Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 5627 ggr
Eveo
6/14/14, 4:59 AM

Färskfoder (katt)

Hej! Har tagit de första steget till att sluta med torrfoder. Just nu fasar jag över katterna till blötfoder och tänkte även introducera dom till färskfoder. Jag undrar dock vilka färskfoder som man kan variera mellan sen? Och hur många procent hjärta bör man tillföra för att få ett helfoder? Tyvärr känner jag att kunskapen om barf inte är tillräckligt bra ännu, så färskfoder får det bli till en början.

No time to waste, only time to treasure.

Annons:
flocken
6/14/14, 5:13 AM
#1

Hej jag kan inget om katter. Men nordic färskfoder har nu även börjat tillverka färskfoder för katt. Full foder. Kanske inte var sånt du tänkte på ;)

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Silvestris
6/14/14, 5:51 PM
#2

Det är idag bara Vom og Hundemad och Emmzo som har helfoder i färsk form till katt. Till de fodren ska man i normalfallet inte behöver tillsätta något.

OneSound
6/18/14, 2:35 PM
#3

Kollat på respektive hemsidor för märkena ni nämnt men finner inget om kattfoder? Skulle vilja läsa lite om det.

Aut viam inveniam aut faciam

Silvestris
6/18/14, 7:38 PM
#4

VoH har nog inte lagt ut info om kattmaten än då den är relativt ny. Här kommer info om den ena varianten (de har två, en med fisk och en utan).

Innehåll: kycklinghals, hjärta av nöt och kyckling, lever av nöt och kyckling.

Torrsubstans: 27,6%

Protein: 16,% varav taurin 1,08 g/kg (taurinhalten överskrider NRCs normvärde)

Kolhydrat: 0,0%

Fett: 7,25%

Aska: 3,63%

Kalcium: 9600 mg/kg

Fosfor: 6200 mg/kg

OE Energi: 129 kcal/100 g

OE från fett: 50,5%

OE från protein: 49,5%

Här och här har du info om Emmzos kattmat.

OneSound
6/18/14, 9:43 PM
#5

Åh tack!

Aut viam inveniam aut faciam

OneSound
6/19/14, 2:49 PM
#6

http://www.hemfoder.se/vom-og-kattemat-original-34-12-kg/

Hittade VoH's kattmat! Finns en med lax också :) Men verkar bara finnas i lådor med 48 st korvar på 250 gram styck. Alltså 12 kg. 699:-

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
soundtrack
6/19/14, 4:17 PM
#7

#6 Jag hittade VoH's kattmat på arken zoo idag o där gick det att köpa dom styckvis (15kr styck)

Heffipeffi
6/20/14, 2:09 PM
#8

#4 Har du uppgifter om den med torsk också?

Köpte ett par korvar för att testa.  På korven står bara att det innehåller kycklinghals och hjärta från kyckling och nöt. Ingen lever???

Förstår inte varför kattmaten ska va så dyr, jämfört med hundmaten.

Innan VoH kom ut med kattmaten, sa de att man kunde ge nr 33(hundmat), och att den innehöll tillräckligt med taurin.(För säkerhets skull kan man ju tillsätta lite hjärta) Mina katter älskade 33:an, men tyckte väl att kattmaten inte var nåt vidare.

Frågan är varför man ska köpa kattmaten som har ett mkt högre pris om hundmaten går lika bra.

Silvestris
6/20/14, 2:17 PM
#9

#8

Nej, har tyvärr bara VoH utan fisk hemma så jag har inga uppgifter om kattmaten.

Taurin är antagligen det minsta problemet. Allt kött innehåller taurin och det mesta tom. tillräckligt mycket för att katter ska klara sig. Däremot så har ju hundar och katter rätt så olika vitamin- och mineralbehov men säger de att 33an ska funka så är det väl så.

Heffipeffi
6/20/14, 2:26 PM
#10

Det kan man aldrig vara säker på ;-)

Har funderar på varför och vad som skiljer på katten och hundens behov bortsett från taurinet. Själv ger jag mina hundar lite grönsaker. Har gjort så sen jag började barfa och det fungerar bra, så då fortsätter jag så.

Många ger ju enl prey-metoden, 80%kött 10%ben 10%inälvor varav 5%lever. Den blandningen passar ju till både katt och hund.
Varför är det då skillnad på färdiga foder beroende på om de är till katt eller hund. Och i det vilda tar ju både hunden och katten liknande byten, även om katten håller sig till de mindre varianterna.

Silvestris
6/20/14, 2:36 PM
#11

#10

Prey-modellen funkar för både hund och katt. Problemet är väl just vitaminiserade och mineraliserade foder. Om man berikar ett foder efter hundens behov kan man inte vara säker på att det även täcker kattens behov. Katten behöver t.ex. mer A-vitamin, kalium, järn, zink, jod, B-vitaminer och kolin. I regel är det inte farligt för hundar att äta foder berikade efter kattens behov. De får i sig lite mer än de behöver av en del näringsämnen men inte så att de blir förgiftade.

Kazince
6/20/14, 9:42 PM
#12

Förlåt Ts om det känns som en kapning, men söker själv efter ett lätt färskfoder till katterna mina och fastnade på detta:

#8 "Innan VoH kom ut med kattmaten, sa de att man kunde ge nr 33(hundmat), och att den innehöll tillräckligt med taurin.(För säkerhets skull kan man ju tillsätta lite hjärta) Mina katter älskade 33:an, men tyckte väl att kattmaten inte var nåt vidare."

Jag är betydligt mer insatt inom BARF när det gäller hundar, och nu vill jag att katterna ska äta råkost. Eftersom kattfodret är så jäkla mycket dyrare än hundfodret funderar jag på om det som #8 skriver stämmer? Isåfall köper jag gärna VoH för hund och tillsätter mer hjärta själv. Anledningen till varför jag vill ha ett fungerande färskfoder istället för att helt enkelt komponera ihop BARF själv är för att katterna även bor hos min pappa på somrarna (stor stuga med en massa skog) och han skulle knappast orka greja med annat än sådant som är "färdigt".

Heffipeffi
6/20/14, 10:46 PM
#13

Om vi kan lita på Kalle på VoH, så stämmer det. VoH har en fb-grupp. Där har det varit diskussioner om detta. Går nog att hitta om man söker. Det var ganska länge sen, innan kattfodret fanns. Jag barfar mina katter, men ibland kan det va bra att ta till färskfoder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: