Annons:
Etikett03-katt
Läst 2554 ggr
Linika
2014-04-24 13:48

Hur mycket till 11mån katt

Tjoho! 

Jag har en ragdollhane på 11 månader som jag just bytt mat till till barf/färskfoder (någon som lite snabbt känner för att förklara skillnaden? o.O). Han älskar det, magen har inget emot det och jag tycker det är toppen! 

Han väger 4,2kg och är kastrerad, fin i hullet. Jag räknade på att han skulle ha 3% av 4kg, så det blir ju 120g om dagen sisådär. Men han går runt och är jättehungrig. Jamar så som han bara gör när han är hungrig mest hela tiden. Igår kväll fick jag ge honom lite mjau med för han var så galet hungrig och hade aldrig låtit mig sova om han inte fick äta sig mätt. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Är det en övergångsperiod där hans mage behöver vänja sig vid den mindre mängden? Eller får han för lite? Han är ju 11 månader, snart ett år. Inte precis kattunge längre och det är väl då man brukar sluta med kattungematen? Är det då man bör börja ge dem mindre barf med? Han är rätt glupsk av sig och skulle nog lätt kunna överäta (torrfoder är omöjligt att ge honom, han kastar i sig allt på fem sekunder, oberoende av mängd). 

Väldigt tacksam för svar!

Annons:
Praefatio
2014-04-24 14:03
#1

Färskfoder är den färdigblandade "köttfärsen" man köper. BARF kallas det när man själv blandar, väger och ger stora bitar så att djuret får tugga ben osv själv.

Jag har jättedålig koll på katter och färskfoder men till hundar kan man i en övergångsperiod blanda i lite ris eller rivna grönsaker för att fylla ut i magen. Grönsaker får du kanske inte i din katt, men riset kanske slinker ner om du blandar det med färsen? Ge inte så mycket, prova med ett par matskedar och se om katten verkar mindre hungrig. Så småningom kan du dra ner på riset, tills du inte längre ger det alls.

Vad får han för sorts färskfoder?

Linika
2014-04-24 14:37
#2

Aha! 

Emmy får lite malt från Emmzo korv (ffa ben), och resten är ihop plockat i köttdisken i butik :P Så det är någon blandning han får då :) Bitarna han får är ca 1/2-1 kycklinghjärta stora. Och så får han kycklingvingar ibland. 

Ris är ju inte någonting jag vill att han ska äta och ingenting jag äter själv heller :/ Men det kanske kan vara värt att prova. 

Du tror inte att det skulle funka att ge honom lite extra mjukmat som utfyllnad till kvällsmålet och efter hand trappa ner på det?

Praefatio
2014-04-24 15:36
#3

#2 Har du räknat ut så att han får rätt proportioner? :)

Nej, ris är ju inget man vill ge i längden förstås, men är i alla fall väldigt milt för magen. Kommer bara ut på andra vägen efteråt, påverkar inte kroppen så mycket i övrigt.

Jo, klart du skulle kunna ge mjukmat också, om det känns bättre! Mjau är ju en trevlig variant. Riset blir billigare dock, men gör som du själv tycker känns bra.

Linika
2014-04-24 21:37
#4

Jadå, har läst på ett tag med, så jag känner mig trygg i att han får i sig det han ska :) 

Jag har en del mjukmat över som gärna får ta slut, så kan lika gärna använda det som utfyllnad :)

Caifig
2014-04-25 22:57
#5

Mina båda birmahanar (båda 1 år) som väger mellan 4-5kg får mellan 130-140g per dag. Jag hade testat att öka mängden barf och hållit koll på hullet. Eftersom han fortfarande växer och är rätt ung så behöver de oftast mer mat. Enda sedan jag började med barf så har mina slutat att väcka mig på morgonen för att de är hungriga.

Mer fett i maten kan också hjälpa till att hålla honom mätt längre. Kotlettspill brukar ha rätt mycket fett kvar! Talg/ister finns även att köpa och kanske kan hjälpa till att hålla hungern nere.

Linika
2014-04-27 13:31
#6

Tack för tippsen Caifig!

Jag har ökat på lite på mängden. Han är fin i hullet nu, och jag håller ett ständigt öga på det. Ska tänka på lite mer fett tills nästa gång :D 

Emmy har faktiskt aldrig väckt mig för mat på morgonen! Jag måste ha haft tur! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: