Annons:
Etikett15-problematik
Läst 6058 ggr
kalindas
2/20/14, 3:35 PM

Giftiga möss.

Ska flytta ut till ett hus som förr har kryllat av möss. Bara bakom ena elementet så fanns där tre mushål! Det var centimeterhögar med musskit i huset. Hur personen som bodde där innan egentligen har haft det kan man ju undra. 😕

Men nu till den egentliga frågan. Numera har ägarna som jag hyr av lagt musgift i källaren och ev. ska det sättas gift på vinden också.

Hur farligt är det om det kommer in möss i huset som ätit gift och katterna tar dem och äter upp dem?
Vill ju inte att mina katter (eller hunden) ska råka illa ut med att äta förgiftade möss! Självklart kommer jag att slänga dem om jag får tag i dem, men katterna gömmer sig ju gärna med sina "byten".

Bör jag ha något hemma som jag ska ge dem om de råkar äta upp en mus? Har för mig det är K-vitamin man ska ge.

En vän till mig pratade om någon ultraljuds maskin man kunde ha och mössen försvann. Men är jäkligt skeptisk hur bra det är för mina djur.
Musfällor vill jag inte ha och utan gift så blir det snabbt invasion igen.

/Elisa

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
_Alicia_
2/20/14, 3:47 PM
#3

#1 Möss är skadedjur.

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


[hejhejhej!]
2/20/14, 3:49 PM
#4

Nej, jag har möss och de är verkligen inte skadedjur

kalindas
2/20/14, 3:54 PM
#5

#4
Jag har också fött upp möss och tamråttor och haft som sällskap. De är underbara djur! Så det hjälper inte med dumma kommentarer.
Har jag inga fällor eller nåt som skrämmer iväg dem, så kommer mina katter med glädje äta upp dem.
När du blir gammal nog att skaffa hus, så kommer du också att förstå att man inte kan låta alla möss bo kvar i ett hus. Hur söta de än är.
För jag tror knappast du skulle vilja sova i ett hus där möss sprang omkring på dej på natten och kissade och bajsade i din mat ock kläder.

Men nu handlar det om faran för katter att äta giftiga möss.

/Elisa

fridanordqvist
2/20/14, 3:59 PM
#6

#4 det är stor skillnad på tammöss och vilda
Har själv råttor, men inget jag skulle vilja ha i mitt hus om dom var vilda
Människan har helt rätt byggt på deras hem, men sen var det ju mössen som flyttade in i huset (;

Sen är gift inte det bästa, det håller jag med om, men ts kanske inte har några andra alternativ? det vet vi inte justnu :)

Ts - förlåt för OT
Jag har också hört om nån såndär maskin, men vet inte om dom funkar eller ej, prova googla recensioner eller så :)
Nåt jag inte rekommenderar är en sån maskin som avger högfrekventa ljud, vi har en sån och det funkar i nån dag, sen lär dom sig att det inte är nåt farligt och är där ändå /:

Annons:
[hejhejhej!]
2/20/14, 4:02 PM
#7

Varför förgifta och inte ha rättfällor

kalindas
2/20/14, 4:05 PM
#8

#6
Jag hittade en sida som jag skickade till min hyresvärd http://www.musfritt.nu/ hette den. Det intressanta var att den har två års garanti och "sägs" inte skada hörseln på hundar och katter. Det hade ju varit det klart bästa alternativet.
Annars är det gift som gäller och det är inget som lockar. Hade man satt dit en musbur som är det andra snällare alternativet, så hade jag fått gå iväg till skogs med 100-tals möss varje dag.
Har aldrig träffat på ett så musätet hus innan.

Annars får jag skaffa fler katter och de får leva på vad huset ger. 😉(skämt)

/Elisa

kalindas
2/20/14, 4:08 PM
#9

#7
Så mycket möss som är i det huset så hade det inte fungerar med råttfällor och jag ser knappast att de är snällare. Bur är snällast, men då får man tömma dem flera ggr om dagen, för de hinner ofta dö innan.

Men nu gällde det hur farligt råttgift är för katter om jag inte kan fixa ett annat alternativ.

/Elisa

CelsiusT
2/20/14, 4:53 PM
#10

#9 Fast bur är väl inte särskilt snällt. Stänga in dom stackars mössen och stressa dom. Dessutom har det blivit olagligt då det inte är acceptabelt enligt djurskyddet. Då är det bättre med fällor som dödar snabbt. Men förstår om det inte går.

Jag hade nog tagit dit anticimex, och sagt att jag har katt. För gift skulle jag aldrig lagt ut när jag har djur, absolut inte om jag haft katt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

kalindas
2/20/14, 5:07 PM
#11

#10
Skrev ovan att bur inte är det bästa heller. Men jag tycker inte om fällorna. Har diskussioner med hyresvärden hur man ska göra.
Just nu är det nästan inga möss och gift i källaren. Men huset har stått tomt i 3 år. Så risken är att de dyker upp när det blir bebott igen.
Får försöka täta alla hål som första val.

Men blir det möss där så måste jag ändå ta reda på hur farligt det är för katterna om de äter en.

Bra att veta att buren är olaglig. Visste inte att den var det.

/Elisa

_Alicia_
2/20/14, 6:53 PM
#12

#4 Möss är visst skadedjur. Du kanske trodde hon hade tammöss i huset?

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


Sarah-S
2/21/14, 8:14 AM
#13

Kan ni inte sanera ordentligt innan inflytt och sen ta bort det utlagda giftet och övergå till fällor då? 

Katterna kan ju också hjälpa till att hålla musfritt om de är giftfria

Som motgift är det höga doser K-vitamin, men också att man så snart som möjligt kräker djuret så att man får ut giftet. K-vitamin finns som licenespreparat och du kan kanske be din veterinär skriva ut det men som sagt, det viktiga är också att få ut giftet så snart som möjligt efter intag

Konakion är avregistrerat men Menadion finns istället http://www.fass.se/LIF/product?6&userType=2&nplId=19590930000013

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
kalindas
2/21/14, 8:36 AM
#14

#13
Tack, ska kolla upp det. 🙂
Just nu finns där nästan inga möss och vi ska plugga igen de hål som vi hittar. Ska be min hyresvärd ta bort giftet, så får vi se om de dyker upp massor av dem igen.
Man kan ju hoppas att de passar sig att gå in i huset om katterna finns där. De får gärna vara på vinden eller i källaren.

/Elisa

SuperLimm
2/21/14, 10:37 AM
#15

Vi har en sån grej i vår sommarstuga som avger något ljud eller vad det nu är, man sätter den i eluttaget. Den går att ställa in på vintertid eller sommartid, en av dom låter högre, tillomed så att jag hör ljudet lite svagt. Jag brukar ta ur det ur eluttaget när jag är i stugan och sätta i den när jag går därifrån. Men det kan ju bli svårt om man ska bo där på heltid. Den har funkar väldigt bra men vi har också tätat de hål där mössen kommit in tidigare med aluminiumfolie och satt för nät på utsidan där vi kommit åt. Jag skulle inte våga ha gift om jag ska bo där med mina hundar och katter. Om jag var du skulle jag sanera så gått det går och försöka täta alla hål har hittar och sen ta bort giftet och sätta dit fällor lagom tills jag flyttar in. Sen hålla väldigt stor koll på om det kommer in fler möss och då försöka hitta var de kommer in någonstans, sen täta där.

Mvh Linn

kalindas
2/21/14, 6:47 PM
#16

Det hade visst varit nåt program på TV med nån veterinär och där frågan kommit upp om katten åt en mus som ätit råttgift. Enligt den veterinären drabbade inte giftet katten. 😮
Men vilken sorts gift det gällde vet jag inte. Min hyresvärd skulle kolla med Anticimex om de visste hur det funkade. Jag tänkte jag ska ringa en veterinär och kolla vad de säger.
Kan ju kommit nya och mer "säkra" gifter.

/Elisa

VildaVittra
2/22/14, 12:27 AM
#17

Ger du katterna och hunden fri tillgång till hela huset kommer du inte behöva att bekämpa mössen, för de kommer att flytta frivilligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
2/22/14, 8:29 AM
#18

#17
Låter bra om det är så. 🙂

/Elisa

Mr Raja
2/22/14, 11:58 AM
#19

Jag renoverade mitt gamla torp och när vi rev snedtaket och väggen på vindan där vi skulle inreda sovrum så höll vi på att få en chock. Nog förstod vi att vi hade möss, men inte hade vi trott att vårt hus var deras toalett! Själva gick vi ju på utedasset…

När jag läste detta så tänkte jag därför mer på mustoaletterna inuti väggar och tak än på fällorna och gift. (Fast givetvis måste du se till att rensa bort allt gift och försöka hitta döda möss och sånt som kan ligga och ruttna nånstans) De brukar använda samma ställen (precis som tama möss och råttor) och det är faktiskt inte bra att tex sova bara någon meter från husmössens gemensamma toalett, eftersom träreglar och annat blir helt impregnerade av piss och skit till sist. Man tror att man ska känna lukten men den finns ju i hela huset, kan man säga. Som gjort för att både människor och djur ska bli allergiska och sjuka. Ni kanske inte ska sova i källaren men kanske vill du förvara tyger eller tvätt etc där. Hur som helst, om du hyr huset så antar jag att du betalr för källarutrymmet också.

Du kommer att bli tvungen att sanera alla ytor hur som helst, och under tiden du håller på med detta så kommer de flesta av mössen att försöka hitta nån annanstans att bo. De rör sig mycket om nätterna, och du kommer att lyssna efter dem i evigheter innan du vänjer dig ;-)

 Se till att vädra så mycket som möjligt, hitta ingång utifrån och stt nät - och använd många OLIKA fällor. Hinkfällor med lite käk i botten och inåtlutande kanter är bra att placera i skåp och andra ställen där inte katterna ska vara, då de ramlar ner och du kan gå och "hälla" ut dem i skogen. Det finns också alternativa döds-fällor som inte är av den gamla traditionella typen som inte igelkottar, katter och hundar kan skada sig på om du ställer ut dem lite varstans då du vet att du inte hinner släppa mössen i skogen eftersom i alla fall jag tycker det är värre att de svlter ihjäl än dör omedelbums. Ja, givetvis kan du ta död på alla ändå, men så här gjorde jag.

Så jag håller med VildVittra, när ni flyttar in så kommer mössen att minimeras jämfört med nu, men såklart att det kommer finnas en och annan som hittar in. Och det gäller att få ut samhällena med honor och musungar i väggar och håligheter så snart som möjligt, helst före de föder såklart, eftersom de kan hitta på att få sina ungar på farliga ställen nu när ni ska ha på värme (kanske elda etc) med ond bråd död väntar, samma gäller svältdöden om du täpper till allt (om man tänker på musfamiljen som sådan). 

Och dina katter kan hålla undan mössen om du låter nåt enstaka mushål finnas kvar (tex längs en kökslist), så katterna har möjlighet att få tag på dem inne i huset eftersom de klättrar inuti, bakom de uppslagna väggarna. Detta är ett intressant och mycket viktigt arbete för en katt.

Det är ett projekt, men inte alls omöjligt. Lycka till :-)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

kalindas
2/22/14, 12:07 PM
#20

#19

Tack. 🙂
Tror inte det är så många möss kvar i huset längre. Det har stått tomt i nästan tre år (dock fullt möblerat). Under den tiden har det varit gift i huset och det syns inga musskitar i de nu nystädade rummen. Så förhoppningsvis räcker det med att täta hål och släppa in mina fyra katter i huset.
Källaren är bara en typ av krypgrund där det står en hydrofon så jag kommer inte ha några saker där. Vinden är en stor sophög, så där kommer jag inte heller ha något. 
Det rummet där jag hittade tre mushål bakom elementet och minst ett i garderoben kommer att tätas. Men där luktar fortfarande muspiss. Tar nog lång tid att helt få bort den doften. 😮

/Elisa

Annons:
Mr Raja
2/22/14, 12:16 PM
#21

Om det stinker så kan du ha en gigantiskt mustoalett där någonstans i väggarna, men det behöver såklart inte vara så.

Nu ägde jag mitt torp så jag slapp hålla på att dividera med en hyresvärd om att rensa vind och källare men kanske du kan göra sånt ändå om du orkar och vill så att du kan ha katterna överallt :-)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

kalindas
2/22/14, 8:56 PM
#22

#21

Beroende på hur länge jag bor där, så kommer jag röjja ut vinden och ta en koll i källaren längre fram. Men tar en sak i taget. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: