Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2639 ggr
Tanjis
2014-05-20 13:21

Dåliga tänder+BARF=?

Jag är nyfiken på barf! jag har dock en 8 årig tik med nednötta dåliga tänder, men hon klarar ändå av sitt torrfoder och en del ben så länge de inte är för hårda. Hur funkar det med barf om vovvar hR fula tänder

Annons:
Linnea
2014-05-20 13:25
#1

Anpassa fodret efter hunden. Kan den inte äta tjockare, hårda ben så får den ha mindre ben, som kyckling. Tänderna brukar bli bättre av barf, alltså mindre tandsten och sånt. Är tänderna dåliga av andra anledningar så lär dom inte bli bättre. Men inte sämre heller.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tanjis
2014-05-20 13:31
#2

Man ska aldrig ge kycklingben eller fågelben till hund då benet kan flisas sönder, bli vasst och paja magen totalt, samma med fläskben och fiskben. Naturligtvis anpassar jag bena efter vad hon klarar av hon har inte tandsten utan tänderna är nednötta, tandstensfri är hon dock :) . Jag tänker att det kanske är segt och svårt att tugga för henne, men man kanske kan göra mindre bitar då? Vad finns det för fördelar med barfen

Linnea
2014-05-20 13:35
#3

#2 Man kan ge alla sorters ben till hundar och katter, men dom måste vara råa. Tillagade ben har en helt annan struktur än råa. Försök böja ett rått och ett tillagat kycklingben så får du se skillnaden. Det hade nog inte funnits några katter längre om fågelben var farliga.

Fördelar med barf?

Hunden får lättare att hålla en bra vikt, får oftast större aptit, bättre hud och päls osv. Finns inga nackdelar egentligen, hundar är gjorda för att äta kött och fungerar bäst på det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tanjis
2014-05-20 13:56
#4

#3 det jag har hört från alla kunniga jag har stött på är att man aldrig ska ge ben från f djur oavsett för dom är för mjuka. De ben jag prata om är ju torkat kött ben/hud dentastix och så… ger bara märjben men då är hon ju bara på och slickar för att komma åt det smarriga i mitten

Linnea
2014-05-20 14:34
#5

För mjuka? Kan ben bli för mjuka? Dom är ju lättare att tugga då.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tanjis
2014-05-20 15:07
#6

Hålls med dina kycklingben du och lycka till med det… men det var ju inte riktigt ben jag fråga om

Annons:
Linnea
2014-05-20 15:10
#7

Jag och jag.. Du är inne på barf.ifokus, väldigt många här ger sina katter och hundar fågelben. Utan problem.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vallhund
2014-05-20 21:03
#8

Dina sk kunniga verkar okunniga om BARF. Förra sajtvärden har skrivit en väldigt bra artikel om de 4 Fn

http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?articles-1

Det är kanske inte så konstruktivt att idiotförklara oss som BARFar om du vill ha bra information o svar. Btw så är märgben skadliga för hundtänder o Dentasticks totalt värdelösa för tandhälsan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tanjis
2014-05-20 23:42
#9

Så veterinären jag går till har fel då? Som sagt slickar hon bara i sig det goda i mitten och jag är med och tillåter inte att bita i det.

Linnea
2014-05-21 10:30
#10

#9 Veterinärer får knappt nån närings- och foderlära i skolan. Tragiskt men sant. Sin foderutbildning för de av Royal Canin och andra foderföretag. Du tror väl inte att dom rekommenderar kött och ben? Dom vill ju sälja sina produkter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tanjis
2014-05-21 11:45
#11

jag tror inte att dom rekomenderar f benen när dom säkerligen har fått plockar flisor :S

Linnea
2014-05-21 11:47
#12

Så här är det, ska du barfa måste du ge ben. Antingen hela eller som mjöl. Annars får hunden kalciumbrist. Fördelen med kycklingben är att dom är lättare att tugga än tex nöt som är mycket större och hårdare så jag vet inte varför man skulle föredra såna ben.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tanjis
2014-05-21 12:05
#13

ja det kan jag tänka mig att dom skulle få… men jag skulle aldrig tänka mig att ge hela f ben, mjöl i såfall! har under hela mitt liv hört av alla möjliga, kunniga och mindre kunniga, att det kan vara en livsfara för hunden och då sist jag var i dag när jag ringde till vet om en cysta min tik har i djuvret (det är en liten som vet tyckte vi skulle avvakta med) och jag passa då på att fråga hur det var med sånna där ben och han sa att man absolut inte ska ge f ben, kokt som okokt. Jag litar nog mer på honom så mjöl får det nog bli i såfall. Detta handlade inte om näringslära för min del utan vilken risk jag utsätter hunden för om jag ger hela f.ben

Annons:
Linnea
2014-05-21 12:38
#14

Det är bra mot tandsten också för övrigt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

mollyt
2014-05-22 22:32
#15

Om du nu inte vill ge hela ben så kan du mala dem om du har en bra köttkvarn. Jag brukar mala ner själva skrovet på kycklingar (blir ju som en ben-köttfärs då) som jag ger mina katter utöver kycklingvingar osv. Men om du är rädd eller obekväm med att ge hela ben så går det som sagt bra att mala själv

Tanjis
2014-05-23 09:00
#16

#14 åter igen, hon har inte tandsten, tänderna är nernötta. Hon äter dentastix mot tandsten och jag tycker att det funkar väldigt bra med tanke på att hon inte hat haft tandsten alls sen hon kom till mig :)

Tanjis
2014-05-23 09:01
#17

#15 det känns ju faktiskt väldigt mycket bättre i så fall :)

vallhund
2014-05-23 09:32
#18

Som sagt, Dentastix har 0 effekt på tandsten. Likaså har benmjöl 0 effekt mot tandsten, till skillnad mot riktiga ben, en hund med nedslitna tänder ges lämpligtvis kycklingvingar, kalkonhalsar/fötter, dito från kyckling eller skrov. eller revben från ungnöt/lamm etc..

Det som är viktigt med ben är att de måste introduceras lite i taget så att hundmagen hinner acklimatisera sig till att kunna smälta ben, för mycket innan denna process fungerar leder till förstoppning o kan orsaka hundars död. T ex den stackars Boxern Leon som fick sina tarmar perforerade pga okunniga ägare som gav sin väldigt förstoppade hund ben från lamm som den aldrig tidigare ätit.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: