Annons:
Etikett02-hund
Läst 3010 ggr
zickan
2014-02-15 13:00

Höns. Nått att tänka på?

Har börjat om med vaktlar. Haft förr och kläckte mest till iller och orm mat. Nu tänkte jag låta de växa upp och kanske ge lite till hundarna. 
Men finns det några smittor på höns man bör tänka på? Eller är det fritt fram att slakta och ge?

Eller bara avliva och ge helt?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Sploutt
2014-02-17 15:27
#1

Jag tror att det bara är att slakta och ge, men inte helt 100. Aldrig läst något om smittor på höns som man bör tänka på!

Praefatio
2014-02-17 16:17
#2

Det är fritt fram. Det är väldigt sällan några problem med fågel alls, rovdjur är duktiga på att ta hand om eventuella bakterier osv. Kan dessutom inte tänka mig bättre foder än det du själv föder du upp i kontrollerad miljö. Snacka om att ha stenkoll!

Vet inte vilken sorts vaktel det är du har men är den av mindre sort skulle jag bara plocka det värsta av fjädrarna och sedan ge helt. Blir en balanserad och fin måltid.

zickan
2014-02-18 00:41
#3

#2 Japansk (jumbo) vaktel. Blir upp mot ca 300gram. Har lite planer för en del av fjädrarna. Sparat flera kattvippor (pinne,snöre,tofs). Men toffsarna slits ut fort. Tänkte använda lite av fjäder resterna som blir för att göra egna kattvippor till iller och råttor. Äggskalen sköljes ur, torkas, mosas och återges till djuren. 
Blir nog inte så mycket spill om man inte räknar med skiten 😎

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Praefatio
2014-02-18 18:33
#4

#3 Precis så som det ska vara :) Låter som en hållbar plan! Skiten blir bra i komposten om du har… Kineser och japaner bör du kunna ge hela utan problem. Eventuellt får du skära något snitt bara för att hundarna ska fatta att det är mat. Blodsmak = triggar ätandet!

zickan
2014-02-18 23:23
#5

Äta är inget problem. Ena skulle nog gärna plocka en levande om hon lyckades få tag på. Andra har lite mer respekt på mitt och ditt gällande djur inomhus. Bara det är dött så finns inga hinder. 

Lägenhet :-/ Blir inte mycket mer än återvinningen för skitet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

vallhund
2014-02-18 23:30
#6

Avliva o ge orörd till hunden, med fjädrar, fötter o allt, så har de att göra ett tag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Praefatio
2014-02-19 16:39
#7

#5 Dåså! Min hund är alltid lite skeptisk till nya saker, och behöver att man gör ett snitt någonstans. Hoppas att han blir som dina hundar en dag!

#6 Jobbigt att ge med fjädrar i lägenhet bara 😃 Lär aldrig få väck dun och skräp… Kan man utfodra utomhus är det ju kanon.

zickan
2014-02-19 17:19
#8

#7 det var ju en smart tanke att inte glömma. Inte alls tänkt på vilket skräp det kan medföra. De rev en dunkudde för mig och det tycker jag man ännu hittar dun ifrån fast det gått nått år. 
Ska nog dra upp tyghagen och fuska lite när de äter 😎

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Praefatio
2014-02-19 18:29
#9

#8 Mm, har haft samma problem här. Extra jobbigt om man har hundar som gillar att skaka och "döda bytet" innan de äter. 😃

zickan
2014-02-19 18:55
#10

#9 tänker bara på hur leksaker med stoppning ser ut efter 10 minuter.  Tack vare varningen ovan så får nog illrarna låna ut sin rese hage(tyg hundvalp hage). Kan man se på hur mycket skräp det blir.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: