Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1913 ggr
FaileD
2014-06-06 22:23

Fördelning

Jag har länge levat börja barfa. Men jag är så rädd att de ska bli fel. Hur har man kolla hur ofta de ska få olika sorter kött/inälvor så de inte får för lite hjärta och lever te.x 

Vet att min hund ska få 175 g om hon ska få 2,5 prosent om dagen vilket är 87 g per mål. 

Och då gör man 87 g bitar av allt men jag förstår inte riktigt hur man har kolla på att de inte ska få för mycket av något te.x under en vecka få för lite lever och för mycket av något annat. 

Känner mig helt dum.

Annons:
VildaVittra
2014-06-06 22:37
#1

Du behöver inte ge kompletta måltider varje gång eller dag, se till att det blir komplett på en vecka eller två.

Jag ger exempelvis väldigt mycket lever under slaktsäsong, men sedan får de knappt något. Levern kan nämligen lagra de näringsämnena under lång tid. 

Hjärta är viktigare för en katt än för en hund, då taurin är en essentiell aminosyra för katten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

FaileD
2014-06-06 23:13
#2

Jag tänkte hålla mig till kyckling i början. 

Så kan man använda kycklingvingar, kycklingben/klubbor, kycklinglever och kycklinghjärta bara under en period. 

Tills jag utökar med annat djurslag

VildaVittra
2014-06-06 23:15
#3

Jag skulle inte ge enbart ett djurslag allt för länge.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

FaileD
2014-06-06 23:20
#4

en vecka eller så eller är de för länge?

Jag tänkte skippa grönsaker i kosten, så de är inget mer som behövs än de jag skrev ovan?

VildaVittra
2014-06-06 23:23
#5

En vecka är okej, lät som det skulle vara längre.

Kyckling är lätt att sätta ihop en "komplett" måltid med, en hel kyckling, ett hjärta och en lever.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

FaileD
2014-06-07 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har hittat ett 7 dagars schema som mall och ändrat till min hunds information

Har jag gjort något fel här?

Annons:
FaileD
2014-06-07 23:04
#7

Ingen som ser något fel?

fridaas
2014-06-10 16:59
#8

Till hund så räknas väl inte hjärta som organ om jag har förstått det rätt, jag räknar det iaf som muskelkött och skulle satt typ njure, mjälte, testiklar istället för hjärta. Annars ser det nog ganska bra ut tror jag. Jag ger 60% rent kött, 5% lever, 5% andra organ (njure oftast), 20% rent ben, 10% övrigt så som grönsaker/ris/potatis (inte varje dag dock utan när det blir över eller om hon verkar extra hungrig). De gånger hon inte får ben, tillsätter jag benmjöl/äggskal istället (hon får tex aldrig ben när vi är hos svärföräldrarna för då ryker vår och deras hund ihop)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: