Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3282 ggr
Zinicar
5/9/14, 1:38 AM

Magkatarr

Hej på er alla duktiga barfare :) Jag har en 11-årig tik som jag började barfa/ge färskfoder för ungefär ett år sedan. Tyvärr har vi hela tiden kämpat med hennes mage. Det går i perioder, där hon maniskt äter gräs, sväljer mycket och har kurrig mage. Vad jag minns (har minnesproblem) så hade hon lindriga magproblem innan vi gick över till rått. Hon har fått en omgång medicin mot magkatarr men problemen har smygande kommit tillbaka. Hon får numer mestadels Emmzoo barf-korvar (med tillskott av lever, hjärta och Standardt Laga mat) då magen blir värre av benmåltider. Vi blev rekommenderade att tillsätta en del överkokt ris i maten och då blev hon bättre en period för att sedan bli som vanligt igen. Hon får nu även lite fiber husk i maten för hon hade lite problem med hård avföring. Jag börjar ge upp om att vi ska lyckas fortsätta med den här kosten åt henne. Vill ju ge henne det allra bästa. Något som är lustigt är att (hon är tjuvaktig) när hon lyckats stjäla kakor eller liknande hemma hos hundvakten så händer ingenting negativt med magen. Någon som har några råd? Fortsätter det så här så blir det medicinering igen och antagligen byte till torrfoder :( Kan tillägga att hon även är nervöst lagd, så problemen kan delvis handla om stress.

Annons:
JohannaEkroth
5/9/14, 2:03 AM
#1

Har en york med katarrmage som vi började ge rå biff (i 1 år c.a) och han fick inflammerad magsäck och tarmar med sår, så han går under behandling och diet med Hills Gastrofoder, samt 3 mediciner, förut 4.

Hans katarrmage klarade inte av det råa.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zinicar
5/9/14, 2:33 AM
#2

Det är det jag är rädd för, att hon inte klarar rått :/ Jag har hört att äldre hundar har svårare att anpassa sig till rå föda, men vet inte om det stämmer. Vad jag har förstått så försvinner rått kött ur magen fortare, alltså att det är högre smältbarhet på det, än torrfoder. Kan det kopplas ihop med att hon får för mycket magsyra? Hon får nu mat tre ggr om dagen för att det inte ska vara tomt i magen för länge.

J-Artur-K
5/9/14, 3:34 AM
#3

För människor kan en tesked bikarbonat i ett glas vatten hjälpa när man har magkatarr. (Jag o en av mina systrar har haft det ) Men har ingen aning för hundar (eller djur) Men kanske kan vara något att kolla upp. När det kan fungera på människor. (Fast smakar inte alls bra så det är en annan historia att vilja dricka det) Lycka till : ) Mvh / Joakim

Ny dag nya möjligheter

Heffipeffi
5/25/14, 10:01 AM
#4

Vill du bara ge färskfoder, eller kan du tänka dig att barfa? Jag hade en schäfer med samma problem som du. Jag gick över till barf, och gav honom mycket vom, (alltså komage, inte VoH). Det är bra för magen och han började för första gången gå upp i vikt. Jag ger inte mina hundar rena benmåltider, utan ger ben varje dag tillsammans med övrigt kött. Att hunden är hård i magen, beror ofta på för mkt ben.

[fabienne]
5/25/14, 6:37 PM
#5

#2 Absolut kan det höra ihop med att maten smälts för snabbt och att det blir för mycket magsyra. När min förra hund fick magkatarr började jag ge mat fem gånger om dagen vilket jag tyckte verkade hjälpa något. Generella råd angående magkatarr brukar vara att ge mat ofta och gärna ge mellanmål med torkad lunga som ska vara toppen vid dessa problem då det effektivt suger upp överbliven magsaft. Är magkatarren svår brukar det rekommenderas att man ger relativt fettsnålt och undviker att ge ben.

Men alla hundar är ju individer så det är jättesvårt att veta hur man ska göra tycker jag. Vissa blir fria från magbesvär när de går över från torrfoder till BARF och andra får tvärt om magbesvär när de går över till BARF från torrfoder. En del mår bra av att få mat på oregelbundna tider 1-2 gånger om dagen medan andra spyr galla om de inte får mat på bestämda tider med få timmars mellanrum. Jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska göra när man börjar se magproblem.

Min valp spydde på natten när han fick färskfoder till kvällsmat så jag började ge torrfoder till kvällsmat istället och sedan dess har han inga problem med tom mage, illamående och spyor. Det verkar fungera på just honom för just det problemet i alla fall. Jag hoppas du hittar något som passar din hund så att hon blir av med det här tråkiga problemet. Lycka till. 🌺

Upp till toppen
Annons: