Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1087 ggr
kalindas
2014-06-22 09:29

Lära kattunge äta BARF

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fyraveckors moderslös lite huskattskille här som så smått börjat äta. Jag vill gärna vänja in honom på burkmat och BARF även om jag har lite Orijen stående i boet.
Han äter inte mycket per dag utan anser nappflaskan är det bästa. Vattnet har han bara stuckit i näsan och fnyst åt.
Men det jag får i honom lite av är Mjau och lite nötfärs. Han slickar ju mest i sig maten och jag vill gärna att han ska lära sig att tugga i sig den. Vill ju även att han ska få i sig näring han behöver.
Har mina andra katter, men de visar inte hur han ska göra då de anser att han är ett monster som äter katter och de äter på sin höjd burkmat.

Så tips önskas. Glad

/Elisa

Annons:
VildaVittra
2014-06-22 10:12
#1

Du får nog vänta en vecka eller två så kommer han fatta automatiskt. Kattor tar ju inte in hela byten till kattungarna hur tidigt som helst. Men så små har ju svårt att tugga i sig kycklingvingar osv, så jag skulle nog ta en vända förbi djuraffären och köpa fodermöss.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
2014-06-22 10:34
#2

#1
Tror du pinkisar hade funkat? Känns lite stort att ge honom en hel mus. 🤔
Då får han lite färs och Mjau nu när han är hungrig. Så han har nåt gott att slicka på. Han åt färs redan när jag tog in honom för en vecka sen.

/Elisa

VildaVittra
2014-06-22 10:36
#3

Pinkisar lär funka, men mina kattungar satte i sig sorkar utan problem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2014-06-22 23:58
#4

Från 4 veckors ålder är det rimligt att börja lite med fast föda men övergången från modersmjölk/ersättning tar ju tid så nöj dig med att han äter lite färs än så länge. 

Nästa grej du kan prova är ben, malda eller hela. Kalcium är det mest kritiska för växande kattungar. Får de inte i sig tillräckligt med kalcium drabbas de ganska snabbt av brist och det är allvarligt.

kalindas
2014-06-23 09:32
#5

#4
Jag har Djurkalk hemma som inte ska vara någon fara att överdosera. Har den istället för benmjöl. 
Just nu har jag blandat ihop blandfärs, kalk och blodmjöl plus och lagt i isfack för att tina upp en liten bit per dag. Hoppas att det ska vara ok näring.
Vet att blodmjöl o kalk tar ut varandra. Men kommer inte ihåg vilket som tar ut vilket.

Ang. kalcium så har jag en teori att när kattungarna (oftast raskatter) drabbas av diarré vid 5-7 veckors ålder, så borde det vara bra att tillsätta benmjöl direkt. Detta för att den ofta stoppar diarrén fort och undviker just kalkbrist.
Märkte på kattungarna jag hade att det var ofta de fick sternumkrok om de hade haft diarré just vid den åldern. Har inte haft kull sen den funderingen. Men jag tror det borde göra nytta.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: