Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 3601 ggr
Tanjis
2014-05-21 12:11

Ge F-Ben

Det låter ju inte klokt. Jag har under hela mitt liv hört, från både kunniga och mindre okunniga, att man aldrig någonsin ska ge hundar hela F-ben alltså fiskben, fläskben och fågelben för dessa ben flisar sönder och kan paja hundens tarmar, strupe och dylikt. Jag frågade veterinär senast i dag vad som gäller och han sa att man absolut ska undvika såna ben, tillagade som råa, ringde främst för en annan orsak men jag var tvungen att fråga om detta då jag nästan tappade hakan när jag fick tipset om att ge F-ben på den här BARF i fokus sidan :S . Jag är helt chockad, ger ni verkligen hela F-ben till era hundar, jag förstår att dom går missta om kalcium men det finns ju benmjöl i så fall?

Annons:
Wellcraft
2014-05-21 12:13
#1

Vad jag vet äter vargen både gris(vildsvin) & fågel. Men det kanske är en myt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zolah
2014-05-21 12:17
#2

enda jag hört är att man inte ska ge tillagade ben, fågel och fisk.

Praefatio
2014-05-21 12:22
#3

Efterhängsen myt det där med F-ben. Vi är tusentals människor i Sverige, med hundar av alla raser från chihuahua till Grand danois, som ger råa F-ben som bas i hundarnas mat. Det går utmärkt. Det händer en och annan olycka någon gång, men inte fler procentuellt än det gör med vanliga torkade tuggben som de flesta ger sina hundar med glädje, och troligen procentuellt förre än torrfoderolyckor som kvävning och strupförstoppning.

Linnea
2014-05-21 12:39
#4

Finns det någon utegående katt som inte ätit en enda fågel i sitt liv? Katten som art borde varit utdöd för länge sen om detta stämde.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Silvestris
2014-05-21 23:39
#5

Mina katter äter fågel och fläsk men om det känns bättre kan jag säga kyckling, anka, kalkon och gris istället så hoppar vi det där med f-ben.😃

Hårda och vassa ben (typiskt sett bärande ben) ska inte ges oavsett djurslag.

En konventionellt uppfödd kyckling lever i 5 veckor! Skelettet hinner inte mineraliseras på den korta tiden vilket innebär att benen är mjuka. Mjukare än benen hos den vuxna sparven katten sätter i sig i det fria.

mollyt
2014-05-22 22:28
#6

Jag ger råa ben till mina katter, precis som flera skriver här ovan. Jag maler i huvudsak kycklingskrov men ger kycklingvingar och ibland större köttben till katterna. Jag tror snarare att den stora faran är tillagade ben som blir hårda och flisas lättare

Annons:
vallhund
2014-05-23 01:36
#7

#3 Inte bara Sverige, hela världen.

TS, den som uppfann metoden Dr. Billinghurst var veterinär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fenix_Chicci
2014-05-24 00:24
#8

Det komiska med de som är så emot f-ben är att många av dessa glatt ger märgben som både kan skada tänderna och göra skada på tarmen om hunden får loss flisor från benet och sväljer.
Råa F-ben är inte inte farliga, snarare ofta mjukare och mer lättsmälta än ben från andra djur. Jag ger kycklingben/vingar, kalkonnackar, lammnackar och revben m.m utan problem. Fläskben har jag också gett tidigare utan några som helst problem med slutat av flera orsaker, dock inte pga att det är något fel på benen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
2014-05-24 01:13
#9

#8 Grisfötter är en delikatess!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tanjis
2014-05-24 08:53
#10

#8 märgben är ju så hårda så de inte ska flisa. Jag ger mina hundar märjben någongång ibland men då är det under uppsikt. Dom får bara mummsa i sig det goda i mitten och sen gnaga lite på köttet utanpå, dock det många gör är att låta hunden fortsätta bita på benpipan som är hård som sten och det är inte alls bra

Fenix_Chicci
2014-05-24 18:56
#11

#10 Stora hundar kan få loss flisor. Hörde ganska nyligen när jag pratade barf med en om en hund som fått åka in akut till veterinären pga benflisor från just ett märgben, kan tilläggas att benet var rått. 
Så det kan absolut hända. Min hundar (väger runt 5 kg som vuxen) skulle inte få loss bitar men jag ser inte anledningen till att ge märgben och riskera att de nöter ner/skadar tänderna när det finns så många andra bättre ben att ge.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Praefatio
2014-05-24 19:40
#12

Största risken med märgben är ju inte att det blir flisor, även om flisorna från ett märgben är livsfarliga i jämförelse med ett kycklingben, utan att de är så hårda att de skadar tänderna rejält. Lätt att tänder går av, flisar sig eller bänds loss. Sådana skador blir det inte av de ben vi ger, eftersom de är mjukare än tänderna.

Upp till toppen
Annons: