Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 4094 ggr
Beafer
2014-04-08 18:10

Få allergisk katt att äta BARF?

Hejsan! Min ena katt verkar vara allergisk mot allt foder och jag har alltid försökt att få henne att äta rått kött. Men hon vägrar! Har blandat med blötfoder, godis, torrfoder osv. Köpte hem MUSH Gris och nöt igår. Tänkte att jag kan ju prova att blanda i pyttelite i allergifodret hon äter nu (som hon också verkar vara allergisk mot) så hon inte märker att det är där! Men icke! Min andra katt slickar till och med bort det mesta, men ändå så vill inte min allergiska katt äta för att hon känner lukten. Känns som att det här är mitt sista hopp. Vill absolut inte att hon ska behöva äta allergifoder med dåligt innehåll resten av livet. Så, har ni några fler knep jag kan ta till för att få henne att äta?

Annons:
LinaN
2014-04-08 18:21
#1

Är det konstaterad foderallergi och i så fall mot vad?

Sen kan man titta på närmiljön också, vad för tvättmedel används i familjen, rengöringsmedel osv…. Används inte redan allergivänliga tvättmedel så testa att byta och även byta till oparfymerat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Beafer
2014-04-08 18:27
#2

Här hemma används bara allergivänliga tvättmedel utan parfym! Hon reagerar med att bli helkass i magen efter att ha ätit fodret i några månader. Även klåda runt huvudet och hals och jästsvamp i huden. Veterinärerna på Ultuna trodde att hon utvecklade nya allergier varje gång jag bytte foder. Varken veterinärerna på Ultuna eller veterinären här hemma i Gävle har något annat förslag på vad det annars kan vara. Eftersom att hon är så extremt kräsen så har jag inte kunnat göra en uteslutningsdiet, utan har fått prova olika foder som är baserade på olika proteinkällor.

LinaN
2014-04-08 21:10
#3

#2 usch vad jobbigt :(

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minrex
2014-04-09 07:45
#4

Har de tagit blodprover?

Beafer
2014-04-09 13:33
#5

#4 Vad menar du för blodprover?

Är det ingen som har något tips på hur jag får henne att äta?

Silvestris
2014-04-09 16:58
#6

Prova att smula över kattmynta. Du kan även prova att koka köttet lätt (men låt det vara rått i mitten). En del katter blir mer intresserade av kött när det frisätts lite lukter efter uppvärmning.

Annons:
cattisa
2014-04-09 19:52
#7

Fortsätt testa någon gång om dagen flera dagar i rad med samma foderblandning.

Min kattjej utgår från att all mat hon inte smakat på tidigare är oätlig. Första gången man får henne att smaka något nytt rynkar hon ofta på nosen. Efter andra eller tredje gången brukar hon ofta acceptera det som bjuds. Efter ett tag kan det bli en favorit. Ler

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Beafer
2014-04-10 10:53
#8

#6 Kattmynta har jag inte provat! Kan man köpa ren kattmynta på zoobutik? Vet inte om jag sett det nånstans. Att tillaga köttet lite har jag provat. #7 Jag har blandat ut pyttelite med hennes torrfoder i 3-4 dagar och hon vägrar att äta. Det slutar alltid med att jag ger henne en liten portion med bara torrfoder så att hon inte blir dålig av att vara utan mat för länge. Varje gång jag tar fram bara rått kött och hon nosar så springer hon och gömmer sig som om det vore livsfarligt. Äter jag däremot päron, då vill hon smaka. Knäppa katt. Blir katter lätt dålig i magen av laktosfri yoghurt? Skulle kunna prova blanda med det annars.

Silvestris
2014-04-10 20:19
#9

#8

Ja, ren kattmynta brukar gå att köpa i välsorterade djuraffärer. Om inte annat går det att beställa från webshopar.

Sarah-S
2014-04-11 10:29
#10

#8 Visst kan du blanda lite försiktigt med laktosfria produkter om din katt tycker om det
Jag brukar locka kattungar när de ska börja äta fast föda med creme fraiche

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Beafer
2014-04-11 12:55
#11

Provade med laktosfri yoghurt igår, men icke..

Caifig
2014-04-11 15:17
#12

Rå äggula! Brukar vara väldigt uppskattat.

Beafer
2014-04-12 11:19
#13

#12 Det har jag provat. Men det skadar inte att testa igen. Det är som att hon tycker att kött luktar otroligt äckligt. För vad jag än blandar med och hur lite kött jag än har i så rynkar hon på näsan och går och gömmer sig. Ska åka och köpa kattmynta idag om jag hinner iaf.

Annons:
Upp till toppen
Annons: