Annons:
Etikett23-ot-off-topic
Läst 3282 ggr
Michaela-N
3/17/14, 5:35 PM

Urinsten av VoH?

Har för mig att jag läst att hundar inte får urinsten om de utfodras BARF (vom og hundemat). Min hund har ätit det i över två års tid och kan nu behöva utredas för urinsten. Är det någon som vet hur det ligger till med fodrets inverkan?

Annons:
[fabienne]
3/17/14, 9:37 PM
#1

Jag har ingen erfarenhet av urinsten, men kom att tänka på den här artikeln som du kanske kan ha nytta av.

http://gghk.se/artiklar/urinproblem-kan-orsaka-kristaller-och-urinsten/#.Uydbh_l5Prs

CelsiusT
3/22/14, 10:07 AM
#2

Urinsten har absolut att göra med vad hunden stoppar i sig. Men främst har det väl att göra med om hunden dricker ordentligt. Men visst påverkar även ämnen i maten. Är dock inte jätteinsatt så har inte riktigt koll på vad det är som ger urinsten och hur man undviker det (mer än att hunden ska dricka mycket).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zepp
3/22/14, 8:09 PM
#3

Även mäniskor är sk stenbyggare, dvs det finns de som lättare för sten.

Och då kan det räcka med för lite vatten eller fel Ph i urinen för att stenarna skall växa till.. troligen gäller det hundar oxå.. främst katter har jag för mig?

Vi pratar väl uratsten, det handlar väldigt ofta om vatten och PH i urin.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CelsiusT
3/22/14, 8:28 PM
#4

#3 Inte säkert att det är uratsten. På vissa hundar blir det uratsten, men det finns olika varianter av stenar och det är inte alltid samma. Som jag förstått det.

TS Jag skulle inte vilja påstå att BARF och VoH är samma sak riktigt. Finns ju inget särskild klassificering för vad BARF är och egentligen får väl all rå föda kallas för barf, men det är inte riktigt vad dom flesta menar när dom säger barf eftersom VoH är vitaminiserat färskfoder.

Men här är lite läsvärt skrivet av Mush iaf

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
3/22/14, 8:38 PM
#5
Upp till toppen
Annons: