Annons:
Etikett03-katt
Läst 2333 ggr
mimåne
2014-02-03 23:08

Kött till katt?

Hejsan ni barfkunniga! Nu kommer jag på besök en sväng.

Innan jag börjar så vill jag bara säga, att jag kan ingenting om barf förutom att det är bra och att det är rått kött, så att ni vet😃

Jag brukar ge mina två katter kött dagligen när det blir dags för min egen middag. Jag sticker till dom av de mesta, förutom fisk. 

Det jag funderar på är vilka köttsorter som vissa köttsorter är bättre än andra och finns det något annat förutom fisk som man vill undvika? Varför?
I dagsläget får de mest fläskfile, flästytterfile, skinkstek, griskotlett, nötfärs, kycklingfile, älgkött av olika slag, lövbiff och malen lever är vad jag kommer på nu på stört.

Skulle man få lite åsikter på det så tackar jag så hjärtligt för dem redan nu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
VildaVittra
2014-02-03 23:11
#1

Det är inte farligt att ge katter fisk, i fet fisk finns dessutom sådant som katten mår bra av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mimåne
2014-02-03 23:14
#2

Informationen jag har fått och läst mig fram till säger att fisk framkallar allergier hos katter. Har jag fått detta helt fel?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
2014-02-03 23:15
#3

Fisk är ett utav de vanligaste allergiframkallande födoämnena tillsammans med kyckling. Kycklinghjärtan brukar vara rätt poppis hos katterna också om du vill testa lite nytt. Och välkommen till denna sajten också 😉

mimåne
2014-02-03 23:18
#4

Tack Caifig! Vad roligt att stöta på dig här också, du är då överallt! Har du inge bättre för dig?! 😉

Medarbetare på akvariefisk ifokus

VildaVittra
2014-02-03 23:20
#5

#2 Det är vid ensidig utfodring. Samma avhandling fick i princip samma resultat på lammkött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caifig
2014-02-03 23:21
#6

Haha, man borde väl ha det. 😃 Funderar du på att börja barfa helt? Om du ger kött dagligen så ska det inte överstiga en viss procent av det totala matintaget, då katten lätt kan få i sig för lite av vissa ämnen. Nu minns jag inte exakt vilken procent det är tyvärr.

Annons:
Caifig
2014-02-03 23:23
#7

#5 Kan inte fisk även innehålla rätt mycket tungmetaller? Har även läst nånstans att mycket fisk i maten kan leda till lättare kristallbildning. Men vet inte om det stämmer. 🤔

VildaVittra
2014-02-03 23:28
#8

Du får väl hoppa över insjöfisk och följa de kostrekommendationer som finns för gravida.

Jag matade gammelkatten med strömming nästan dagligen under säsong och han blev 24 år, så jag skulle inte se det som någon jätterisk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mimåne
2014-02-04 18:10
#9

Men något speciellt kött av de jag ger dem som är mycket bra/mycket dåligt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
2014-02-04 18:20
#10

Variation är det bästa. Allt kött är bra, men inte om det endast är det köttet som serveras. Nöt = mer järn, gris = fetare bra för att mjuka upp hård avföring, kyckling med ben = magert kött men bra tandgnagare, skinnet på kycklingen är även fett och bra för missen

För att undvika näringsbrist på vissa ämnen är det viktigt att variera köttet, men eftersom du inte helbarfar spelar det nog ingen större roll eftersom katterna får i sig allt dem behöver från sitt basfoder.

mimåne
2014-02-04 20:38
#11

Skönt att höra :) Jag blev lite orolig för att de ska kunna få dåligt i magen när jag varierar så mycket på köttet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sploutt
2014-02-05 15:26
#12

Allt du ger låter jättebra, men du bör inte ge mer än 10%, för då blir proportionerna fel :) Det du också bör tänka på är att köttet inte ska vara mörat (hängmörat är inte samma sak, men det vet du säkert redan) och inget tillsatt salt. Annars, kör på! Hoppas att du en vacker dag börjar helbarfa, för det är himla roligt!

mimåne
2014-02-05 16:57
#13

Härligt! Då kan jag lugnt sticka till dem kött precis som jag gjort hittills :) Självklart hade jag velat barfa katterna helt. Men tyvärr har jag inte dessa förutsättningar just nu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: