Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2535 ggr
Sansku86
2014-02-22 19:59

(K) Funderar på att börja ge barf

Halloj,

vi är fodervärdar åt en kräsen ragdoll hona.. Hon vägrar äta blötmat, provat flertalet olika, men ingenting duger. Tonfisk på burk älskar hon däremot, men det räcker inte.

Så, hur börjar man? Vad är bra att ge? Jag är en riktig fjant och avskyr inälvsmat, men misstänker att det är bra att ge?

Help me, hur kommer man igång, ge mig tips på vad man kan ge till en dräktig hona. Hon blev parad 9 dagar sedan.
Vet inte om hon äter det ens, men prova kan man :)

-Sanna-

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

Annons:
Caifig
2014-02-23 21:14
#1

http://www.barfmycat.com/faq.html

http://barf.bengalkatt.nu/barf_till_katt

Läs på ordentligt innan du börjar. Det är så mycket mer än att bara ge rått kött.

mollyt
2014-02-25 22:45
#2

Jag håller med #1 - du behöver läsa på innan du börjar. Dessutom tillhör jag den sidan som säger att katter inte ska äta fisk. Så att du matar en dräktig hona med enbart tonfisk gör mig orolig.

Läs på om kattens näringslära, det är A och O. Läs på om BARF och vad den ska innehålla. Det räcker inte att ge "rått kött" utan du behöver veta hur mycket av vad och vad du ska ge.

Du kommer behöva ge inälvor till katten. Taurin är t.ex. livsviktigt för katterna då de ej kan producera detta själv utan måste få i sig det via maten - då får man ge katterna hjärta. Sen är det olika mycket taurin i olika djurslagshjärtan… så det är en del att läsa! :(

Vad säger ägaren till katten ang maten?

------

Inser att jag låter väldigt negativ, det är inte meningen. Jag tycker att BARF är det absolut bästa! Men du behöver läsa på lite först bara :) Här på fokus finns det en hel del bra att läsa, sen precis som du fått rådet: www.barfmycat.com är också bra! :) Annars googla lite så kommer du säkert till fler mycket bra och sammanfattande inlägg! :) Lycka till!

Sansku86
2014-02-25 23:25
#3

Tack för saaren. Ska läsa igenom sidorna. Kommer inte börja med barr innan jag känner att jag vet att hon får i sig det hon behöver, och vet hur man gör. Hon fick halv burk tonfisk som komplettering till torrfodret unna, dvs inte som basföda. Om hon fick välja skulle hon endast leva på det. Nu däremot har hon inte fått det på ett par dagar och äter sina torrfoder utan att stirra på det ett par timmar innan. Hon har tydligen alltid varit kräsen med fodret, därför måste vi hitta ultimata maten för henne. Läste att vissa ger döda möss? Det skulle hon tex inte äta. Hon tvättar våra levande möss hemma. Haha.. Udda katt ja. Samt blir det till inälvor, då finns det en make i hemmet som kan ge det :) Men som sagt, ska googla på och se om jag vågar ge mig på detta, och om kissen vill äta det. :)

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

Caleus
2014-02-26 09:20
#4

Eftersom du har en ragdoll på foder antar jag att det är meningen att hon ska ha ungar och är en avelshona? Eller har jag fel? Har då pratat med ägaren att hon är helt ok med att du då barf'ar hennes katt? Jag har nämligen oxå en hona på foder och uppfödaren va inte ok att jag gick in på Barf, hon är helt enkelt rädd eftersom jag hon ska paras snart att det kommer hända någon med bebisarna i magen osv. Att honan inte ska få i sig tillräckligt med fett så hon ska få missfall. Jag förstår hennes rädsla även om Barf nu är det bästa. Ägaren blir säkert jätteglad att du tänker på det bästa när det gäller eran katt, men för säkerhetsskull prata så ni står på samma sida så det inte blir fel 😁 Lycka till.

Sansku86
2014-02-26 19:46
#5

#4

Uppfödaren ställer sig positivt till barf.
Nu är hon dock parad för 2 veckor sedan, så vi väntar med barf. Vågar inte börja med det nu. Hon åt idag en liten burk purina gold (någon sorts "gourmet" mat), första gången hittills. Tonfisken får hon inte mer.

Uppfödaren är verkligen en pärla, vi skriver ungefär dagligen på facebook ;) Hahaha

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

Caleus
2014-02-26 20:24
#6

#4 härligt. Min uppfödare vill att jag väntar tills efter att hon är parad och fått kattungar och sen så är det fritt fram med Barf 😊 fram tills det tänker jag försöka leda in mina 2 andra katter. Eller iaf 1, min nya kattunge som kommer snart då jag tror, eller inbillar mig att det ska vara enklast eftersom han är liten, funkar det inte med att bara barf'a 1 eller två katter så får jag helt enkelt vänta 😁

Annons:
Upp till toppen
Annons: