Annons:
Etikett02-hund
Läst 5540 ggr
Fridaaaa
2014-01-24 18:43

Beställa färskfoder

Hade velat beställa hem lite färskfoder för att testa fler sorter till den lilla. Men hittat bara zoo.se än som skickar, och då måste man ta minst 20kg vilket jag inte ska.

Någon annan som vet? Djuraffären i stan har bara bravo färskfoder.

Någon som vet?

Ger henne även mush ibland. (nej kommer inte ge det till 100%)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
jollycox
2014-01-24 21:49
#1

Fick ett mail idag att hemfoder.se nu kan erbjuda VoH. Men bara om man inte har lantbrevbärare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Fridaaaa
2014-01-24 21:55
#2

#1 Kollat där redan, gäller bara 20kg och ska inte ha så mycket :/ Men tack ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-25 19:33
#3

Nordic har ju privata återförsäljare lite här och var, har du kollat om det finns någon i närområdet? http://www.nordichundfoder.com/aterforsaljare.htm

Sen finns ju Jipotimas, det är ju inte färdigt så, men finns i korvar. Exempelvis: http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-01-25 19:33
#4

Tror nog det är svårt att beställa hem om du inte ska ha en större mängd.  Men jag vet inte, har aldrig försökt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-01-25 20:31
#5

#3 Japp kollat in nordicfoders sida. Är en där jag inte kollat med om man kan köpa styckvis, de andra är inte så nära jo en men är bara lådvis också :/ Men ska höra med en där som är nära om h*n säljer styckvis.

#4 Ja jag får inte plats med 20 kg färskfoder i frysen 😕
De ställen jag kollat på har det inte gått :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-25 20:36
#6

Har du inte plats för en frys?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
CelsiusT
2014-01-25 20:38
#7

När jag började så köpte jag en begagnad minifrys och ställde i ett hörn. Kostar inte så mycket och är lätt värt det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-01-25 20:44
#8

#6 & #7 Får inte plats med en frys till i huset tyvärr.
Hundarna har en låda i vår extrafrys (minifrys) men får inte plats 20kg där i tyvärr. Och går inte att ordna mer plats, tro mig, har försökt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-25 20:55
#9

Gamla frysboxar brukar klara av att stå utomhus, tex där det är inglasat.

Annars går det ju att ha en frys som sängbord, vad gör man inte för sina pälsklingar. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-25 21:01
#10

#9 Har inget inglasat tyvärr. Har bara ström i ena boden där kaninerna är och där får den inte plats, så har tyvärr ingen möjlighet till det 😕

Ja såklart gör man allt för dem men så långt kan jag dessvärre inte sträcka mig 😉 Samt ingen möjlighet heller 😛
Så får försöka hitta där jag kan köpa styckvis helt enkelt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna4077
2014-01-27 01:35
#11

Jag tycker bravo som färskfoder. Så har du inte något speciellt du ska köpa så prova det. Jag tror som sagt att det är bra. Använder det själv.

Anna och taxen Max

Fridaaaa
2014-01-27 09:18
#12

#11 Ja jag ska in till stan idag, ska köpa mer mush så får testa lite Bravo med, se vilka sorter de har 🙂 (köper nämligen inte med fisk som "huvudinnehåll")

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 09:23
#13

Kom på att det finns ju torkat färskfoder också, det kanske skulle vara något? http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3643&grp=948677

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
2014-01-27 09:28
#14

#13 Hur förvaras det på ett bra sätt? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 09:34
#15

Torrt, svalt och mörkt brukar det väl vara med torkat kött? Typ i en papperspåse i ett svalt skåp (bor du i ett gammalt hus brukar det ju finnas ett skafferi med ventilation ut).

Men det står säkert på förpackningen, jag har aldrig köpt sådana.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 10:05
#16

#15 Nepp inget skafferi, bara vanliga skåp i köket. (japp gammalt hus).
Ja jag hade behövt veta det innan jag beställer i så fall så jag vet vart kan jag förvara det så man inte får hem det och inte har en lämplig plats 😛 Men ska läsa mer på sidan, tack 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 10:12
#17

#16 Maila foderföretaget? Eller ring. De lär ju vara gjorda för att klara sig i en vanlig bostad, frågan är ju bara om man kan beställa för flera månader åt gången.

Eller så sätter ni in ventilation i ett skåp. Bara att såga ut ett hål och köra igenom en färdigsats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 10:44
#18

#17 Maila hellre, inte mycket för att tala i telefon 😉
Ja förmodligen. Får se vad de säger 🙂
Vi äger inte huset, utan hyr, samt att vi inte har något ledigt skåp i köket heller. 
Men som sagt, ska maila och höra med dem 🙂 Så får vi se vad de säger.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 10:46
#19

Låter som det är dags att ha en loppis för er. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna4077
2014-01-27 10:48
#20

#19 vissa bor trångt? Jag har inte heller plats i verken frys eller skåp för flera månaders foder. Jag veckohandlar hund mat.

Anna och taxen Max

Annons:
VildaVittra
2014-01-27 10:49
#21

#20 Har jag påstått något annat?

Bodde själv på 14 kvm i flera år och hade plats över, det gäller bara att inte samla på sig onödiga saker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 10:49
#22

#19 Varför skulle vi behöva det? Vi har inte mycket mer än vad vi behöver. Vi bor inte så stort och i köket har vi inte mer än vad vi behöver. Så väldigt onödigt skrivet anser jag 😮😮
Vi har mycket ingångar in till rummen och dumt placerade fönster = svårt att möblera på bra sätt.

Tråden kan låsas, har fått svar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna4077
2014-01-27 11:52
#23

#21 i #19 antydde du att ts hade för mycket saker utan att ens veta hur stort hon bodde.

Anna och taxen Max

VildaVittra
2014-01-27 12:17
#24

#23 Vad har bostadsyta med fulla skåp att göra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna4077
2014-01-27 12:21
#25

Stor? Men men vill man leva med tomma skåp och de absolut minsta man behöver så go for it. Men normalt brukar folk inte har ett tomt "om jag någon gång behöver plats" skåp. Bor man dessutom på mindre yta gör att man behöver platsen som finns.

Anna och taxen Max

Fridaaaa
2014-01-27 12:24
#26

#25 Precis så är det här, vi har inte mer än vad vi behöver i skåpen i köket, och har inte supermånga skåp direkt. Och eftersom vi inte har ett skafferi går ett skåp åt till skafferivaror också.

#24 Litet kök = inte många skåp 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna4077
2014-01-27 12:30
#27

#26 vi har samma fast jag har iofs ett stort skafferi men inget skåp för kastruller osv. En halv frys.åSå är sambon jägare och kommer hem 10kg kött lite då och då. Det är knepigt att bo trångt.

Anna och taxen Max

Annons:
Fridaaaa
2014-01-27 12:33
#28

#27 Nej det är det inte. Vi bor ca 50-55 kvm på två personer men rummen är inte direkt stora och fönster plus ingångar är dumt placerade = gör det svårt att möblera vilket inte direkt underlättar.
Så man får göra det bästa av det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 12:41
#29

#25 Ingen alls. Jag växte upp på 350 kvm där det var fullproppat i skåpen, likaså bott på 14 med massor med plats. Det som gör om man har plats beror helt på hur mycket prylar man skaffar sig. Just nu bor jag med ett skafferi där mer än 70 % tas upp av höns, kanin och vaktelmat och sedan ett överskåp, sopskåp och ett underskåp samt en lådsektion. Har precis allt man behöver då jag inte behåller saker som samlar damm. Ett bra sätt att avgöra vad som är vad är att ha tre hyllplan/lådor. Och sedan plocka det man sällan använder till en hylla/låda. Står det fortfarande kvar efter 6 månader orört, så flyttar man till en annan hylla, står det fortfarande kvar där efter ett år, så kan man ge bort det. 

#26 Svårt att tro att du har färre skåp än mig. 😉

Mitt gigantiska lyxkök:

Läckra luckor photo P1000837.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 12:43
#30

#29 Jag vet dock att vi bara har nödvändigheter i skåpen 😉 Var inte länge sedan jag rensade nämligen. Sedan beror det på vad du anser nödvändigt och vad jag anser nödvändigt 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 12:55
#31

Tråden går helt off topic, men bor man trångt (vilket jag fortfarande gör dock några kvm mer än 14) så måste alla saker fylla mer än en funktion. Jag har tex inte en elvisp och en mixer, utan en mixer med båda funktionerna, min soffa är också en bäddsoffa med en förvaringslåda inbyggt. Ett soffbord kan utgöras av en kista på hjul, i en kista får man plats med massor av förvaring.

Borde egentligen starta sajten Compact living i fokus, kan verkligen hur man inreder smart och praktiskt. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 13:01
#32

#31 Gör inget 🙂
Ja som jag skrev högre upp så beror det på en själv vad man anser är nödvändigt eller inte 😉 Vi köper inte saker "bara för att", det finns det definitivt inte pengar till utan köper det vi behöver helt enkelt 🙂 Och beror på hur man väljer att inreda hemma hos sig, alla har olika behov 🙂

Bäddsoffa hade vi innan vi flyttade in i huset men tycker det är bökigare för att det ska bäddas fram och tillbaka. Vi vill dock ha en säng med förvaring under, hade varit perfekt men hittar ingen till vettig pris tyvärr som är 160x200 som vi ska ha 😕 
Så vi försöker lösa det på bästa sätt ändå 😉 Och köket går inte att göra så mycket åt 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Bygg en sängbotten av köksskåp. De är 60 djupa, och sedan finns det 40 breda skåp. Då blir det bara lite dödutrymme i mitten. Det blir fyra 60 breda skåp, två 80 breda och en 40. De finns ju med lite olika höjd som du kanske minns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 13:38
#34

#33 Nja, så enkelt är det inte att bygga 😉 Har två madrasser med till sängen dessutom så de måste ju ligga helt ihop. Är inte den som gillar att bygga tyvärr, inte så händig av mig. Så fortsätter hellre att leta färdig säng. Vill att det ska vara snyggt med samtidigt som det fyller en bra funktion 🙂 Är ingen hemmasnickare hehe
Minns dock inte vad de där skåpen fanns heller 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
VildaVittra
2014-01-27 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Det är ju jättelätt att åstadkomma. Kolla nu.

Skåpen finns på ikea, gick in och testade på 60 höga skåp, på ritningen är inte 40 skåpen 60 djupa, för de som är 60 djupa går inte att i programmet ställa på högkant, så du får låtsas att de är 60.

Det blir fem st 40 breda, 60 djupa och 60 höga och fyra st 60 breda, 60 djupa och 60 höga. Ikeaskåp kan alla montera.

Sen åker ni till typ byggmax och köper några reglar att sätta under som ventilation och ett par stora skitplyfaskivor att monerat ovanpå som sängbotten, runt skitplyfan sätter ni fyra lister (2 x 160 och 2 x 200 cm), så ligger madrasserna still.

Kostnad? Nu ska vi se:

60 skåp: 4 x 229 kr= 916

40 skåp: 5 x 179 kr= 895

2 plyfa = 200 kr

List typ 10 kr metern =70 kr

Regel typ 100

= 2181 kr och hur mycket förvaring som helst. Tar du en sväng på fyndavdelningen kommer du säkert ännu billigare undan. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00205539/?query=00205539

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205537/?query=40205537

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-01-27 14:33
#36

Kontentan av det hela är ju helt enkelt att om man prioriterar hundmat så får man ju skapa plats för det. Jag hade en pyttefrys när jag började, men jag ansåg det så viktigt för mig att ge min hund brs mat så jag avstod att ha mat i frysen för att ha plats med hundmaten. Sen prioriterade jag om och skaffade en liiiten extrafrys och ställde i ett hörn, snyggt? Nej, men jag prioriterade att kunna förvara fryst mat till både hunden och mig framför en perfekt inredning. Antingen fixa plats i frysen, trots att man tror det inte ska gå (jag lovar, vill man så går det) eller så fixa plats i skageriet (vill man så går det), vill man inte kan det dock bli svårt. Då får man fråga sig vad man tycker är viktigast.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anna4077
2014-01-27 14:47
#37

Eller så handlar man oftare? Jag prioriterar min hund men tänker för 17 inte bygga om sängen till förvaring för att kunna förvara månaders värt av hundmat? Varför skulle det göra mig till en sämre ägare? Jag vecko handlar. Det har jag plats med. Om ts vill handla för dagen så låt henne göra det? Det är ju inte mängden förvarad hundmat som avgör hur bra ägare man är utan att hunden varje dag har och får den mat han behöver.

Anna och taxen Max

VildaVittra
2014-01-27 14:53
#38

#37 Om du läser i inlägg 32 så vill TS ha en säng med förvaring. Sedan är det INGEN som påstått något om henne som ägare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 15:07
#39

#35 Har dock definitivt inte råd med så mycket, finns inte en chans i världen 😕 Lägger hellre pengarna på hundmaten och annat som är viktigare. Men tack för tipset ändå 🙂

#36 Jag prioriterar hundmat! Annars hade jag inte fokuserat på att köpa färskfoder/barf utan kört på skittorrfoder om jag inte hade prioriterat. Har inte plats helt enkelt, i köket finns det verkligen inte mer plats. 

Plats i frysen finns det inte, vi är två personer, som sagt, har ett fack till hundmaten och får inte plats 20 kg hundmat, 0,5 kgs rullar tar mer plats än vad man tror. Handlar inte om prioritering eller inte. Har möjlighet att handla det oftare då jag går i skolan i stan = ingen extrakörning.  Så du har dessvärre missuppfattat det hela. 

#37 Handlar dock inte för dagen, veckohandlar däremot. Den lilla äter inte så mycket per månad, får plats vad hon äter för en månad, dvs runt 4-6 kg max per månad äter hon, inte mer 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-27 15:12
#40

#39 Vad ligger ditt max på då? Jag är som sagt bra på compact.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-27 15:17
#41

#40 Jadu, olika från månad till månad, men inte över 800-1000kr tyvärr, är just därför jag kollar mycket begagnat 🙂
Fast hjälper ändå inte plats för frys osv ändå så, men hade ändå varit mest praktiskt med säng med bra förvaring 🙂

IKEA har vi dock inte nära, 9-11 mil enkel resa till närmaste tyvärr. Ingen bil med dragkrok.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
VildaVittra
2014-01-27 15:27
#42

#41 Hittar man en lösning för förvaring under sängen, kan man frigöra yta någon annanstans för förvaring av hundmat. 

Ska klura.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-01-27 15:33
#43

#37 Jag har aldrig påstått att man är sämre hundägare för att man väljer att handla oftare. Men TS klagade på att det inte gick att beställa hem mindre mängder och att hon inte hade tillgång till dom olika sorterna hon ville ha i närheten. Som jag förstod det är alternativet att beställa hem 20kg eller inte alls. Har man möjlighet att handla ofta så perfekt för dig! Men alla har inte den möjligheten.

#39 Jo fast prioritering handlar det om absolut. För frys klarar man sig helt utan som människa. Det gör man, jag lovar!! Det handlar bara om att tänka om. Jag tror nog att om du städar ut frysen så får hundmaten plats, dock kan det vara så att det för DIG inte är värt att inte använda frysen till människornas mat för att kunna ha hundmat i den = Prioritering

För mig var det värt att ge hunden 2 fack i frysen medan jag och sambon fick klara oss på ett litet fack. Det för att kunna köpa hem 20kg hundmat åt gången (har absolut ingen möjlighet att veckohandla hundmat). Vi levde så i 8 mån tror jag innan vi köpte en liten minifrys och ställde i ett hörn. Även det sistnämnda anser jag också är en prioritering, för även om det inte är snyggt att ha en frys i vardagsrummet (såg förövrigt någon som tapetserade sin snyggt) så har jag svårt att tro att ni inte någonstans i hela huset skulle kunna klämma in en liten frys på sniskan. Den behöver ju inte ens vara så stor som en halvfrys, räcker med en liten minifrys. Men här ligger ju prioriteringen i främst snygghet. Det är inte trevligt/snyggt med en frys mitt i vardagsrummet, men det går om man vill = prioritering.

Men TS då har jag missuppfattat dig. Som jag förstod det handlade din tråd om att du ville beställa hem hundmat, men då gick det bara att få tag i 20kg. Det är vad jag svarat utefter. Om du löser det på annat sätt så fine. Men du frågade efter möjligheten att kunna köpa hem mindre mängder för att du inte hade plats, och då svarade jag utifrån din "platsbrist" (vilket ju tråden också helt svängde över och började handla om).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-01-27 15:33
#44

#42 Nja, beror på, riktigt så enkelt är det inte och beror på vad man hittar för minifrys till vilket pris 😉Men som sagt, inget behov av en frys till, då jag kan köpa in för varje månad ändå eftersom hon inte äter så mycket 🙂 Så kommer köra på det, får plats i det facket dem här, inget behov av 20 kg färskfoder/barf på en och samma gång, 🙂
Så går att ordna utan en frys till 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-01-27 15:40
#45

#43 Nej så simpelt är det inte. Vi klarar oss inte utan frys, hur hade du tänkt att vi skulle förvara alla frysvaror? Går ju inte utan frys 😉 Vi kan inte vara utan frysvaror, kan du förklara hur man kan klara sig utan det helt? För vi har då ingen lösning på det i alla fall. Det skulle jag gärna vilja ha förslag på 🙂 
Var inte länge sedan vi rensade och sorterade. 

Jag prioriterar hundmaten oavsett vad du säger.

Jo du har missuppfattat genom att du skriver att jag inte prioriterar, vilket inte är sant då jag som sagt prioriterar.
Och som jag skrivit innan, jag har inget behov av att beställa hem 20 kg foder på en och samma gång.

Jag prioriterar hundarnas mat likamycket som jag prioriterar våran mat, lika viktigt. Även om vi äter ur lite till ur frysen är det ändå inte plats för 20 kg färskfoder då som sagt 0,5kgs rullar tar betydligt mer plats än vad man tror. Så behovet finns inte av en till frys, inte heller mängden. Det är just mängden det handlar om, att det bara går att beställa så pass mycket. Och om hon inte gillar det eller tröttnar är det onödigt med så mycket på en gång med, vill kunna variera.
Hade räckt med max 10kg att beställa, hade fått plats.

Så handlar mest om vad som är nödvändigt eller inte. Finner inte nödvändigt som sagt med så mycket på en gång och inte heller med en frys, men betyder inte att jag inte prioriterar.
Men ska köpa Bravo och testa i djuraffären, tydligen är de spannmålsfria nu, vilket de inte var innan, vilket ju är toppen 🙂 Samt mush då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-01-27 15:45
#46

Tråden kan låsas om det inte finns mer tips och idéer som nämnt, andra kommentarer undanbes.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
2014-01-27 15:51
#47

#45 Alla klarade sig jättefint i massa år utan frys, det är en ganska ny uppfinning ;P Det gäller bara att omprioritera och tänka om i sin planering. Man får helt enkelt köpa mat som inte behöver förvaras i frysen. Idag fyller jag upp ett halvt frysskåp i köket, 500L i förrådet + en liten minifrys. Så jo jag förstår vad det innebär att använda sig av frysen, jag tycker också den är jättepraktisk. Men den där tiden då vi inte hade möjlighet att förvara hundmaten på annat sätt så lärde man sig snabbt hur man skulle göra ;P Som sagt, man måste inte ha frys som människa. Dock kan det vara så att DU anser att DU inte vill leva utan frys till människomat, men det är ditt val och inte något som man måste.

Såklart prioriterar du hundmaten. Annars hade jag nog anmält dig ;P Hundar måste ha mat på ett eller annat sätt. Men du prioriterar på ett visst sätt och jag på ett annat. Du hade kunnat prioriterat annorlunda, om du vill. Men du väljer ju att prioritera frysen till människomat och tydligen ett enda fack till hundmat, eftersom det fungerar för er. Jag har inte möjlighet att veckohandla utan jag måste köpa 20kg åt gången och då måste jag prioritera att ge 2 fack åt hunden, annars fungerar det inte. Det innebär att jag måste prioritera ner något annat, och det går om man VILL! ;P

Jag förstod det som att du har behov av att beställa hem mat, men kanske inte 20kg fast att det var det minsta man kunde beställa. Du skrev aldrig att du redan har mat som du är nöjd med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-01-27 15:59
#48

#47 Det fungerar dock inte för oss. Jag äter tillexempel glutenfritt = förvaras i frys när det kommer till bröd, korvbröd och sånt, håller inte länge när det är upplockat. Köper vegetariskt ibland = frysen.
Det är upp till var och en vad man anser, samt vad man äter. Nej vi hade inte klarat oss utan frys, pga det vi äter. Får till exempel vilt av min morfar ibland = måste ha frys. Fisk = måste ha frys (färsk ofrys fisk är svindyrt). Ni kanske klarar er utan men vi gör inte, så är himla individuellt, betyder inte att alla gör det.Kött mm skulle aldrig fungera att köpa ofryst och ha i kylskåpet. 

Skrev att jag vill variera. Så kan inte köpa 20 kg på en gång då. Och eftersom jag vill testa annat så går det ju inte heller med så pass mycket. Mush äter hon nu med färskfoder men blir inte så stor variation och hon är inte så förtjust i det färskfodret vi har nu därför ska vi byta 🙂

Ja äter hon inte bravo så blir jag ju i behov av det och vore då bra om man kunde beställa runt 8-10 kg, speciellt när man vill testa först innan man vet. Inte råd att köpa 20 kg och hon tröttnar/inte gillar det efter några få kilo.

Men nu åter till tråden istället (gäller mig också)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
CelsiusT
2014-01-27 16:21
#49

#48 Det är ju det jag säger hela tiden ;P Det handlar om prioriteringar. Ni prioriterar på ett sådant sätt att ni inte klarar er. Medan vi prioriterade om under en tid i vårt liv.

Såklart går allt det där att lösa om man verkligen hade velat. Du kan ju dagshandla den glutenmat/vegetariska maten du köper eller kanske faktiskt göra mer mat från grunden (det fick jag göra mycket mer när jag var utan frys, det går ju inte att köpa färdigmat på samma sätt). Man kan köpa färsk fisk även om det är dyrt, men då kanske det kan bli mer sällan osv osv. Det handlar ju bara om prioriteringar ;P Men det går om man vill! Frys är inte livsnödvändigt, även om du idag lever ett liv där det är livsnödvändigt. Frysen är en lyx som du lärt dig att leva med och då är det såklart svårt att se att man skulle kunna leva utan den. Men tänk om ingen hade uppfunnit frysen, jag tror inte du hade varit död för det ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-01-27 16:28
#50

#49 Vi prioriterar efter det sätt vi behöver, som är anpassat efter oss helt enkelt, alla fungerar olika 😉
Men som sagt, åter till tråden 🙂

Nej går inte att dagshandla det, vi har inte nära till butik som har det så fungerar inte, vi veckohandla, fungerar inte att handla för oss. Vi måste planera hur vi ska handla helt enkelt, göra det som är mest ekonomiskt, vi måste helt enkelt tänka ekonomiskt. 
Vi gör mycket mat från grunden redan, är inte mycket vi köper färdigt mer än just det brödet till mig och den lilla vegetariska vi handlar. Snälla respektera istället. Alla fungerar inte likadant och kan inte leva likadant. Vi prioriterar som sagt, men helt enkelt olika. PM om det är något mer ang detta, nu är det återigen trådens ämne det ska handla om 😉 Blir för mycket annat orelevant.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2014-01-28 06:07
#51

Ursäkta?

Är korvbröd viktigare än hundmat? Det går alldeles utmärkt att köpa eller baka glutenfritt bröd som håller sig i en vecka eller mer utan frys. Det går oxå att äta vegetariskt utan att ha tillgång till frys, speciellt om man handlar 1g/v.

Om du istället för färskfoder köper köttkross eller kindputs så kan du blanda det med frystorkade vegetabilier o då spar du frysutrymme för hundmat, t ex Difro

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2014-01-28 10:45
#52

#51 Det har jag inte påstått heller! Inte skrivit det någonstanns att det är viktigare. Varför förvränga det som skrivits? För har inte påstått att det är viktigare.

Nu är det fortfarande inte det som är relevant! (varför inte respektera?!), det som är relevant är att jag inte behöver köpa 20 kg färskmat (läs övriga kommentarer ang det), utan max 8-10 kg.

Jag vill köra på mush och färskfoder.

Tråden kan låsas om det ska komma massa orelevant, läser och besvarar från och med nu inget som inte har med tråden att göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sploutt
2014-01-28 11:01
#53

Har du kollat in mia tuks hemsida?

Fridaaaa
2014-01-28 13:21
#54

Imorgon blir det inköp av mer mush och även några bravosorter (hoppas de fått in dem utan spannmål), och hoppas att hon gillar bravon med 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2014-01-29 13:30
#55

Råkade ramla in här bara, trots att jag inte barfar.

Mitt ica maxi har färskfoder, har du kollat det? Jag såg det när jag gick förbi, så jag vet tyvärr inte vilket märke det var (:


//Jessie

Annons:
Fridaaaa
2014-01-29 15:07
#56

#55 Nix de har inte färskfoder.

Var inne i djuraffären idag och köpte mer mush och även Bravo, spannmålsfria. Se om hon gillar Bravon, i så fall kommer jag kombonera dem två 🙂 Lagom stora förpackningar på Bravo, inga korvar, perfekt om hon vill ha 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna4077
2014-01-29 15:34
#57

Jag är väldigt nöjd med bravo faktiskt.

Anna och taxen Max

Fridaaaa
2014-01-29 15:37
#58

#57 Låter toppen 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-01-29 18:14
#59

Bravo var namnam sa Roxy 😃👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna4077
2014-01-29 21:30
#60

Härligt

Anna och taxen Max

Fridaaaa
2014-01-29 21:37
#61

#60 Aaa 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinaS
2014-02-13 20:00
#62

Finns det någon mer som ger barf/färskfoder i närheten där du bor? Då kanske man kan dela på en beställning om man inte vill ha så mycket på en gång?

Annons:
Fridaaaa
2014-02-14 10:10
#63

#62 Inte samma märke som jag ger tyvärr, inte som jag vet om tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-02-14 10:41
#64

#56 Många Icaaffärer tar in sådant de inte har i sortimentet om man ber dom.

Min Icaaffär har numera fler ekologiska produkter än vad de hade innan jag flyttade hit. 😎 Undrar vilken besvärlig kund det är som som orsakat detta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-02-14 10:47
#65

#64 Har dock lika långt till Ica Maxi som till djuraffären och den lilla ica-affären i "byn" lär inte ta in det, det är bara en sådan liten och de lär inte vara billiga med det heller så 😕
Men fungerar bra med Bravon och mush, 3-4 veckors mat får plats, så fungerar helbra 🙂 Är ändå i stan när jag är i skolan.

Frågan är: Vilket märke är det färskfodret på Maxi? För inte sett någon ica-butik alls här med färskfoder tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-02-14 10:55
#66

#65 Min icabutik är en lanthandel, så tror faktiskt inte att din kan vara mindre. 😎 Varför inte fråga?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-02-14 10:56
#67

#66 Fråga kan jag alltid men tvivlar på att det blir billigare för det samt att det fungerar bra med Bravo och mush som vi ger nu 🙂 Och blir samma körning ändå eftersom jag ändå måste till stan ofta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: