Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 5200 ggr
vallhund
2014-06-26 15:47

Easybarf ett lufttorkat foder som....

….produceras i Danmark med bara Europeiska råvaror
http://easymover.dk/
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3643&grp=2149100
http://www.pommys.se/easy-barf/

Räknade på standardvarianten i 300 gr förpackning, det skulle kosta ca 375 kr månaden för en 20 kgs hund, fullt överkomligt. Kan vara bra att ha som nödmat samt på resor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
VildaVittra
2014-06-26 16:19
#1

Jag hittar ingen ingrediensförteckning. Är jag blind?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sugar Mist
2014-06-29 01:38
#2

Men grymt!! Någon vänlig själ som skulle vilka räkna ut hur länge en 3,5kg's förpackning skulle räcka för en 27kg's voffs? Och någon som hittar vart 7kg's förpackningarna säljs?

-

SuperLimm
2014-07-01 13:49
#3

#2 zoozoo.com säljer 7 kilos förpackningar http://www.zoozoo.com/sv/ecom/search/?keyword=easy+barf

Mvh Linn

CelsiusT
2014-07-02 07:28
#4

#0 Hur har du räknat då? Jag tycker det ser ut som priset är 89:-/300gram. Och dagsdosen för 20kg hund är 80gram. 300/80=3,75 (antal dagar ett paket räcker). 30/3,75=8 (alltså 8 paket per månad) 89*8=712:-/mån. Eller tänker jag helt fel?

#1 Det jag hittar är det här: Ingredienser: Kött, inälvsmat och finkrossade ben från nöt och fågel. (fick fram det när jag klickade på produkten "standard")

Medarbetare på westernridning.ifokus

SuperLimm
2014-09-12 12:56
#5

Någon som testat detta foder än?

Jag beställde precis en liten förpackning till min torrfoderhund (vill börja ge färskfoder men har brist på frysplats) som jag tänkte testa. Pommys har rea på det mesta på sin sida tycker jag det såg ut som :)

Mvh Linn

kigon
2014-09-15 00:10
#6

Vi har testat och hunden älskade det i början, men nu vill han knappt äta det längre… (efter några månader)  Hans avföring blev väldigt hård och gul också, dock blev det lite bättre med tiden. Funkade väl inte helt enkelt med honom, men alla hundar är ju individer 🙂 

Undrar lite var de får all det proteinet från? En vanlig PMR diet borde väl ligga på 15-25% protein…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
SuperLimm
2014-09-16 16:55
#7

#6 PMR? 

Din hund kanske hade behövt mindre mängd ben? :)

Jag har iallafall hämtat ut packetet nu och tänkte testa lite ikväll :) Hon lär älska det dock. Hunden äter allt utom äppelkärnor och sukketter :)

Mvh Linn

kigon
2014-09-16 19:39
#8

#7 PMR = Prey model raw (barf utan grönsaker, spannmål, mejerier osv utan 100% animalisk föda, vad jag har förstått ska easybarf efterlikna en PMR diet).

Vi gav honom knappt några ben, kanske ett ben varannan/var tredje vecka (jag var inte hemma ofta under den perioden, föräldrarna är duktiga på att slacka med ben…) så jag kom till slutsatsen att det är för mycket ben i fodret (även om fodertillverkarna säger att man bör skippa fodret en dag och ge ben istället 😮) för vår hund, men hundar varierar ju väldigt mycket i hur mycket ben de klarar av 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

SuperLimm
2014-09-17 07:59
#9

#8 Att det står så mycket protein i procent gissar jag på beror på att fodret är torrt. Ett foder som innehåller mer vätska borde ju bli mindre "koncentrerat" med protein tänker jag.

Ja så kan det ju vara, då borde man väl kunna tilsätta lite mer kött bara? :)

Mvh Linn

kigon
2014-09-17 13:53
#10

#9 Jag hade nog behövt tillsätta ganska mycket kött, och det hade förmodligen rubbat näringsbalansen ganska rejält… Kan också ha varit att han helt enkelt inte funkade på så enormt högt protein, han är van vid ~20% från barfen…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Katti
2014-09-19 00:41
#11

Men i BARF är det ju en massa vatten. BARF utan vatten (d v s torkat på ett eller annat sätt) består ju av protein, fett och lite annat. Så man kan aldrig jämföra rakt av mellan torr och blöt mat.

OM det nu är för mycket ben i fodret för din hund, hur kan då extra kött förstöra balansen? Enligt mitt sätt att se det rättar det i så fall till en balans som från början var fel!

Mina hundar är alltid hårda i magen (dock inte så att de har problem att bajsa, men det som kommer ut är väldigt torrt och hårt)  och bajsar ibland gult. Jag ser det som att de gör sig av med ett överskott av ben, d v s mår bra trots att det ibland blir mycket ben.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kigon
2014-09-19 12:33
#12

#11 Eftersom jag inte har energin till att sitta o räkna ut exakt hur mycket vitaminer han får i sig av visst antal kött + komplett foder blandat under en vecka, dessutom att det totalt sabbar anledningen till att jag behöver torrfoder från första början, om jag hade kunnat ge barf/färskfoder till 100% hade jag gjort det men det finns en anledning till att jag behöver torrt i majoriteten nu 🤪

Min hund kunde inte bajsa då det var för hårt för att komma ut, och att se honom kämpa med det är inte värt det imo, dessutom vägrar han äta fodret 50% av gångerna nu, resten av gångerna äter han ca hälften, han har ingen aptit för det längre… Försöker bara få slut på baljan nu 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Katti
2014-09-20 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har fullbarfat mina hundar i ungefär fem år utan att räkna på näringsämnen en enda gång. De lever än och mår bättre än någonsin 🙂. Jag tänker så många olika djurlag som möjligt och så många olika delar från dessa djur som möjligt. Det enda jag planerar, förutom variation, är att de får lever någon gång i veckan. Jag väger dock inte  levern heller. Jag ger inga grönsaker, bara kött, ben och någon gång iband (löskokta) ägg!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
kigon
2014-09-20 16:36
#14

#13 Det är främst a-vitamin jag måste räkna ut som sagt (lever) då hunden räknas få A-vitamin i sig om den äter fodret till 100%, så om jag tar ner på fodret vet jag inte hur mycket A-vitaminet minskas etc och jag orkar helt enkelt inte sitta och räkna på det när jag inte kan göra det ändå… Jag träffar bara hunden 2ggr i veckan och köttet jag köper äts upp av familjen då de om och om igen glömmer att köttet ska vara till hunden 😟 Så kan bara räkna med att han får kött 1g/vecka om jag lyckas handla innan jag åker hit (vilket inte brukar fungera då jag kör direkt från plugget), så som sagt… Inte praktiskt för mig att lösa mitt easybarf problem på det sättet, så försöker hitta annat 🙂

För övrigt barfar jag min katt och har barfat hunden ett långt tag innan jag var tvungen att flytta för studier så det är inte direkt med vilja jag måste ge torrfoder 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

VildaVittra
2014-09-20 16:42
#15

"köttet jag köper äts upp av familjen då de om och om igen glömmer att köttet ska vara till hunden "

Lägg köttet i en säck med dragkedja, sy fast en metallring bredvid där låset på dragkedjan är i stängt läge, sätt ett hänglås genom metallringen och dragkedjelåset. Problemet löst och de har inget att skylla på om de bryter sig in. 

Har haft inneboende. 😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
2014-09-25 23:09
#16

#15 !! 😂

Om nu de inte bara tog ut köttet framför näsan på mig också och säger bara "jaaaa ja han kan få det nästa gång" när jag klagar… 🥳 Ingen skam!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Hildgrim
2015-03-25 22:45
#17

Ska nog ta och testa detta. Jag har börjat använda Orijens frystorkade foder när jag åker bort. Hunden älskar det men det är svindyrt, 47 kr/dag. Med Easybarf verkar jag kunna banta ner kostnaden till 9,5 kr/dag istället om jag köper en stor förpackning av deras vanliga foder. Stor prisskillnad.

Upp till toppen
Annons: