Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2640 ggr
Bine93
2014-03-04 23:45

Vill börja barfa min kräsna katt.

Jag har en katt som alltid varit väldigt kräsen. Har prövat blötmat efter blötmat… Olika sorter och olika smaker. Nu är det enda han inte bojkottar totalt torrfoder och råa kycklingvingar. Jag brukar ge dem det för att tänderna ska få arbeta.
Trodde först något skulle vara fel eftersom han var så fruktansvärt kräsen men eftersom han åt en kycklingvinge utan problem tror jag inte det längre. Han är bara så fruktansvärt kräsen, han vill knappt äta någon annan blötmat jag erbjuder honom. Testat mjau, bozita, sheba, pussi, gourmet och någon Whiskaspåse tror jag med..

Fick tipset om att testa att barfa honom eftersom han verkar gilla rått. Kycklingvingen äter han ju benet och allt. 
Eftersom han är så kräsen skulle jag behöva lära mig ganska snabbt. Har förstått att det ska vara lever, hjärta, ben och typ kött/muskelkött?

Tips på sidor man kan läsa? Egna grundläggande tips? 
Kanske någon har tips på enkla recept som jag kanske kan fixa och börja fasa in/pröva med? 

Han är ca 8 månader. Väger runt 4 kg, är innekatt och inte jätteaktiv. Han är ganska lugn.

Annons:
Caifig
2014-03-05 22:45
#1

Här finns mycket nyttigt:

http://www.barfmycat.com/faq.html

http://barf.bengalkatt.nu/barf_till_katt

En katt ska ha mellan 2-3% av sin totala vikt per dygn. Så din misse på 4kg ska ha (4000 * 0,03) ca 120g om dagen. Av detta måste:

Runt 7-8% vara lever (förutom lamm som inte får överstiga 5%)

10% ben (eller 1 tsk benmjöl per 200g portion)

runt 15% hjärta (då taurin försvinner när maten fryses)

och runt 65% muskelkött.

Du kan även ge max 10% övrigt dvs kycklingmage, njure, äggula etc.

Såhär ser mitt ut:

7-8% lever

17% hjärta

65% muskelkött

10% övrigt

Mina äter inte ben så jag tillsätter 0,75 tsk benmjöl 

Ett enkelt recept på 1kg barf:

80 gram lever

170 gram hjärta

650 gram kött

100 gram ben

Som regel gäller också att katten ska få i sig rätt mängd av alla sorter under en vecka, vilket innebär att du inte måste ge allting varje dag. Du kan t.ex. välja att ge lever 3 dagar i veckan, hjärta 4 etc så länge han får i sig rätt mängd totalt. Eftersom det är svårt att måtta upp ben så är det enklast att räkna ut vad en vinge ungefär består av. Ungefär 30% är ben vilket innebär att en vinge på 80 gram innehåller 24 gram ben. Du måste alltså ge 3-4 vingar per vecka (120 * 0,1 * 7 / 24) för att han ska få i sig "benbehovet".

Bine93
2014-03-07 11:27
#2

Om man ska räkna på att behovet ska tillgodoses under en vecka kanske man kan räkna ut hur mycket han ska äta per vecka och portionera ut 120 gram per dag?

Typ såhär?
120x7=840 gr/vecka

546 gr kött
126 gr hjärta
67 gr lever
84 gr ben 
17 gr övrigt

Matte är inte min starka sida så vette tusan om det blev rätt 😛

I kycklingvingar, det som inte är ben utan kött, räknas det in i köttbehovet då?

Hittade dessa två recept i en såndär "Grundläggande kattmatsvett" tråd, är det något man kan använda?

"600g nötfärs, 100g hjärta, 60g lever, 3,5tsk benmjöl(man räknar 1tsk per 200g kött) och eventuellt 50g äggula. Vill man ha mer är det bara att dubbla."

"• 1st kattkorv á 350g (35% muskelkött, 35% ben, 30% hjärta)
• Klasskorv 700g ( 95% muskelkött, 5% lever)
• 100g hjärta
• 30-40g lever"

Hjärta och lever är det något man bara kan köpa i djuraffärer eller finns det i mataffärer också? 

Lite knepigt att hänga med på allt tycker jag men det kopplar väl tillslut.. 😛

Caifig
2014-03-07 15:37
#3

Absolut, det går jättebra att räkna ut veckobehovet och portionera ut t.ex. hjärta vissa dagar, lever vissa etc. Din beräkning ser bra ut :)

Köttet på kycklingvingen räknas in i köttdelen.

Det första receptet verkar lite konstigt då det totalt blir 810g och därmed 74% kött och 12% hjärta vilket jag personlig tycker är för mycket kött och för lite hjärta, då taurin försvinner när hjärtat fryses.

Det andra receptet är bra, om du köper dessa två korvar och om innehållet i korvarna stämmer. Däremot tycker jag att 6% lever som det receptet använder är lite lite.

Hjärta och lever finns absolut i mataffär. I de flesta mataffärer med kan jag nog säga. Har de inte det hemma, så går det oftast att be butiken att beställa hem.

Bine93
2014-03-07 17:09
#4

Okej skönt :).  Okej, kan man köpa sådana korvar i djuraffär tro eller behöver man beställa på nätet?

Vad kan man annars ge just för att "fylla ut" köttdelen eller hur man ska säga?

Okej ska kika efter det nästa gång jag handlar 🙂 Hjärta och lever, spelar det någon roll vilket djur det kommer ifrån? Bortsett från att lammlever inte för gå över 5 %.

Caifig
2014-03-07 17:39
#5

Vissa djuraffärer säljer korvar, men oftast är det privatpersoner som är återförsäljare och då måste du köpa storpack. Det går att beställa på nätet men det blir lite dyrt med frakten.

Levern bör komma från ett ungdjur som inte har använt den allt för länge. Men butikslever är så vitt jag vet alltid från ungdjur, så det är inga problem. Jag har för mig att jag har läst om att katter inte kan tillgodose sig alla näringsämnen från grislever, men det går bra att variera med den också, bara man kanske inte ger enbart grislever. Nötlever är den levern som är rikast på koppar (har jag för mig).

När det gäller hjärta så fungerar allt men grishjärta är rikast på taurin och kycklinghjärta (har jag för mig) har minst, men en bra variation av alla sorter är bäst och leder inte till något brist. 

Det finns köttkorvar (med eller utan benbitar) från olika företag som t.ex. MUSH som finns hos vissa djuraffärer. Dessa ligger dock på runt 40kr kg och blir därför ungefär samma pris som i affären. Det jag köper i korvar är nötkött och ibland lite lax. Resten köper jag i matbutik. Tänk bara på att om du köper korvar kolla innehållet då vissa innehåller både hjärta och lever, så du inte överdoserar levern.

Du kan köpa olika sorters köttfärser, filéer, tungor, kotletter… Det enda som egentligen bestämmer vad du köper är hur mycket pengar du vill lägga på maten. Det du ska tänka på bara är att variera köttet och inte enbart gå efter ljust kött (kyckling) då det inte innehåller lika mycket järn som ex nötkött. Alltså, variation är A och O! Du måste även balansera in lite fetare kött typ gris så de inte bara får i sig magert kött. Kycklingskinn är också fett och bra.

Bine93
2014-03-07 18:37
#6

Okej 🙂 Det verkar inte fullt så avancerat som jag trodde från början. Bara att hålla koll på innehåll, hur mycket, variation och så..

Sådana där Jipotimas korvar står det att det är mat för hundar, men de är de enda som dyker upp när man googlar kattkorv. Men de kanske funkar bra?

Annons:
Caifig
2014-03-07 19:09
#7

Alla korvar är egentligen riktat till hundar, men Jipotimas har en korv som kallas kattmat som innehåller kycklinghals och kycklinghjärta.

http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=4

Jag tycker att det är alldeles för krångligt med färdiga korvar, då jag inte vet hur mycket korven innehåller. En sådan korv kostar också 17 kr styck för 350 gram vilket blir 47 kr kg = sjukt mycket. Då är det billigare att köpa köttfärs och blanda själv.

Bine93
2014-03-07 19:11
#8

Okej 🙂 jo tyckte också det var lite lurigt när man inte vet vad som är i den..

Bine93
2014-03-11 19:32
#9

tänkte på dethär med Benmjöl, måste man köpa det i djuraffär eller kan man köpa det i vanlig affär?

Caifig
2014-03-11 20:32
#10

Jag har inte lyckats hitta benmjöl på andra ställen än i djuraffär och på nätet.

Omorika
2014-06-18 09:26
#11

Den här tråden vill jag vet var den finns så skriver här för att komma ihåg.

vallhund
2014-06-19 02:35
#12

Ett enklare sätt är att bokmärka den. I trådstarten hittar du en knapp som det står bokmärk på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: