Annons:
Etikett02-hund
Läst 3739 ggr
Garm
2014-06-29 15:57

Rigtig Hundemad

Vet ej om jag lagt det på rätt ställe, men jag gör ett försök.

Jag har länge funderat på att börja BARFa min hund, iaf delvis, och kan nu få tag på Rigtig Hundemad till fördelaktigt pris.

Jag undrar vad ni där ute har för åsikter om detta märke? Alla åsikter och erfarenheter är av värde.

(Försökte söka här på BARF iFokus om det tidigare frågats om Rigtig Hundemad, men hittade inget)

Annons:
vallhund
2014-06-30 02:15
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Garm
2014-07-01 12:07
#2

Ja, precis. Det är det märket jag menar.

PirreA
2014-07-26 15:05
#3

Jag säljer den i butik och fodrar 4 st Leonberger med den. Jag älskar den maten! Nåja, inte jag själv då, men hanteringen av den =) Dels är den inte en mald gröt utan hackat i bitar och de större förpackningarna är lösfrysta så man kan enkelt hälla ur en på påse och stoppa tillbaka i frysen. Det är också frigående och ekologiska djur från Skandinavien vilket inte heller är en nackdel. Och så produceras de med solenergi =)  Har så fin päls på hundarna och så mår de toppen.  Kan nog inte säga för mycket gott om det fodret.  Jag vet att jag är partisk, men jag började sälja det av ovanstående anledningar =)

Garm
2014-07-27 12:21
#4

#3 Tack så mycket för ditt svar! Det får mig verkligen att vilja börja BARFa min hund med Rigtig Hundemad.

princip
2014-07-27 22:04
#5

Om jag förstått det rätt, så tillverkas Rigtig Hundemat i Tyskland, med till största delen inköp från tyska och danska slakterier med bl.a tysk hjort och dansk kalkon och kyckling? Det är förvisso lax från Norge och ren från Sverige, men det är inte riktigt sant att kalla det "ekologiska djur från Skandinavien". 

Enligt deras egen sida _kan_ det vara ekologiskt uppfödda djur i produktionen, men långt ifrån alla är det.

Praefatio
2014-07-28 01:27
#6

#5 …och de som inte är ekologiska har fötts upp under fullkomligt vidriga förhållanden. Danskt, tyskt och irländskt kött bör man absolut inte köpa om man är minsta mån om djurens välmående :(

Annons:
vallhund
2014-07-28 01:32
#7

#6 …Norsk lax är med största sannolik odlad om det ej explicit uttrycks att den är viltfångad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Praefatio
2014-07-28 01:33
#8

#7 Har jag missat något, vad har det med trådens ämne att göra?

vallhund
2014-07-28 01:44
#9

#8 Odlad lax är knappast ekologisk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Praefatio
2014-07-28 11:23
#10

#9 Ah, nej, såklart inte. Var aldrig inne på hemsidan och tittade, läste bara kommentarerna här så jag förstod inte varför du började prata om lax :) Nu fattar jag.

vallhund
2014-07-28 13:12
#11

#10 Lätt hänt, jag har en tendens att tänka i flera led utan att redovisa/förklara hur jag kommer fram till saker/tankar/slutsatser. Bra att jag blir påmind ibland då det inte är ovanligt att jag ibland blir missförstådd.

🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PirreA
2014-08-01 10:52
#12

Hjort är tex. frigående från Bayern, liksom svensk ren. De har ekologisk kyckling tex. Odlad lax finns, men i första hand väljer de viltfångad men det går inte alltid att få tag på. Deras tänk är att maten ska ha det bra hela vägen till bordet. Tex. dansk grishantering stöttar de inte alls och gris finns inte med alls. Alla djur kan inte vara frigående året om pga väder, men de väljer efter principen att djuren ska ha det så bra det går. Företaget startade med det tänket och det kvarstår än. Så mycket av den här maten har det bättre än många andra djur som hamnar som hundmat.

princip
2014-08-02 13:18
#13

Fortfarande köps det mesta av råvarorna till Rigtig Hundemat från danska och tyska slakterier, jag gissar att hjort och ren är en väldigt liten del i den totala volymen som säljs. 

Jag citerar en text som Gunnela Ståhle skrivit, hon arbetar på Svenskt Sigill med säker mat och djurskydd (www.gunnela.nu):

Om man vill göra medvetna val är det kanske bra att veta att i danska kycklingstallar finns det ca 17 % fler kycklingar än svenska (42 kg per kvadratmeter resp. 36 kg). Svenskt Sigill, Bjärekyckling, tillåter max 25 kg. Tidigare studier visade att danska kycklingar därmed hade mer benproblem än svenska. Svenska kycklinguppfödare har enats om att inte använda GMO-foderråvaror eller fiskmjöl i foder. I dansk produktion finns ingen sådan överenskommelse. I Danmark tillåts också näbbtrimning av föräldradjuren, hönorna, vilket är förbjudet i Sverige. 

Ekologisk kyckling kan förekomma i Rigtig Hundemad, men eftersom den danska ekologiska produktionen är ca 0,2 % så tror jag inte att andelen ekologisk kyckling är så stor. Branschorganisationen Dansk slagtefjerkræ tog dessutom i februari i år beslutet att det är fritt fram att ge GMO-foder, då de anser att efterfrågan av eko-kyckling är för liten, vilket förmodligen minskar dansk eko-kyckling ytterligare.

När det gäller kalkon, står det bl.a på Svensk Fågels hemsida (www.svenskfagel.se):

Utomlands använder kalkonuppfödare ofta näbbtrimning för att undvika hackning. Det är dock förbjudet enligt lag i Sverige. Branschen jobbar istället förebyggande med en bättre fodersammansättning och att inreda stallarna med förströelse som exempelvis halmbalar och bollar att leka med.

Sverige har en av världens tuffaste djurskyddsregler för kalkoner och reglerat hur många djur som får finnas i stallet. Motsvarande gemensamma EU-regler finns inte. Svensk Fågels kalkonbönder följer dessutom de hårda reglerna i Svensk Fågels Djuromsorgsprogram. Där ingår också krav och villkor kring beläggningsgraden. De svenska kalkonbönderna strör minst två gånger per vecka med halm eller kutterspån. Uppfödningen kontrolleras kontinuerligt av oberoende experter samt av den offentliga tillsynen.

När det gäller lax så är mindre än 5% av den lax som säljs vildfångad, så även där tror jag att andelen vildfångad lax i Rigtig Hundemad är låg. 

Så jag hävdar fortfarande att det inte finns någon som helst anledning att köpa foder som tillverkas i Tyskland med i huvudsak köttråvara från Danmark och Tyskland, när det finns svenska färskfoder med betydligt bättre spårbarhet, som bygger på bättre förhållanden för djuren, kortare transporter av produkten, GMO-fritt foder till djuren, och inte minst stödjer svenska uppfödare. Även norska Vom og Hundemat och finska Mush är betydligt bättre alternativ.

Att marknadsföra frigående hjortar från Bayern, ren från Sverige, och hävda att det ingår ekologisk fågel och vildfångad lax, och att den tyska produktionsanläggningen använder solceller - i mina öron är det bara rökridåer för att lura folk. Och det verkar ju ha lyckats i vissa fall..

Annons:
PirreA
2014-08-02 15:27
#14

Jag ska skicka ovanstående vidare till Lene som äger företaget och se hur hon bemöter det. Det kan vara intressant, om inte annat så för mig.  För henne var hela idén med att börja sälja hundfoder att den är bra för djuren som hamnar i matskålen också. Därför tror jag att det fortfarande följs så mycket det går med tex att välja djur som är frigående, tex hjort och ren.  Vad det gäller transporter så har vi länge från Norrland och hit där jag bor än från Tyskland. Så transportargumenten köper jag inte alls. Om man däremot stödjer lokala företag för att minska transporter ser jag det som hedervärt. Jag har en ekologisk grisuppfödning nära mig. När grisarna är födda transporteras de till andra ställen för att växa till sig före slakt. Transport sker i flera led redan innan grisen är på tallriken.  Och den svenska djurhållningen är inte så himla bra, tyvärr. I mitt län tex får det åter bli tvångsfixering av grisar. Två län i Sverige ges tillstånd till det men det förekommer på många fler ställen fast det är förbjudet, det visar ju om inte annat alla "skandal" bilder som läggs ut.

Vi har inte en enda fabrik som producerar med ren solenergi, att det produceras "rent" är också något av sakerna jag gillar. Och kanske kan påverka att fler gör det genom att visa att jag stödjer det.  För mig är det inte ett måste med  "helsvenskt" Skandinavien duger gott för både mig och hundarna. Däremot köper jag inte dansk gris för att inte stödja deras grishållning. Så alla tänker inte lika och jag ser mycket negativt även inom svensk djurhållning fast alla slår sig för bröstet och tror den är så perfekt. Det betyder inte att jag ratar svenskt eller tycker det är dåligt, men det finns mer än så.  

Så, jag tar hem det kött jag tycker är bra. Det som är mindre bra köper jag inte in. Som konsument kan jag påverka vad som produceras genom att inte köpa in det kött jag själv inte tycker är ok hanterat. Och efter flera diskussioner om hur och var fodret tillverkas och hur de tänker så föll valet helt klart på Rigtig Hundemad.
Jag säljer Mush också ska tilläggas. Och Emmzo ska in i butiken. Men Rigtig hundemad är helt klart en favorit för att det är hackat och styckfryst och lätt att hantera och servera. Och så slipper man "gröten" som alla korvar är gjorda av. 
Men jag ska bolla frågan till Lene iaf, för sker det ändringar i fodret (hur djuren hanteras) är det också något jag vill veta. Den mat som är märkt med EKO och där det står ekologisk kyckling ÄR ekologiskt kyckling, hur lite eller mycket som än produceras i Danmark. Och frigående djur kan inte bli mer ekologiskt än så trots allt =)

Sarah-S
2014-08-04 07:59
#15

Jag är så trött på kommentarer som "Och den svenska djurhållningen är inte så himla bra, tyvärr"
I jämförelse med mycket annat är den fantastisk och om svenska konsumenter valde svenska råvaror så kunde vi även sätta mer press på just svensk djurhållning

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

PirreA
2014-08-06 14:22
#16

Nu kan jag iaf berätta att kalkonerna inte är näbbtrimmande!
De är inte helt biologiska, det kallades semi-biologiska. De är frigående och har leksaker som förströelse och som sagt, de näbbtrimmas inte.  Jag har frågat om allt det andra också som påstås vara så dåligt i andra länder så det kommer mer svar när jag får dem. Jag vet att andra länder inte har vårt djurskydd, men det betyder inte att alla är dåliga för det.

Silvestris
2014-08-16 09:07
#17

Biologiska får ni ändå hoppas att kalkonerna är.😉

PirreA
2014-08-24 12:25
#18

hahaha… det skulle ju förstås stå ekologiska😃

Upp till toppen
Annons: