Annons:
Etikett03-katt
Läst 4229 ggr
nicesandra
1/20/14, 12:57 PM

(K) Proportioner

Hej!

Jag har barfat sedan förra våren, men har nu blivit osäker på proportionerna. Katten (hona ca 3-4 år sterileserad) har hela tiden verkat må bra, men på senare tid verkat väldigt hungrig, så det är därför jag börjat fundera lite. För att kolla proportionerna har jag använt minmat.net och jag tycker det känns omöjligt att hålla proteinet tillräckligt högt och fettet tillräckligt lågt?

Så här ser det ut:

(hon får äggskal istället för ben)

  13Gram Grishjärta
7Gram Nötlever
35Gram Lammfärs 12% fett
35Gram Kalkon

Gram:

Några tankar?

edit: Det här är förslag på hur det skulle se ut istället för idag. idag ser det ut så här:
13g. grishjärta
7 g lever
70 g kycklingben och blandfärs någorlunda 50/50

Annons:
Sploutt
1/20/14, 1:00 PM
#1

Får hon 90g/dag? Vad väger hon? Mina katter håller sig inte mätta på 90g/dag. Dom brukar få ca 100, men ganska ofta 120.

nicesandra
1/20/14, 1:08 PM
#2

Vet inte vad hon väger, men borde väga lite under 3 kg, hon är något överviktig nu pga att jag gav henne alldeles för stora portioner i början.

Sploutt
1/20/14, 1:16 PM
#3

Ok, då får hon ju absolut tillräckligt.. Varför ger du henne inte ben? Då får hon något att göra + att det mättar. Hon behöver ju inte få det jämt, men 1-2 gånger i veckan kanske?

nicesandra
1/20/14, 1:28 PM
#4

Jag ger henne ben just nu, i form av kycklingvingar, men jag är rädd att det blir för fett för henne. just nu ger jag grishjärta 13 g lever 7g och resten kycklingvingar och blandfärs ihopblandat (70g). Men kanske skulle det räcka att ge ren nötfärs istället för blandfärs? Jag kom också på att jag blandat ihop begreppen: man ska ge 65-85 % kött. Därmed inte sagt proteiner. Men i vilket fall, så ligger fettet högre än rekommenderat och jag är rädd att det är det som gör att hon inte blir tillräckligt mätt, även om fett mättar, men ingen blir ju mätt på bara fett.

men du gav mig idé angående att inte ge ben varje dag, vilket jag gör nu. jag skulle ju kunna ge varannan dag, och varannan dag med äggskal., för att få ned fettet och ge lite mer variation

Sploutt
1/20/14, 1:33 PM
#5

Jag har aldrig någonsin räknat i fett och proteiner när jag barfar mina katter. Jag räknar procent på inälvor (ger ca 9% kycklinglever eller 5% lammlever)och hjärta (17% oxhjärta), sen höftar jag. Jag varierar en del, sen tittar jag FRÄMST på bajset för att se att jag ger dom tillräckligt mycket ben/äggskal. 

Vad är det som är för fett tycker du? Hur ser bajset ut?

Ger du bara bland/nötfärs eller köper du några köttkorvar från djuraffären också? Det blandar alltid jag med. Ex emmzo lamm och emmzo kalkon är poppis här hemma.

nicesandra
1/20/14, 4:03 PM
#6

Bajset är fast, mörkt och kommer i klumpar

Jag ger bara blandfärs, inga korvar

ibland när man läser inläggen här verkar det vara supernoga med proportionerna, medans jag ju har höftat från start (förutom med inälvorna då). och så när hon plötsligt blir mycket hungrigare än vanligt, då börjar man ju fundera.

fast jag kan också koppla samman hungern med laxolja som jag gav henne ett tag. när jag slutade med den blev hon hungrigare. hon fick den för att hon hoppade på rumpan, och jag blev tipsad av en kompis att det kunde hjälpa. men det gjorde det inte, och hon tyckte inte om den heller, så då såg jag ingen mening med att fortsätta med den.

hos veterinären säger de att det är foderallergi, men det har jag svårt för att tro - eller kan det ? jag tänker på kycklingbenen..?

Annons:
Sploutt
1/20/14, 4:54 PM
#7

Hur menar du hoppar på rumpan? Jag förstår inte varför veterinären tror att det är foderallergi? För att hon är hungrig? Hm.. Konstigt. Jag ger mina laxolja ibland, men dom tycker inte heller om det riktigt. Det kan dom ju bli lite lösa i magen av ifall man inte ger tillräckligt med ben.

Om hon hade börjat klia sig mycket så hade jag kanske övervägt foderallergi, men inte annars. Hade mina börjat äta väldigt mycket men inte går upp i vikt, hade jag kanske funderat på om dom har mask. 

Är hon aktiv? Ute eller innekatt?

Jag hade absolut rekommenderat dig att ha mer variation i maten, inte bara nöt och blandfärs. Vart bor du? Har du möjlighet att köpa köttkorvar så hade jag gjort det om jag vore du. Just för att variationen är väldigt viktig :)

nicesandra
1/20/14, 5:48 PM
#8

Kanar på rumpan kanske beskriver bättre. hon sitter på rumpan, och sen drar hon sig framåt med framtassarna så att rumpan hasar i underlaget. gör det nån gång om dagen. jag och veterinären trodde då att det var någonting i rumpan/ändtarmen som irriterade/kliade, och att det var därför hon gjorde så. det är inte mask

Hyffsat aktiv tycker jag. är ute nån timma om dagen (mer på sommaren). får sina ryck här hemma då hon springer runt i hela lägenheten och jagar sina leksaker. absolut inte slö.

jag tycker att jag ger varierat, när jag ger från tre olika köttslag?

bor i varberg

Sploutt
1/20/14, 5:56 PM
#9

Det gör min ena katt när han får för lite ben, eller när han får mjau mjukmat.. Hmm. Det verkar ju inte som att du ger för lite ben heller, men du kanske ska prova lite mer och se hur det funkar? 

Nja 3 köttslag är inte speciellt mycket. Jag ger minst 5. Har du provat pommys grejer? Mina älskar deras kanin. Jag ger också mush vaisto ibland som är väldigt smidigt. Man får tillsätta hjärta bara.

Man brukar säga att det ska vara minst 3 djurslag under en 7 eller 10dagars period. I vaiston är det 3 djurslag bara där, så det kanske är något att titta på? :) 

Är det säkert att hon inte har mask? För det kan ju klia nå jävulsk i rumpan på dom :) Det hade ju förklarat hungern också.. Hoppas iaf att du får bukt på det! Men jag tror inte att det är foderallergi iallafall, för det hade nog tett sig mer som väldigt kliigt i ansiktet.

HannaGeni
1/20/14, 8:50 PM
#10

Men det är ju bara att sluta att ge kyckling några dagar så ser du ju om hon är allergisk eller inte. 

Min hund kanade också mkt på rumpan och det visade sig att hon är allergisk mot nötkött. Vet inte om det kan vara samma symtom på katter?

Jag skulle också ge mer variation på köttet. Jag ger min katt av emmzos barfkorvar som finns i många olika smaker (tex så innehåller ju viltkorven flera olika djursorter) och kan beställas på nätet (tex Mia Tuk eller zoo.se). Annars har ju city gross en hel del mumsigt. 

Ett roligt tips är att hänga upp kycklingvingen (eller annat ben) i ett snöre så hon får kämpa lite för maten.

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Silvestris
1/20/14, 9:46 PM
#11

Om du vill ha ner fetthalten är det lättast att bara öka på andelen hjärta, det är magert.

Kli i rumpan kan ju handla om avföring som fastnar eller analsäcksproblem.

nicesandra
1/21/14, 10:52 AM
#12

Nu har jag kollat runt på lite föreslagna produkter på nätet, men alla verkar ju vara till hundar? Kan jag ge dem till min katt ändå? Behöver jag "räkna om" innehållet då - dvs är proportionerna rätt?

#11 hjärta - tack!
Det är inte analsäcksproblem, det har veterinären kontrollerat.

#9 det är inte mask som orsakar kli i rumpan, men det kan ligga bakom hungern, så jag ska ge henne en tablett så får vi se vad som händer

Sploutt
1/21/14, 10:54 AM
#13

Det finns både barfkorvar och färskfoder. Köper du korvarna utan tillsatser, dvs bara kött och ben (aka köttkross) så funkar det på samma sätt som du har gjort innan. alltså lägga till hjärta och inälvor :)

Annons:
nicesandra
1/26/14, 12:33 PM
#14

Jag gick runt i butikerna hemma och kollade vad som fanns, och dök på produkter från de här: naturligt hundtugg det står ju att deras produkter är lufttorkade - är de okej att ge då?

och så funderar jag på begreppet "foderråvara" - betyder det automatiskt att det är rått kött i produkten?

vallhund
1/27/14, 12:22 AM
#15

#14 Om det är som torrfoder för hundar så är en hel del av deras innehållsdeklarationer rent missvisande, t ex så anger en del animaliskt innehåll i % av färskvara o det säger ganska lite om det torkade/excruderade innehållet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: