Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2531 ggr
[sorbel]
2/9/14, 1:23 PM

Nybörjare?

Jag tror att jag ska börja barfa också nu. Jag tänker ge hälften torrfoder och andra hälften barf (Mush Starter Pack) för min hund. Torrfodret är spannmålsfritt också. 

Jag fixade kycklingburgare idag och gav mina katter lite mer än en tsk var av kycklingfärs-- de älskade det och ville ha mer men jag ville inte göra dem sjuka. Jag gav också hunden en tsk. Mycket mindre än jag gav henne förre gången. 

Jag har sett kycklinghjärta på ICA men jag känner lite rädd haha. Jag vet inte hur mycket jag kan ge dem! Jag kommer vilja ligga till lite Mush liknande sak till deras spannmålsfritt torrfoder också. 

Kan jag köpa en kycklingfärs paket och gör köttballar av det och ge kanske 2 ballar per dag med torrfodret? Kanske ungefär 15 g per ball av kött.

Annons:
[sorbel]
2/9/14, 1:25 PM
#1

Min hund är gammal (11 år) och 5 kg.

Katterna är 7 månader och håller på att växa men är ca 3,5-3,8 beroende på när jag väger dem. 

Det är ganska mycket att läsa vilket är varför jag valde Mush starter till min hund så jag gör inte nåt dumt. Jag vill gärna hitta en färdigt färskfoder till katterna också.

Caifig
2/9/14, 1:55 PM
#2

Än så länge finns det inget färskfoder för katter på marknaden men MUSH ska lansera ett nu till våren. Nu kan jag inte så mycket om barf och hundar men när det gäller katter så tänk på att du endast ska ge ungefär 10% av den dagliga portion som kött om du ger torrfoder/blötmat som bas. Ska du däremot även ge hjärta och lever kan du ge mer än 10% men då måste proportionerna stämma så det inte blir brister någonstans.

5-10% lever (jag ger ungefär 7,5-8% på kyckling-/nötlever) Ger du lammlever ska det inte överstiga 5%

10-20% hjärta (jag ger 17% då en del taurin försvinner när det är fryst)

10% ben eller 1 tsk benmjöl per 200g portion

10% övrigt (njurar, kycklingmage, tunga, lunga, äggula you name it!) Man behöver inte ge 10% övrigt utan det kan gå till kött också.

resten kött så minst 65%

Mina katter får ungefär 3% av deras vikt (ca 4,5 kg). De får 140g per dag och håller vikten väldigt bra på detta. Jag tycker alltid det är svårt att se hur mycket mat man kan ge, men det är ju samma sak med blötmat och torrfoder.

Av dessa 140g så får de ungefär 3-4 kycklinghärtan per dag som utgör ungefär 17% eller 24g. 

Det enda som du kan överdosera och som kan bli farligt är levern. Hjärta kan du inte överdosera men det ska ändå inte överstiga en viss % eftersom någon annan del måste i så fall minskas och då är risken för att katten får i sig för lite från den näringskällan.

[sorbel]
2/9/14, 2:24 PM
#3

Det låter så komplicerad! Men det är kanske inte det när man har väl läst mycket om det. Tack så mycket för ett väl skrivit svar.

Jag kommer vänta till Mush kommer ut med påsarna till katterna så jag vet att jag gör inte något dumt. Jag undrar om jag har fattat rätt- går det okej att ge lite rå kött och hjärta här och där med torrfodret tills Mush har släppt den nya maten? De får också blötmat men jag tycker det är roligt med lite rå kött också nuförtiden. Jag trodde det var äckligt bara några månader sedan-- haha, oops!

Jag ger också ägg gulor ibland med. Är det okej om de är rå också? Borde jag undvika att ge vitorna i ägget också?

Caifig
2/9/14, 3:08 PM
#4

Jag tyckte också det var rena rama kinesiskan innan jag började, men man kommer in i det väldigt fort.

Det går jättebra att ge rått kött, hjärta, ben etc bara det inte överstiger 10% av varje dagsportion dvs om du ger varje dag. Rå äggula är också jättebra! Det får mina med ibland, däremot ska man inte ge rå äggvita men jag kommer inte ihåg exakt varför. 😃 Det var något i äggvitan som hämmade upptaget av något annat har jag för mig.

Minrex
2/9/14, 5:43 PM
#5

#3 här kan du läsa om varför äggvita inte bör ges till missarna ;) Annat bra o läsa på den sidan oxå :D http://www.barfmycat.com/giftigt.html Hoppas du får nytta av den :) d fick jag när jg började

vallhund
2/10/14, 12:35 AM
#6

#5 Det gäller rå äggvita o har faktiskt aldrig bevisats i praktiken att det skulle förhindra upptaget av B vitamin.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[sorbel]
2/10/14, 8:38 AM
#7

Jahaa, det har jag läst om- men jag har läst att MÅNGA ägg behöver ätas innan det blir ett problem. Eller #6 verkar ha läst mer än mig om det så kanske det är inte ett problem ändå?

vallhund
2/10/14, 1:39 PM
#8

Det har tom påståtts av en del BARF-talibaner att avidinet i rå äggvita skulle förhindra upptaget av B vitaminer från andra näringskällor.

kl

Det är viktigt att ifrågasätta o läsa på, själv är jag väldigt dålig på att svara på ifrågasättanden av folk som inte läst på.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah-S
2/10/14, 4:32 PM
#9

"BARF-talibaner"?? 🤔

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
2/11/14, 9:29 PM
#10

#8

Avidin (som hämmar biotinupptaget) bryr sig inte om ifall biotinet kommer ifrån ägg eller från någon annan näringskälla, avidin binder molekylen biotin oavsett varifrån den kommer.

Dock är ju allt dosberoende. Äggvita någon gång ibland orsakar sannolikt ingen brist, men ger man det varje dag kan man riskera brist. Men eftersom det saknas information om SUL för både hund och katt (vad jag vet) är det ju knappast dumt att låta bli att ge det helt och hållet.

Dräktiga djur skulle jag under inga som helst omständigheter ge rå äggvita eftersom biotinbrist orsakar missbildningar hos foster och låg födslovikt (trots att mamman inte visar kliniska symptom på brist).

Upp till toppen
Annons: