Annons:
Etikett03-katt
Läst 1040 ggr
Omorika
6/11/14, 4:28 PM

Ny på det här!

Hej

Jag har sen jag skaffa katt för 1 år sedan velat börja med BARF men det har känts lite svårt. Hon har tidigare fått kycklingvinge och kycklinghjärta då. Hon har nu in några månader gått på endast blötmatsdiet men har nu blivit less på den sort jag ger så såg ett tillfälle att börja med BARF. 

Så har nu suttit några dar och funderat fram ett matschema eller kanske två. 

Jag har först hittat ett recept på en köttrör med benmjöl som ska vara ett fullfoder som ser ut såhär: 

600g Kött 73%

 100g Hjärta 12%

 60g Lever 7%

 50g äggula 6%

 3,5 tsk benmjöl

Ser det ut som ett fullfoder?

Mitt andra förslag är ett tvåveckorsschema där jag plockar ut benen och hjärtan. Då serveras 18 g (ca 3 st) hjärta varje dag och kycklingvinge serveras 5 ggr på 14 dagar. Det uppfyller vad jag räknat ut ben- och hjärtkvoten för min kisse. 

Därefter görs en rör på det andra som innehåller 820 g Kött, 120 g Lever och 120 g övrigt. 

Allt som allt under två veckor blir det 60% kött, 15% hjärta, 10% ben, 7% lever och 7% övrigt. 

Sen har jag några frågor:

Min katt är 1 år så hur mycket bör hon äta? Har räknat med 120 g men det är 5% av hennes kroppsvikt men hon är aktiv, räcker det eller blir det för mycket? (känns så himla lite). 

Kan man ha för mycket hjärta om det är fryst?

Är det för mycket ben i min två veckors schema? Ska jag kanske servera en dag Musch färskfoder av den sorten med för lite ben? 

Hon har en tendens att bli hård i magen av benen men behöver jag oroa mig?

Hoppas nån orkar läsa :D

Tack på förhand.

Annons:
Caifig
6/11/14, 5:16 PM
#1

I det första receptet du länkade tycker jag personligen att det är alldeles för lite hjärta då mycket taurin försvinner i frysen. Jag ligger själv runt 17%.

Tycker ditt egna recept ser mycket bättre ut :)

Du behöver inte heller ha en övrigt kategori utan det fungerar också bra att ge mer kött/hjärta. Jag knäcker i äggula i mina leverröror men det väger så lite så jag räknar aldrig med det i den totala summan. Annat som brukar vara poppis är njure och kycklingmage.

Jag själv ger allt dagligen istället för veckovis då jag tycker det fungerar bäst för deras magar då levern gärna framkallar både kräkningar och diarré hos mina pluttar.

Mina två herrar på runt 4,5-5 kg får 130g om dagen och det räcker gott och väl. De är superfina i hullet eller klagar inte efter mer mat. Du får helt enkelt testa dig fram och se hur mycket hon behöver äta och även så att hon behåller sin vikt.

Du kan absolut inte ha för mycket hjärta då hjärta även räknas som kött eftersom det är en muskel. Däremot är hjärta väldigt fettsnålt och därför rekommenderas inte en diet på endast hjärta som köttbas.

Tycker inte du har för lite ben, tvärtemot så kanske (beror på vikten självklart!) att det är lite i underkant av vad som behövs. Men som sagt så beror det ju självklart på storleken på vingarna. Det brukar behövas 2-3 vingar i veckan.

Att hon blir hårdare är normalt, ser avföringen vit och smulig ut så får man dra ner på benen (såvida det inte hamnar under rek. dos). Alternativet är i så fall att ge lite mer fett, njure (ger lite lösare avföring) eller att ge en bit lever varje dag istället för några gånger i veckan.

Upp till toppen
Annons: