Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1959 ggr
Catta-
2014-05-22 18:52

Kostnad m.m

Vad kostar det för er att BARFA(ungefärligt per månad)? Hur många hundar har ni och vad väger de? Vad ger ni för råvaror? Vart får ni tag på de olika råvarorna?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Linika
2014-05-23 11:35
#1

Jag har iof inte hund men två katter på vardera ca 5kg. Jag ger bara svenska råvaror, lite blandat vad jag får tag på till ok pris i vanlig butik samt Göteborgs Hund och Katt (mald kyckling hals samt kycklinghjärta och lever till rimliga priser). 

Jag har ingen exakt siffra på vad det kostar mig då jag inte vet exakt hur mycket de äter eller exakt vad maten kostat i inköp, men uppskattningsvis det just nu på ca 450:-/mån för båda katterna, med ett uppskattat kilopris på 50:-/kg. Det är mindre än vad konventionell mat skull kostat mig (exempelvis till den nya katten gick en 2kg påse av maten som hon åt innan hon flyttade till mig, vilket motsvarar ca en månad, på över 300:-), så jag är rätt redigt nöjd :D

Det är lätt att räkna ut ungefär vad det kan kosta en, om man vet hur mkt mat djuret bör få och uppskattar ett kilopris (gärna lite högt så man inte får fula överraskningar).

Caifig
2014-05-24 18:39
#2

Jag har inte heller hund men det är rätt lätt att räkna ut vad det skulle kosta dig. Mina katter på 4,5-5 kg får ca 7,8 kg barf per månad (130g/dag) och med ett genomsnittligt kilopris på maten på 40 kr så blir det 312 kr i månaden för två katter. Priset på maten beror helt enkelt på om du kan köpa in mycket när det är extrapris, då sjunker priset en hel del. Men jag har en liten frys och kan därför inte köpa på mig större förpackningar. 

Jag köper det mesta på City Gross, men kött även på Maxi, Willys etc när de har extrapris. Däremot kör jag inte stan runt bara för att jaga rätt på billigt kött. Jag köper även MUSH köttkorvar med endast kött i då vissa av deras korvar ligger på 40-45 kr/kg motsvarande minst 50-60 i butik på "vanligt" kött.

En liten hund på 10 kg = 360 kr i månaden.

En stor hund på 50 kg = 1800 kr i månaden.

Upp till toppen
Annons: