Annons:
Etikett05-övriga-djur
Läst 3911 ggr
[Felinetass]
2014-03-22 20:03

Barf och råttor?

Hej! Finns det någon som vet om det är okej att ge råttor rått griskött, eller om det är bäst tillagat?

Annons:
Zepp
2014-03-22 20:06
#1

Brukar de laga till kött annars?

De.. råttorna har tror jag förmåga att klara både det ena och andra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sugar Mist
2014-03-22 20:09
#2

Jag ger mina råttor både nöt, gris och fågel. De ser lika friska som annars.

-

[Felinetass]
2014-03-22 20:10
#3

Jag brukar endast ge tillagat kött, men har nerfrust kött i frysen men eftersom ingen i min familj längre äter kött så slog mig tanken att jag kanske kunde ge råttorna grisköttet rått.

kigon
2014-03-23 12:55
#4

Man vet inte än om råttorna kan bli sjuka likt människor då inte många törs. Tyvärr blir de ju lätt sjuka och de som ger rått vet inte om det var köttet eller något annat de gav dem eller om något satte i halsen, etc, sen lever dem inte så länge så man kan inte direkt kolla på en långvarig effekt…

Jag ger dem inte rått kött tills det är 100% klart att råttorna klarar av det då jag inte vill riskera det, men vet en person som brukar ge rått kött ofta och de har inte blivit dåliga än, så kan kan man ju om man vill! 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vallhund
2014-03-23 14:12
#5

Om det vore farligt så skulle inte arten råtta ha överlevt i eoner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sugar Mist
2014-03-23 14:37
#6

Jag har gett både mina råttor och mina förra möss rått kött och som sagt går de ingen nöd på dom. Tror dessutom mycket av vitaminerna går bort om man tillagar köttet innan.

-

Annons:
Zepp
2014-03-23 15:02
#7

Tror tillomed att råttor i vilt tillstånd sällan kokar sitt kött.. när/om de får tag i sådan föda?🤔

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kigon
2014-03-23 15:35
#8

#5 #7 Tamråttan är väldigt olik vildråttan och insjuknar fort för väldigt små saker, tyvärr, medans vildråttan är mer robust… Tycker inte de borde anses som samma art då de inte direkt parar sig naturligt längre och pga tamråttan inte klarar sig i vildråttans vanliga miljö…

Anatomin och fysiologin har dock inte ändrats så pass mycket, men immunförsvaret i tamråttor är väldigt lågt samt att fel utfodring i lång sikt kan utveckla många sjukdomar på gamla dar (1-3 år, oftast vid 2). Sönderavlingen/domesticeringen av dessa djur har gjort dem ganska olik brunråttan och de borde därför inte anses klara samma saker som dem (samt att brunråttan överlever sällan över 1 års ålder ((dock inte pga födan oftast)), medans de extra åren är väldigt viktigt för ens husdjur). Så tills en studie på tamråttor har gjorts om hur dessa bakterier gör för effekt på dem borde man inte rådvisa folk om att det är helt ofarligt för det fungerar för vildråttan, tycker jag personligen 🤪 Det är lite likt att säga att de kan bo i ett skjul eftersom vildråttor kan!

Allmänt dock, tror personligen inte rått kött gör dem någon skada alls, men det är ej fakta att det är ofarligt och därför ska man vara medveten om det när man ger dem det (och inte mesa ur som jag gör varje gång👍)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vallhund
2014-03-23 15:45
#9

#8 Rått, otillagat kött av humankvalité som dessutom varit fryst lär inte ta livet av något däggdjur om det inte innehåller ämnen som inte förstörs av tillagning, dvs bakterier o parasiter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kigon
2014-03-23 16:01
#10

#9 fryst nej, men du sa om det vore farligt hade inte råttor klarat sig, och då antog jag att du pratade om allt rått kött i största allmänhet då vilda råttor inte har sin egna lilla frys 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fialialej
2014-03-24 13:33
#11

Det är väl snarare en vanesak isåfall, om de klarar rått kött eller ej. Kanske kan vara bra att börja försiktigt om de inte fått det förr.

"På natten är alla katter svarta"

zickan
2014-03-25 23:39
#12

Nej inge problem att ge rått kött till råttor. Fött upp råttor i över 10 år. Mina har alltid fått rester från renset i köket som lagade resterna från tallriken. Slänger så lite som möjligt.
Ökat upp på mängd som variation sedan jag började om med att barfa hund. Även om de troligen utvecklats något efter alla år i fångenskap och inte är identisk med vildråttan. Så är det fortfarande rätt lite som är farligt att ge dom i mindre mängd och ej för ofta. Kanske inte så smart att börja med att ge en megastor portion med något nytt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Felinetass]
2014-03-26 11:48
#13

Tack för all hjälp, har nu gett båda mina töser rått och det går hur bra som helst!

Annons:
fvanilla
2014-05-26 13:50
#14

Det ska gå jättebra att ge en råtta rått kött. Det tar mer än runt två hundra år av domesticering för att ett sånt däggdjur med ett sådant snabbt matsmältningssystem att inte klara av det (hundar och katter har ju varit tamdjur i tusentals år, men klarar det fint). Människor är inte densamma som råttor, vi har ett för långsamt matsmältningssystem för att klara av rått kött (något vi inte är gjort för i andra ord).

Jag ger mina råttor lite slamsor och köttfärs då och då, uppskattas högt! 🙂 Man kan ge både rått och kokt, så länge köttet inte är salt eller kryddat.

zickan
2014-05-26 18:50
#15

#14 Fast ser man det på det sättet så har råttor varit i fångenskap längre än tvåhundra år. De började användas i sport, vetenskap och husdjur runt 1700-1800 talet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: