Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2888 ggr
kalindas
3/29/14, 7:49 PM

PH-djurkalk eller benmjöl?

Har fått tipset att ge ph-djurkalk istället för benmjöl då benmjölet innehåller för mycket fosfor. Detta ska inte heller gå att överdosera då överskottet går ur kroppen.
Vad tror ni?
Är detta ett bättre val än standardt benmjöl, till en hund som bara äter en mindre mängd ben?

http://www.phbalans.com/Pages.asp?PageID=7453

/Elisa

Annons:
Fenix_Chicci
3/30/14, 12:28 AM
#1

Jag vet inte något om just ph-djurkalk så kan inte uttala mig om den är bra eller inte. Jag ger Standardts Kalk plus när min hund inte får ben och ibland benmjöl. Men mest ger jag dock riktiga ben. Ben/benmjöl innehåller många andra viktiga mineraler som man missar när man endast ger kalcium.

Vissa hundar klarar sig utmärkt på benmjöl, man kan ge lite extra fett och lite mer vom för att få ner fosforhalten. Men en hund som har ett högt kalciumbehov kanske inte klarar sig på det. Går ju också att blanda just för att få ut både fler mineraler och mer kalcium. Äggskalspulver funkar också fint, innehåller inte endast kalcium utan fler mineraler. Min erfarenhet är dock att det måste vara ett väldigt fint pulver för annars kan det vara svårsmält för en del hundar. Jag kan inte riktigt få till ett så fint pulver utan blir små små bitar och dessa bajsar min hund bara ut. 

Varför äter hunden inte så mycket ben? För att den inte vill eller pga tillgång? Om det är för att hunden inte vill så kanske malda ben kan funka bra?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

kalindas
3/30/14, 9:41 AM
#2

#1

Han vägrar tyvärr många ben. Tycker det är jobbigt att tugga, plus att han ofta spyr upp det.

/Elisa

Mischa
3/30/14, 9:58 AM
#3

Standardts kalk + är protein och fosforfritt och baserad på kalciumkarbonat dvs ingen behandlad kalk.

≧◔◡◔≦

kalindas
3/30/14, 10:06 AM
#4

#3
Ok, men det är väl ungefär samma som Ph-kalken jag länkar till i så fall?

Det jag behöver veta är om det räcker att bara ge denna typ av kalk till hunden (oavsett om den är PH eller Standardts kalk +) eller om jag måste köpa benmjöl också-

Behöver veta vilket jag ska köpa hem. Han kommer få det dagligen då han som sagt sällan äter ben.

/Elisa

Mischa
3/30/14, 10:39 AM
#5

#4

Kalk + innehåller tillsatt D-vitamin också.

Alltså det tillgodoser ju kalkbehovet oavsett vilken du väljer.

Citerar från standardt produkter:

"Standardt BENMJÖL
Ett naturligt kalktillskott för de som lagar sin egen mat, för att motverka fosforhalten i de animaliska och vegetabiliska råvarorna.
Räcker som ett kalktillskott: JA

Standardt KALK+
Ett naturligt kalktillskott som är proteinfritt för de som lagar sin egen mat, för att motverka fosforhalten i de animaliska och vegetabiliska råvarorna.
Räcker som ett kalktillskott: JA

Standardt ÄGGSKAL
Ett naturligt kalktillskott för de som lagar sin egen mat, för att motverka fosforhalten i de animaliska och vegetabiliska råvarorna.
Räcker som ett kalktillskott: JA"

≧◔◡◔≦

Kazince
4/1/14, 1:32 PM
#6

Hur märker man att djuren har kalkbrist?

Annons:
Mischa
4/5/14, 3:27 PM
#7

#6

För mig som inte har en frisk hund så visar det sig genom hudproblem, min hund har ett ganska stort kalkbehov.

Vi har fightats mot furunkulos i många år och kalken håller det i schack, sedan kan säkerligen kalkbrist  visa sig på många olika sätt och vis, men just hudproblem i känslig ålder/livsfas verkar vara ganska vanligt.

≧◔◡◔≦

Fenix_Chicci
4/5/14, 11:19 PM
#8

Jästsvamp är ett vanligt tecken på att kroppen får för lite kalcium.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: