Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1150 ggr
Mangochanti
2014-06-21 13:07

BARF funderingar

Jag har två katter som idag äter Royal Canin. Den ena äter Intense Beauty och den andra äter sterilised, och det är min "bondkatt" som haft urin sten.

Dom äter även torrfoder; Ontario, adult castrate och Royal canin Indoor.

Dom äter 85 g/dag men min långhåriga kisse Chanti (main coon/norsk skogskatt/helig birma blandning) verkar sällan nöjd och vill ha mer mat. Då kan hon få lite kattgodis å dyl mellan måltiderna då de får dela sin påse på 85 g på två måltider.

Jag trodde inte katter kunde äta rå kyckling, båda mina katter verkar väldigt känsliga i magen. Så fort jag ger ngt annat än det vanliga fodret får min Chanti diarré och bondkatten spyr mer.

Men dom älskar kyckling, brukar ge dom små smakbitar då jag tillagar kyckling åt mig själv.

Veterinären ser inga problem, men tycker att vi inte ska byta eller blanda foder. Dessutom äter ju bondkatten sin mat för att inte få mer urinsten. Vet inte men veterinären säger att han måste äta sitt specialfoder resten av livet.

Jag skulle iaf vilja prova så smått att inför en "renare mer normal" kattföda till dom.

Jag är däremot lite rädd för reaktionerna i deras magar. Det är jätte jobbigt för min Chanti då hon får diarré och jag måste tvätta och kamma. Det är det värsta hon vet, stackarn. Men hon är ju även olycklig över att vara skitig av avföring.

Men vem och vart kan jag få hjälp att göra typ matsedel åt mina kissar? Så dom får i sig rätta mängderna och får de vitaminer och mineraler de behöver.

Så snälla, har ni tips, konkreta förslag vart jag ska vända mig.

Provade skriva till BARFmycat.se men den adressen fungerade inte.

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
tlover
2014-06-21 13:14
#1

Nu äter min katt inte barf men hon är utekatt och jagar (så hon "barfar sig själv") hon behövde specialfoder förr (bara mjau funkade, inte torrfoder eller nått annat) för annars fick hon diarré och vara allmänt dålig i magen.

När hon blev utekatt (hon var innekatt hos förra ägaren) var hon först dålig i magen av att äta det hon fångade men efter bara ett litet tag så var hennes mage bättre än någonsin förr. Nu får hon till och med slaktrens som gott då vi slaktar kaniner och hon äter det utan problem.

Så en "känslig mage" behöver inte utesluta tex barf, det kan bara vara ovana.

Däremot kan jag inte säga hur man gör ang urinsten.

l'm back

Mangochanti
2014-06-21 13:26
#2

Tack för ditt svar. Som du skriver så äter ju ofta kissarna både fågel, råttor mm ute, men detta äter de ju inte som innekatt.

Men hur som helst, så kanske jag ändå ska våga ge henne lite mer rå kyckling. Som du skriver kanske det är en vanesak för magen.

kanske ändå skulle vara bättre för kissarna att jag blandar köpes foder med råa tillbehör?

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

MoaL
2014-06-21 13:38
#3

Jag är inte särskilt insatt i barf mer än grunderna, men vad gäller kycklingen du äter och ger till kissarna.. Beroende på vad för slags kyckling du köper, så är ju tyvärr majoriteten av all kyckling (i alla fall fryst) i vanliga matvaruaffärer isprutad saltlake. För mycket mineraler är väl i allra högsta grad negativt vid risk för urinsten, så ska du ge kyckling så skulle jag nog föreslå att du letar upp kyckling som är så naturell som möjligt. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tlover
2014-06-21 13:46
#4

#2 jag skulle gå över sakta som du säger, tex om vi måste ge torrfoder till vår katt (eller kattvakten måste det snarare) så vänjer vi in henne långsamt, vi börjar med en-två bitar och sen ökar vi tills det är dags att hon ska få full giva.

Hon blir fortfarande lite dålig i magen, (jag tror det behövs längre tid för att det ska vara helt ok) men det är inte alls samma nivå som om man skulle byta direkt.

l'm back

Silvestris
2014-06-21 20:25
#5

När du byter foder är det viktigt att ta hänsyn vad för urinsten katten har haft. Struvitstenar går att lösa upp medan kalciumoxalatstenar inte går att lösa upp och de bildas under olika förhållanden. Oftast försvinner urinvägsproblem när katten bara äter BARF, men det kan uppstå problem under övergången så det är viktigt att hålla koll på vätskeintag och urin-pH. 

Många katter som bara äter torrfoder får känslig mage. Det finns två metoder man kan prova: fasta och sedan bara små måltider rått kött eller en väldigt långsam infasning. Ibland kan de reagera mindre på kokt kött och då kan man börja med det istället.

Upp till toppen
Annons: