Annons:
Etikett02-hund
Läst 3020 ggr
lelli
2014-04-02 09:38

behöver gå ner i vikt

Var hos veterinären igår med min hund. Hon har lungfibros och ska gå på kortison. vet. sa att det är en fördel om hon går ner i vikt också. Hur gör jag bäst nu? vet. sa att färskfoder innehåller för mycket protein så då kommer hon inte gå ner i vikt och ville att vi skulle köpa ett torrfoder som de hade hos dem( fick med tre olika provpåsar). Då jag anser att ho mått bättre i magen sen vi gick över till färskfoder (bravo) så vill jag inte byta till torrfoder. Har provat med vom foder med det tyckte hon inte om. har nu den gula bravo med vom som bas, hon får 1-2 burgare per dag. hon är 11år och av rasen Cairnterrier, hon väger nu 11kg så lite rund är hon allt. med tanke på hennes sjukdom så orkar hon inte gå alltför långa promenader heller.

första gången jag skriver här så vet inte om det kommer under rätt grupp. Tar tacksamt emot alla svar

Annons:
Sjöstjärna
2014-04-02 09:54
#1

Bravo Bas med vom innehåller fortfarande mycket kolhydrater vilket brukar vara den huvudsakliga källan till viktuppgång hos hundar (och människor), i motsats till proteinet som vetten sa. Jag hade gått över till ren barf utan några kolhydrater alls. Känner du dig osäker på om hon får all näring hon behöver kan du komplettera med tillskott av t ex Standardts Laga mat och laxolja. Det är viktigt att maten inte är för mager eftersom det är fettet som ger mättnadskänsla, så var inte rädd för att tillsätta ister eller talg om köttet är magert.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

lelli
2014-04-02 10:22
#2

tack för svar. har dock inte riktigt den tiden nu att laga egen mat till henne. Skrev lite fel i vilket foder hon får nu vi hade den gula förut men har gått över till rosa som är helt utan spannmål. trodde kolhydraterna kommer från grönsaker att de inte var så farliga för vikten. men vilket annat fryst färskfoder ska jag då byta till annars. vom har jag provat och det vägrade hon helt. hon får ibland Naturea torrfoder då hon är med husse på jobbet, svårt att ha annat än torrfoder då de åker bil mycket

Sjöstjärna
2014-04-02 11:21
#3

Den rosa innehåller potatis som har samma effekt på vikten som spannmål. Jag menar inte att du ska "laga" mat, utan du bara ger rent kött istället för sånt som är uppblandat med annat. Rent barfkött går också att köpa fryst. Bravo har t ex oxkött, vom, kycklin och hjärta och olika kombinationer av dessa. Om du inte har tid att sätta dig in i barfandet så kan du komplettera med ett näringstillskott som de jag nämnde i förra kommentaren. Däremot glömde jag skriva benmjöl vilket behövs om du inte ger ben.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

vallhund
2014-04-02 13:56
#4

Veterinärers kostråd är negligerbara den stund de säljer det foder de anser att din hund skall äta.

Hundar, eller för den delen människor blir inte feta av att äta protein, det är främst kolhydrater som bygger fett i kroppen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lelli
2014-04-02 14:16
#5

ja jag vet allt det där. därför jag bara tog provpåsar. min man tror dock stenhårt på vad veterinären säger =(

men nu så får jag ta tag i hennes diet stenhårt.

finns någon bra sida med matschema eller så så jag vet att hon får i sig allt hon ska och vad hon ska ha.

vallhund
2014-04-02 14:28
#6

Kolla på mitt personinfo, där finns en hel del länkar om naturlig mat. Kolla bl a Jipotimas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Sarah-S
2014-04-03 06:00
#7

Om du vill ge BARF med hjälp av "köttkorvar" kan du följa ett schema från Mush, då står det precis vilka korvar ur deras Basic-sortiment du ska kombinera på en vecka. 

Bifogar deras veckomeny

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Animustassar
2014-04-04 11:52
#8

Äter din hund hela köttstycken? och köttiga ben? I sånt fall kan det vara en variant att ge henom det ett par mål i veckan hon får sysselsättning, inga kolhydrater och det går åt energi för att få i sig maten på köttstycket/benet… Dessutom får hunden lite aktivering på köpet :)

// Jenny and the tassiliciousCool

Cert
2014-04-09 11:09
#9

Jag vet inte hur din hunds hälsa ser ut och hur lungfibros påverkar flåset. Men ökad motion är det bästa knepet för att nå viktnedgång.

vallhund
2014-04-10 00:58
#10

Simning är skonsam motion, skritt i lingonris är oxå bra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Heffipeffi
2014-05-25 10:12
#11

Jag skulle ge VoH eller ngt annat spannmålsfritt färskfoder. Ge mindre än normal mängd och lägga till hela grönsaker under en period, så hunden får nåt att tugga på.

Upp till toppen
Annons: