Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1538 ggr
Kazince
3/28/14, 6:26 PM

Veckoupplägg samt tips efterlyses!

Planerar att skaffa hund till förhoppningsvis nästa sommar och efter att ha funderat känner jag mig mest sugen på att BARFa. Då jag själv inte äter djur och väldigt sällan brukar mig av mjölkprodukter och liknande förstår ni kanske att jag är kräsen, och just därför vill jag BARFa!

Många färskfoder jag har kollat på är gjort i andra länder eller med djur ifrån andra länder och jag vill helt ha full koll på vad jag ger hunden. Så för att minska skadorna på miljön via transporter och minska djurens lidande då andra länder inte har riktigt lika bra regler/jag inte vet vilka gårdar djuren växt upp på så vill jag ge maten själv, för hundens, miljöns, djurens samt min skull. Har kontakter som är jägare samt en vän som föder upp köttdjur inte långt ifrån mig där djuren har det riktigt bra året runt, utan att bli iproppade massa konstigheter. Så har tänkt höra ifall man kan köpa av dem.

Om jag har förstått det rätt ska man ge 2-3% av djurets kroppsvikt varje dag, varav största delen på ska vara av kött/köttiga ben. Sen ska den även få inälvor, vom och sånt. Har hört att man kan/ska ge mjölkprodukter men i mina öron låter det fel. Kalcium borde hunden få i sig via ben/brosk, eller tänker jag fel då? T.ex om hunden väger 19kg blir dagliga givan (2%) blir uträkningen: 19000/100= 190x2=380. Alltså ska hunden äta 380g mat per dag. Hur många procent ska vara vom, lever och liknande? Har fått höra så olika.

Vet att man ska ge en varierad kost ifrån olika djurslag, olika delar på djuren men att de ska fylla upp näringskvoten. Skulle gärna vilja se hur ni lägger upp en veckas mat som exempel, skriv hur mycket (om ni mäter i gram), vad för djurslag och vad för delar hunden får äta. 

Vill verkligen fördjupa mig inom ämnet och tar gladeligen emot tips på hur man delar upp en bra måltid för hunden. Så skriv upp hur ni delar upp maten under en veckas tid samt procentuellt för de olika delarna (om ni väger, eller om ni höftar). Vore jättesnällt. :)

Annons:
Heffipeffi
4/4/14, 6:59 PM
#1

Jag räknar inte ut på grammet. Ger ca 50% köttiga ben. Ca 5% lever. Resten är övervägande kött och vom från olika djurslag. Försöker få med lite hjärta och lunga och njure om jag får tag på det. Ger även lite grönsaker om jag har.Ett par gånger i ve får de äggula. Laxolja får de nästan varje dag. Anser inte att de behöver mjölkprodukter, men ibland får de en skvätt fil, en ostskiva bara för att de tycker om det.

Heffipeffi
4/4/14, 7:02 PM
#2

Glömde… Jag försöker ge kött från tre olika djurslag undet en period på en ve-tio dagar.

Upp till toppen
Annons: