Annons:
Etikett03-katt
Läst 3712 ggr
Minrex
2014-02-04 16:47

Banta katt?

Hej på er Jag behöver råd. Min ena hona vägde i somras när jag kastrerade henne 5,2 kg. Hennes idealvikt är 3,5-4 kg. Har kämpat med att få ner henne i vikt och jag koll på vågen hela tiden. Fick ner henne till 4,6 men nu har hon gått upp till 5,1 igen. Jag har räknat ut så hon får 90 g per dag som jag delar upp på tre mål. Ska jag våga sänka ytterligare? Detblir så himla lite så jag är rädd att hon då blir sjuk istället. Några tips eller idéer? Vet erbjöd bantningsfoder från RC Men jag vill inte gå tillbaka till torrfoder :/ jag har barfat mina katter i ca 6-7 månader nu och blandar ff med mjau ibland. Vissa saker äter de ff inte utan mjau. O när de får lever så får de sin veckoranson uppdelat på två mål i veckan. Det fyller jag ut med mjau så det blir en "hel" portion.

Annons:
Caifig
2014-02-04 18:22
#1

Du kanske måste aktivera henne mer :) motion minskar ju också övervikten!

Minrex
2014-02-05 06:37
#2

Ja jag har funderat på om jag skulle kunna få henne till att simma och även leka mer. Såg att det fanns ett hamsterhjul att beställa till katt men det var svindyrt :/ Men vågar jag sänka mer på maten är oxå frågan? Veterinärer rekommenderar ju bara bantningsfoder :/ och jag hoppades nånstans att barf-kosten i sig skulle hjälps till. Eftersom honinte får ngt spannmål längre.

Caifig
2014-02-05 12:54
#3

En katt på 4 kg ska ju ha mellan 80-120 g per dag så jag hade inte gått ner allt för mycket. Max till 80. Men du kan ju testa och se om hon blir hungrig? Hon får ju inte gå runt och svälta! Men det låter ju konstigt att hon först gick ner och sedan upp? 🤔 Mina två kastrater får mellan 120-140g och de håller vikten jättefint på det.

Jag tror hon helt enkelt behöver lite mer motion. Finns säkert sätt att göra så hon måste kämpa för maten t.ex. gömma den under saker så hon får jobba sig fram. Laserpekare brukar vara väldigt poppis! Eller en Da Bird. Får hon röror eller större köttbitar att tugga på?

smulky
2014-02-05 16:16
#4

Ger du några grönsaker? Det bör fylla ut bra och ändå gå rätt igenom tänker jag? Mina får sin dagsranson + grönsaker. Först sorterar de ut grönsakerna, men på morgonen (ger dem på kvällen) är de alltid borta från tallriken… Med lite grönt kanske du kan ge något mindre mat tills hon gått ner lite?

En annan sak är ju svältdagar. Vet att en del låter katterna vara utan mat en dag då och då. Själv gör jag det inte eftersom min hona har känslig mage och gärna spyr om maten inte kommer regelbundet, men på mig själv fungerar 5:2-dieten utmärkt när jag har ork att palla med den.

Minrex
2014-02-05 18:06
#5

Ja jag tror oxå hon kan behöva mer motion. Men jag tyckte det kändes konstigt ar hon gått upp allt som jag fått ner henne. Nu har jag inge våg hemma längre men ska köpa en egen så jag kan hålla koll. Vi har laserpekare men hon har inte varit så intresserad. Men ska testa igen. O testa med grönsaker oxå. Tack för era tips och idéer. Eftersom jag har kattungar (9 mån) tar de gärna över leken men ska prova att stänga in de i ett annat rum o bara leka med "knubbisen" igen. Alla katterna får köttbitar, i ca 4•4 cm. De har satt i halsen flera ggr eller vägrat äta när det blir större bitar. Kyvingar kam jag dock ge hela fast krossade. Men d funkar bara ibland :/ de är roliga de små liven. Jag är då glad att jag gått med i den här gruppen :) så skönt att kunna hjälpa varandra och diskutera med er!!! Tack igen för era tips!

Minrex
2014-02-05 18:08
#6

PS hur gör man när man ska hänvisa till era inlägg sådär sim jag sett att en del gör? "Blond"

Annons:
Caifig
2014-02-05 18:11
#7

Man skriver # med numret på inlägget efter. Det tog också ett tag innan jag lärde mig. 😃 Hon äter inte kycklingvingar? Tar ju lite längre tid att äta sånt och blir de verkar bli mättare lättare (det fungerar iaf på mina).

Minrex
2014-02-05 21:55
#8

#7 testar nu då :P Jodå hon äter vingar men det är lite si och så… Ibland måste jag klippa upp den helt och ibland räcker det med att krossa den lite så äter hon, och ibland vägrar hon totalt, det är samma med de andra katterna. 

Men hur mkt och ofta vågar jag ge vingar? 

Alla mina katter får vinge eller kycklignklubba(beroende på vad jag fått tag i) varannan till var tredje dag. och då som ett av de tre målen de får alltså ca 30 g till henne då. Jag har inte lyckats få de att äta några andra ben. Grisknorr men då har jag varit tvungen att klippa/skära upp i pyttebitar till de alla.

Caifig
2014-02-05 22:00
#9

#8 En hel vinge 2-3 gånger i veckan borde vara lagom. Om du räknar på en 7-dagars period och 10% ska bestå av ben blir det ungefär 63 g ben i veckan.

Minrex
2014-02-05 23:50
#10

ok ja men det blir ungrfär det de får då:)

Silvestris
2014-02-06 17:41
#11

Vad är det för fetthalt på maten du ger? Jag skulle inte vilja minska mängden mat mer, men man kan ju bolla lite med energiinnehållet. Och aktivering.

Gnagben (dvs. inte ätbara) är i regel bättre för knubbisar än ätbara ben eftersom de då får jobba mer relativt hur mycket mat de får i sig.

Minrex
2014-02-08 13:12
#12

Det kött som de för det mesta får är nöt,fläsk, kyckling. Och hjärta o lever är oftast nöt,gris eller lamm. Kycklinghjärta ibland. Om jag får tag i billigare kött så köper jag det sim finns.Det har varit häst o lamm. De får Kycklingmage, vingar och klubbor. Till henne försöker jag att inte gr för mkt av fettet i köttet. Har inte lyckats få ngn av mina katter att gnaga på ngt annat ben än just kyckling. Har du ngt förslag på ngn bensort som är extragott? Jag har testat med fläskben, revben, oxssvans och tror jag tom testat med broskben för ett tac sen. Jag har gnuggat in de i mjau, låtit det gå mellan natten till morgonen för att de ska vara hungriga men nej inte än. Nu i några dagar så har helt plötsligt alla börjat mstvägra vad jag än serverar… Hoppas det bara är ngt tillfälligt.

Silvestris
2014-02-08 16:50
#13

Försök välja kött som ligger mellan 4 och 10% fett (hjärta, mage, nöt, vilt). När du ger kyckling, ta bort skinnet till henne när du ger kycklingben. Skinnet är väldigt fett.

Bra gnagben som brukar vara poppis är revben från lamm. Inte det billigaste men det går kanske att ge ibland.

Annons:
Minrex
2014-02-08 19:36
#14

TAck för bra tips. Ska jag invika fläskkött helt o hållet till henne då? Vågar man köpa fryst viltkött? Hittills har jag bara vågat köpa svenskt färskt kött och det är inte alltid lätt att få tag i vilt som inte är svindyrt då :/ jag hoppas att musch kommet med bra alternativ i mars när de släpper kattmat. Vet inte så mkt om dem mer än att det är finskt? Ni som kör musch till hundar vad tycker ni? Ok lammrevben ska ha se om jag kan komma över :)

Silvestris
2014-02-08 20:42
#15

Det är bra att undvika fläsk helt och hållet om du kan. Grishjärta går bra att ge, det är magert. Fryst viltkött ska du våga köpa.

Minrex
2014-02-08 21:04
#16

Tack :)

Minrex
2014-02-10 19:14
#17

Måste bara få berätta för den som är intresserad ;) min Dolly hade inte gått upp i vikt. Jg har varit och köpt en ny våg och hon väger nu 4,3 mot 5,2 som hon gjorde i början av sommaren när jag kastrerade henne. Nu när jag var hos vet för att ta tandsten på henne så hade de vägt henne på sin våg och där har vi inte varit tidigare. Vid kastreringen var vi hos en annan vet och deras våg stämde nästan överens med vår våg då. Men nu sim sagt var vi hos en annan vet med annan våg och jag tyckte det verkade konstigt att hon skulle ha gått upp allt som jag kämpat med att få ner henne. Känns såååå skönt att det fungerar med barf iaf :)

Upp till toppen
Annons: