Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1869 ggr
Ellenfyrkant
7/13/14, 8:54 PM

Vad kostar det att barfa?

Vad kostar det er att barfa era djur? Hur ser kostnaden ut i förhållande till alternativ utfodring? Vart handlar ni?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
VildaVittra
7/13/14, 9:16 PM
#1

Det beror på säsong, men de behöver runt 2 kg om dagen, så runt 900 i månaden (om jag skulle köpa allt kött). Äggen räknar jag inte då jag producerar ägg själv. Har tre hundar och ett gäng katter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Linika
7/13/14, 11:24 PM
#2

 Jag räknar med ca 50-60:- kg. Med två katter som får 100g var om dagen blir det 300-400:- i månaden. Det är mindre än för blötmat.
I realiteten så kostar få av de saker jag köper mer än 40:- kg men jag vill räkna högt.

jollycox
7/14/14, 11:15 AM
#3

För mig kostar det ca 150-200kr per katt. Med blötmat skulle det kosta ungefär samma. Jag köper kött och sånt på vanliga ica/willys/ica maxi/konsum.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ellenfyrkant
7/14/14, 11:17 AM
#4

Det vore intressant att veta vad det är för storlek på hundarna ni skriver om ;)

Mvh Ellenfyrkant

Twat
7/14/14, 12:38 PM
#5

Jag är betjänt åt tre katter som väger 3.5-4 kilo. De äter 9-11 kilo i månaden (100-120 g per dag och katt). Jag räknar med att kilopriset blir ca 30 kr/kg, så det blir kanske drygt 300 kr/månad. Jag köper från mataffärer, GG Hund & katt, ibland från slakteri och ibland från privatpersoner som vill minska sitt överskott av någonting särskilt de har i stor mängd.

Jag har inte räknat på hur mycket det kostade när jag gav torrfoder och blötmat eftersom jag inte vägde givorna, men min nuvarande kostnad tycker jag är väldigt bra med tanke på matens kvalitet.

Blötmaten jag gav (Mjau) innehåller 80 % vatten, medan köttet jag köper nu innehåller 70 % (uppskattade värden). Det blir 20 % torrsubstans mot 30 % torrsubstans. Mjau som jag köpte kostade typ 20 kr/kg mot kött 30 kr/kg så det blir typ lika dyrt kilopris som blötmaten? Nu när de äter kött bajsar de mycket mindre bajskorvar också, så de tillgodogör sig uppenbarligen mer av näringen när det blir mindre slaggprodukter, så det är väl i praktiken billigare än blötmat.

Sedan åt de lite Porta 21 torrfoder också vilket nog drog ner kostnaden lite, men vad jag betalar nu tycker jag är väldigt värt med tanke på hur mycket bättre maten är för dem,  vad gäller näring, smak och psykisk + fysisk stimulans.

Lilllens
7/28/14, 9:38 AM
#6

Jag har två hundar som väger 15kg tillsammans och det kostar inte många hundralappar i månaden. Exakt kostnad är svårt att säga eftersom det varier beroendes på vad man får tag på osv. Men dyrt är det inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: