Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 990 ggr
ellkarusell
2014-07-02 23:31

Börja barfa mina två katter

Hej!
Jag har blivit intresserad av BARF och vill ge det ett försök på mina två katter. Idag äter de Acana torrfoder samt Mjau blötmat.

Har försökt läsa på om alla dessa procentenheter och mängder, och jag tror att jag börjar få grepp om det nu. Men samtidigt är jag lite nojig, så jag tänkte att ni expert-barfare kanske kunde kolla över mina siffror, så att inte något är heltokigt.

Mina två tjejer väger nu 3,2 kg och 3,1 kg. Så 3 procent av deras kroppsvikt skulle innebära 96 samt 93 gram per dygn. Så låt oss säga att de båda ska ha 95 gram per dygn vardera. (Jag hoppas det är okej att man rundar av och det skiljer några gram upp och ned)

95 gram per dygn x 7 = 665 gram i veckan per katt.

432 gram muskelkött
66,5 gram hjärta
66,5 gram ben
33 gram lever
66,5 gram övrigt

Det är vad jag har fått fram att de ska ha i veckan. Så antingen kan jag mala ihop det hela till en "korv" (och ge typ kycklingvingar vid sidan av) eller ge det i bitar. Vad är smidigast för två ovana katter? Jag har provat att ge lite rå kyckling till dem, och den ena katten äter med god aptit medan den andra inte ens vill smaka.

Just det, det här med benmängden känns svårt att räkna ut med tanke på att det oftast hänger ihop med muskelkött. Som till exempel på en kycklingvinge. Eller vad för delar är bra att använda för benbehovet?

Sorry för ett superlångt inlägg, men som sagt, vill att allting ska bli rätt och det är verkligen en djungel. :)

Annons:
Linika
2014-07-03 14:23
#1

När jag började med barf hade jag förberett min katt med att ge honom kycklingvingar. Han behövde få lära sig lite hur man åt ben, men efter att han förstått det knaprar han glatt i sig allt. 
Sen skaffade jag en till katt som mest bara ätit torrfoder innan. Hon har ännu inte fattat att man kan bita och tugga av kött och ben med tänderna. Så jag maler (eller rättare sagt, mixar och blandar, då jag köper bendelen färdigmald) ner allt till en röra till båda för jag inte orkar hålla koll på två olika system. Den nyare katten fick jag handmata de första dagarna så att hon fattade att det var mat hon fick. 
(Och ja, jag gjorde så där man inte borde och bytte mat rakt av :p Hade så klart jättekoll på allmäntillstånd och avföring, men det var inga problem för oss.)

Jag tycker för övrigt också att det är läskigt med bendelen. Ännu en anledning att jag köper den nermald med procentsatsen fint tryckt på förpackningen ^v^

[cicoccabim]
2014-09-26 07:46
#2

jag gör likadant som Linika- köper "korvar" med tydlig procenthalt ben i. Sedan kan jag variera vilken sorts kött /organ jag lägger till.  Lite räkning krävs dock…  Jag använder även benmjöl- när jag inte hittar de "korvar" jag vill ha. Mängden benmjöl är 0,5 tsk per 100 gram kött (dvs kött och organ). 

En bra benkälla, har jag läst, är kycklinghals. Det finns att köpa mald i korvar eller frysta hela. 

Min katt äter ALLT.  Så det var inga problem att få henne att äta rått. Hon morrar åt mig när hon äter kycklingben (hon sväljer för stora bitar av vingen- hon får nederdelen av ett lår i stället) om jag skulle få för mig att röra hennes mat. 

Hon var van vid spannmålsfri mjukmat, så det var lätt att byta över- men jag blandade i lite av det råa i hennes vanliga mat några dagar, gav en liten smakbit av det råa som godis, sedan ersattes ett helt mål av rått. Nu får hon 70 % rått (vill ha kvar möjligheten att ge mjukmaten om någon annan passar som inte vill hantera rått kött, eller om vi är på resa med henne med). 

Det är en djungel…. men med lite tålamod lär man sig. Jag gjorde hennes mat helt från början för någon vecka sedan (benmjöl istället för ben i en av satserna) och det känns bra att kunna göra det. Och lite läskigt. För samtidigt som jag har KONTROLL över vad hon får i sig, så är det JAG som har kontrollen- inte någon som lätt kan mäta och kontrollera exakt hur mycket av näringsämnena det är i maten. Dubbelt med andra ord.

Lycka till! och välkommen i klubben!

Upp till toppen
Annons: