Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3964 ggr
Caleus
2014-02-23 11:15

(K) Vill barfa, HJÄLP!

Jag är helt ny på detta mer BARF och har läst på en del och vill nu introducera mina katter. Detta är vad jag lärt mig hittills:

• 60% muskelkött, 10% hjärta, 

• 10% ben, inte över 10%. 

• 5-10% lever, närmare 5 än 10% (lever är giftigt i för stora mänger för katt)

• 5-10% övrigt, som t.ex. äggula, yoghurt eller keso (jag kommer ge ägggula

Muskelkött = allt kött som inte inte innehåller ben och inte är inälvor, t.ex kycklinglår, bröst, file, färs osv.

Inälvor= Njure,lever,mage, lunga, hjärta. 

Köttben= kycklingvingar, kycklinglår, oxsvans, karre med ben, grissvans, revbensspjäll, sk koklamm osv, allt kött med ben vid muskelköttet. 

(Och med procental för benet menas själva benet.)

En katt ska ha 2-5%av sin vikt. 2-3gånger per dag? 

Gäller det även kattungar och dräktiga?

Jag har en kastrat Ragdoll som är 3år. Han är stor men lite mager, svårt för att gå upp i vikt. Kanske behöver sisådär 3% av sin kroppsvikt? (när det väl funkar) Vet inte vad han väger, ska åka och väga honom imorgon hos vet. Tror runt 5kg. (han vägde nämligen 4,5 sist men har gått upp lite sedan dess) Så 5000*0,03=150g (är det dagen eller per gång?)

Sen har jag en avelshona Ragdoll. Som ska paras inom kort. Hon är en foderkatt. Ägaren vill inte att jag går över på Barf först hon har haft sina kattungar, är rädd att det händer något med bebisarna. och det får jag ju såklart acceptera. Det är dumt att exprimentera. 

Men för att jag är nyfiken, hur skulle man göra, OM man skulle barfa en dräktig hona? för att hon ska få i sig det hon behöver?

Sen så kommer det snart en kissebebis 13 v ❤️ Mainecoon. Och hur barfar man en växande kisse? Fri tillgång? Hur länge då?

Sist men inte minst, hur fan räknar man ut procent till recept???? Jag är verkligen inget mattesnille. Om jag nu har två katter som jag ska barfa, eftersom den 3e inte ska barfas. 

vuxna ragdollen 150g och coonisen fri tillgång? 

Hur fan vet jag hur jag ska göra nu???? Jag har ingen aning om hur jag förvandlar det till ett recept. HJÄLP!!!

Annons:
Sploutt
2014-02-23 19:14
#1

Jag gör såhär. 17% hjärta (taurinet kan "förstöras" lite i frys, så jag och många andra har 17% så man är säker på att det räcker). Ger jag lamm/nöt/vilt-lever så ger jag 5%, ger jag kycklinglever så ger jag 10% för det är fattigare än de andra. Hjärta räknas förresten som muskelkött enligt många. Jag orkar inte hålla på att räkna ihjäl mig och vara superpetnoga, så jag gör en stor röra med tex emmzo lamm eller något annat som bas, sen 5-10%lever och 17% hjärta. Klart! Ben ger jag typ 2 gånger i veckan, annars mortlar jag äggskal eller benmjöl och blandar i. Lägger i bullformar, in i frysen.

Jag har själv 2 ragdolls och jag ger dom lite mer än 2% av deras vikt. Dom får ca 100-110g om dagen. Jag har också en kattunge som jag barfar, och hon får så mycket hon vill. Just nu käkar hon nog 120-130g om dagen trots att hon bara är 13 v! Raggisarna ger jag mat 3 gånger om dagen, kattungen får nog kanske 4-5 gånger. Vet inte riktigt hur länge man ska ge dom fri tillgång.. Det tar jag reda på sen :P Antar att det är några månader.

I "övrigt" ger jag inget förutom fiskolja.

Jag ger ofta mush vaisto, pommys kanin, lammhjärta, hjort, nötbringa, och som bas flera olika emmzo köttkorvar. 

Har kommit fram till att det lättaste för mig är om jag gör en stor batch på typ 2 kg och blandar i allt jag ska ha, ploppar upp typ 30 g i en bullform sen fryser in. Ger några sånna om dagen :) Sen kan man ju göra massa olika batchar med olika smak osv. Se vad dom gillar mest. Men det är jag det! Jag orkar inte göra det svårare för mig än vad det är, mina är rättså kräsna.

Caifig
2014-02-23 21:33
#2

Katten ska äta 2-3% av sin vikt per dag, inte per gång! Men man ger mer till dräktiga, digivande och kattungar.

Ska din katt ha 150g så räknar du till exempel då

65% av 150g = 150 * 0,65 = 97,5 kött

17% av 150 = 150 * 0,17 = 25,5 g hjärta

8% av 150 = 150 * 0,08 = 12 g lever (tycker 5% lever är lite lite förutom lamm)

10% av 150 = 150 * 0,1 = 15 g ben/övrigt

Detta är vad katten ska ha per dag. Sedan kan man också räkna ut vad hon behöver per vecka och ge t.ex. lever två gånger i veckan (150 * 7 = 1050g/vecka. 1050 * 0,08 = 84g lever/vecka = 42g två ggr/vecka) då du inte behöver ge allt varje dag. Jag själv ger dock en liten mängd av allt varje dag. 

Äter inte katten ben är det viktigt att istället ge benmjöl 1 tsk per 200g mat. Alltså behöver din katt få 0,75 tsk benmjöl per dag.

En dräktig hona ger du samma proportioner, dock har jag för mig att man ger lite mer lever men är INTE alls säker!!! Däremot så måste hon få större portioner.

Mina kattungar fick fri tillgång tills de kastrerades och sedan drog jag ner lite på det för att se hur mycket de orkade äta per dag.

Caleus
2014-02-23 22:26
#3

#1 tack för svar. Visste inte att taurin försvinner vid frysning, eller ja, lite men inte så mycket kanske 🤔 Jag kör på 15% då 🙂

Och får väl som #2 säger öka lite i lever. 

Jag har ännu inte börjat barfa. Jag vill helst lära innan jag gör, Så är det i det mesta. Kunskap först. Sen… 🐱 vill inte att mina pälsklingar ska behöva  vara testkatter pga sin mattes okunskap.

Tack så jätte mycket för hjälpen med uträkningen #2, nu blev jag genast klokare. Kom för övrigt över ett Exceldokument vilket gjorde lite väldigt enkelt. 

Hur märker man om katter får näringsbrist? dålig päls?

Jag har läst att vissa katter på barf blir hårda i magen och och får smulig och ljus avföring, är det för mycket ben i maten då?

Nu är det två saker jag klurar på 

  1. procental för benet menas själva benet, tar man bort köttet och bara väger benet? Ex om min hane ska ha 450g/mån, det blir 15g dagen, eller 105/v hur man nu delar upp det. Hur får jag fram det? Så köper jag kycklingvingar, karre med ben osv, men tar jag bort köttet och väger benet till 450g eller allt?

  2. måste man dela upp maten sådär? lever ena dagen, inälvor andra dagen? Kan jag inte bara köpa allt och mala ner skiten i en köttkvar, blanda och dela upp det i portionspåsar, frysa och så får dom samma varje dag? som en enda röra kattmat 🤔 spara någon kycklingvinge när det lärt sig äta ben för tandhälsans skull. Jag har svårt att se att min kräsna kräsna kräsna ragdollhane skulle äta en leverbit om jag gav honom det. Han har varit jätte svår i mat. Nu äntligen har jag hittat hans mat. Applaws torrfoder och bozitas blötmat och då börjar jag fundera på barf 🤫

Min kissebebis maine coon som kommer blir nog enklast.

Sploutt
2014-02-23 23:02
#4

kycklingvingar är ca 50% ben och 50% kött. jag räknar dock aldrig, jag går helt och hållet efter hur avföringen ser ut. ljus och smulig= för mkt ben. men det är inte farligt om den är ljus, men man ska såklart sträva efter det perfekta bajset. är det kletigt bajs, mer ben. hårt ljust, mindre ben. lätt som en plätt! Och du kan absolut göra röror och slänga ihop allting! precis som jag skrev först.. :)

jag har svårt för det där exakta, för så är det knappast i naturen. ibland får mina 80g mat en dag, nästa kanske 120. man får kolla hullet helt enkelt! går också efter hur hungriga dom verkar.

jnielsen
2014-02-24 09:07
#5

följer

Caifig
2014-02-24 15:04
#6

#3 Näringsbrist yttrar sig nog inte förrän efter ett bra tag och enklast är då genom att ta blodprover. Men ger bra sammansatt barf-mat så täcker du kattens alla behov och t.o.m mer därtill i vissa fall.

Precis för mycket ben ger ljus och smulig avföring eller t.o.m hård avföring. Det bästa sättet är att tillsätta lite extra fett i någon form t.ex. talg, späck etc för att mjuka upp det lite. Jag ger mina nöttalg och det fungerar helt okej. Njure och lever ger även lös avföring så lite njure kan du ge om du vill mjuka upp. Det fungerar i alla fall på mina.

Det är 10% rent ben du ska ge, men så exakt behöver du inte vara. Har du en köttbit med ben så ser du ju ungefär hur mycket som är ben och hur mycket som är kött, kanske 30% eller så och räkna då att 30% av vikten är rent ben, ungefär. Precis som #4 skrev så räknar man med att kycklingvingar består av 50% ben.

Du behöver absolut inte dela upp maten, men vissa föredrar att göra så. Jag gör själv röror med köttfärs, lever och äggula sen får de hela bitar hjärta och köttbitar samma dag. Min ena är inte speciellt förtjust i lever så måste tyvärr göra dessa röror :(. Enklast hade varit att jag bara portionerar upp det i bitar, men icke!

#4 😂 Finns väl inga djurägare som är mest "bajsbesatta" än barfare?

Annons:
Sploutt
2014-02-24 22:52
#7

#6 Haha nej jag tror inte det! Det är som med bebisar antar jag.. Livet kretsar kring bajs ;)

Upp till toppen
Annons: