Annons:
Etikett16-undersökningar
Läst 4986 ggr
VildaVittra
2013-11-24 12:47

Varför väljer du barf?

Jag undrar i vilken prioritetsordning du skulle sätta följande påståenden till varför du väljer eller skulle vilja välja barf, sortera med den översta som första prioritet. Är det någon du inte vill ta med, hoppa över den och motivera varför. Är det någon jag missat, lägg då till den.

För att främja mina djurs hälsa.

Jag vill veta var köttet kommer ifrån och genom det kunna stödja rät typ av djurhållning.

Jag väljer barf av miljöskäl.

För att jag vill imitera den kost djuret skulle äta i det vilda.

Jag får tag på billigt slaktrens osv som annars skulle kasseras.

För att aktivera djuret.

För att mitt djur inte tål annan mat/har allergier.

För att jag kan individanpassa kosten.

Jag litar inte på fabrikstillverkat foder.

Jag vill undvika födoämnen som djuret inte skulle äta utan smakförstärkare.

Jag vill undvika långa transporter.

Mina djur vägrar annan kost.

Jag vill inte servera mina djur konserveringsämnen.

För jag har ingen aning om vad jag håller på med.

Näringslära intresserar mig, kan jag hålla liv i mig själv och mina eventuella barn utan "mor Annas köttbullar", så kan jag väl fixa mat åt mina djur också.

Jag vill inte stödja stora företag, utan väljer hellre att stödja producenten i så få led som möjligt. 

För att alla jag känner tyckte jag skulle barfa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Caifig
2013-11-24 14:36
#1

För att jag vill imitera den kost djuret skulle äta i det vilda.

Det säger ju sig självt att en katt normalt sett inte sitter och knaprar på spannmål i det vilda. Hade inte rå föda varit optimalt för katter så hade kattdjuret inte överlevt..Simpelt!

För att främja mina djurs hälsa.

Framförallt mag-/tarmkanalen och munnen/tänderna. Det märks verkligen att de tar tillvara på mer från BARF än både torrfoder och blötmat. De bajsar kanske max en gång om dagen och små korvar jämfört med 3-4 stora korvar varje gång.

För att aktivera djuret.

De tuggar maten längre och håller sig också mätta längre.

För att mitt djur inte tål annan mat/har allergier.

Min ena katt blev jättedålig i magen av spannmålsmat, blev bättre när jag bytte till Applaws men kunde fortfarande få diarré om han fick för mycket blötmat. Nu är magen perfekt efter lite trixande med extra fett.

Jag litar inte på fabrikstillverkat foder.

Nej faktiskt inte nu när man är mer insatt i kattens näringslära. Det finns ingenting som säger att fabrikstillverkad mat är bättre för katten än BARF. Det ENDA som jag kan "oroa" mig lite för när det gäller rå mat är bakterierna. Men, torrfoder/blötmat är inte heller alltid utan bakterier och andra mikroorganismer, tyvärr.

Jag vill inte servera mina djur konserveringsämnen.

Jag väljer barf av miljöskäl.

Jag vill veta var köttet kommer ifrån och genom det kunna stödja rätt typ av djurhållning.

Det optimala för mig är att bara köpa närproducerat svenskt kött, vilket jag hoppas att jag gör. Handlar bara mitt kött på City Gross som ändå går ut med att det är svenskt, närproducerat och fritt från smitta. Händer att jag köper på andra ställen beroende på priset.

Jag vill undvika långa transporter.

Tycker det är extremt onödigt att frakta mat från USA/Kanada när det finns bättre mat från svenska gårdar.

Jag får tag på billigt slaktrens osv som annars skulle kasseras.

Tyvärr känner jag ingen jägare, men bara i butiken så köper man rester som annars inte skulle vara gott nog för de flesta människor typ skivspill.

För att jag kan individanpassa kosten.

Detta har jag fått göra med herr Kassmage. I början var båda hårda i magen men nu när de får lever på morgonen som sätter fart och extra fett på em/kvällen så är de jättefina i magen.

Näringslära intresserar mig, kan jag hålla liv i mig själv och mina eventuella barn utan "mor Annas köttbullar", så kan jag väl fixa mat åt mina djur också.

Sorgligt nog får mina katter bättre mat än vad jag själv äter 😃

Jag vill undvika födoämnen som djuret inte skulle äta utan smakförstärkare.

Detta säger dock ingenting om maten är bra eller dålig. Min ena gillar inte lever och den andra tycker inte om att tugga på kött. Den som inte gillar lever tycker även om att tugga på enligt mig giftiga växter (som nu är placerade så han verkligen inte når).

Jag vill inte stödja stora företag, utan väljer hellre att stödja producenten i så få led som möjligt. 

Detta var nog ingen direkt anledning till att jag började BARFa, men jag vill inte stödja företag som gör mat bara för att tjäna pengar och som inte är ute efter djurens bästa.

Mina djur vägrar annan kost.

För att alla jag känner tyckte jag skulle barfa. 

Snarare tvärtom. Jag får många blickar och många kommentarer om att det jag gör är farligt för mina katter. Många tycker även att torrfoder är bättre… Suck…

För jag har ingen aning om vad jag håller på med.

Hade jag inte vetat, hade jag aldrig BARFat!!

Gosis12
2013-11-24 21:06
#2
  • För att främja mina djurs hälsa.

  • Jag vill inte servera mina djur konserveringsämnen.

  • Jag vill undvika födoämnen som djuret inte skulle äta utan smakförstärkare.

(Jag  vill inte mata mina djur med konstgjorda smakförstärkare)

  • För att jag vill imitera den kost djuret skulle äta i det vilda.

  • Jag vill veta var köttet kommer ifrån och genom det kunna stödja rät typ av djurhållning.

(Jag vill kunna välja Svenskt kött)

  • Jag litar inte på fabrikstillverkat foder.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Minrex
2013-11-26 00:16
#3

För att främja mina djurs hälsa.För att mitt djur inte tål annan mat/har allergier.

Jag har Devon Rex och har sedan den första jag skaffade för fem år sedan haft problem med torrfoder/allergier. Har testat mig fram bland några olika märken och varianter. Trodde inte att jag skulle klara av detta med att göra iordning maten själv till mina katter. Men har nu läst och rådfrågat och läst och läst och läst om detta och bestämde mig i slutet på sommaren för att börja med BARF. Ser redan flera olika resultat. Har även viktproblem på min ena hona som jag kämpar med och det känns inte rätt att stoppa i henne massa skit (som ju de flesta torrfodren är)

_Jag vill veta var köttet kommer ifrån och genom det kunna stödja rät typ av djurhållning. 
_Jag väljer barf av miljöskäl.

Till viss del går det ju iaf att försöka göra ngt åt denna fråga. Genom att köpa svenskt kött. Här har jag inte satt mig in lika mkt ännu men det kommer det med. Just nu är det ff mkt att lära om näringslära för mina katter. 

För att jag vill imitera den kost djuret skulle äta i det vilda.

Det här är en av de häftigaste delarna i att ge rått kött… Mina katter morrar som riktiga tigrar nu när de äter. Helt otroligt coolt att se de små vilddjuren i dem =)))

För att aktivera djuret. 

Detta säger sig självt att det ger mer aktivering att gnaga på ett ben eller tugga på en köttbit än skopa i sig torrfoder…. 

Jag litar inte på fabrikstillverkat foder.

ingen jävla aning vad det är jag stoppar i mina älsklingar när jag ger torrfoder… ursäkta svenskan :P

Jag vill undvika födoämnen som djuret inte skulle äta utan smakförstärkare. Jag vill inte servera mina djur konserveringsämnen. ungefär samma svar på detta som tidigare fråga.

Jag vill undvika långa transporter. Ja för det är ju oxå en miljötanke bakom detta. 

Näringslära intresserar mig, kan jag hålla liv i mig själv och mina eventuella barn utan "mor Annas köttbullar", så kan jag väl fixa mat åt mina djur också.

Jag skulle egentligen vilja sätta alla dessa påståenden på nr ett för alla känns lika viktiga för mig. En av de saker som jag sett skillnad på  är att mina två äldsta katter blivit mycket piggare… De är mer stilla än de små såklart men det är som att jag fått två helt nya katter här hemma. de leker mer och ser mktpiggare ut. helt sjukt att det kan förändra så himla mkt.

Silvestris
2013-11-28 15:41
#4

Kör på utan vidare utsävningar.

För att främja mina djurs hälsa. Ja.

Jag vill veta var köttet kommer ifrån och genom det kunna stödja rät typ av djurhållning. Ja.

Jag får tag på billigt slaktrens osv som annars skulle kasseras. Ja.

För att aktivera djuret. Ja.

För att jag kan individanpassa kosten. Ja.

Jag vill undvika långa transporter. Ja.

Näringslära intresserar mig, kan jag hålla liv i mig själv och mina eventuella barn utan "mor Annas köttbullar", så kan jag väl fixa mat åt mina djur också. Ja.

[Annamaja27]
2013-11-28 21:22
#5

För att främja mina djurs hälsa.

För att aktivera djuret.

Jag vill veta var köttet kommer ifrån och genom det kunna stödja rätt typ av djurhållning.

För att jag vill imitera den kost djuret skulle äta i det vilda.

Jag får tag på billigt slaktrens osv som annars skulle kasseras.

Jag vill inte servera mina djur konserveringsämnen.

För att jag kan individanpassa kosten.

Näringslära intresserar mig, kan jag hålla liv i mig själv och mina eventuella barn utan "mor Annas köttbullar", så kan jag väl fixa mat åt mina djur också.

Jag väljer barf av miljöskäl.

Jag vill undvika födoämnen som djuret inte skulle äta utan smakförstärkare.

zickan
2013-12-06 13:45
#6

Slängde om punkterna lite med de mer aktuella överst och de mindre aktuella längre ned. 
Kan även slänga in en ny pungt som väger rätt stor del. 
* Det är kul att aktivera sig mer inom hundarnas liv och pyssla med deras mat. Variationen med barf är oändlig vilket är väldigt kul. Vem vill äta samma torrfoder varje dag hela sitt liv.

För att främja mina djurs hälsa. Största anledningen

Jag vill veta var köttet kommer ifrån och genom det kunna stödja rät typ av djurhållning. Del av anledningen

Jag väljer barf av miljöskäl. Lite halvt, inte så duktig att tänka mig för alla gånger

För att jag vill imitera den kost djuret skulle äta i det vilda. Ja

För att aktivera djuret. Stor del av anledningen

För att mitt djur inte tål annan mat/har allergier. Stämmer halvt, ena hunden fick problem efter dyrt torrfoder. Andra tål allt utom majs

För att jag kan individanpassa kosten. stor anledning. 

Jag litar inte på fabrikstillverkat foder. Stor anledning

Jag vill undvika födoämnen som djuret inte skulle äta utan smakförstärkare. Stor anledning

Jag vill inte servera mina djur konserveringsämnen. JA

Mina djur vägrar annan kost. Nej

Näringslära intresserar mig, kan jag hålla liv i mig själv och mina eventuella barn utan "mor Annas köttbullar", så kan jag väl fixa mat åt mina djur också. Ja

Jag vill inte stödja stora företag, utan väljer hellre att stödja producenten i så få led som möjligt. Inte tänk så långt

För att alla jag känner tyckte jag skulle barfa. Nej

Jag får tag på billigt slaktrens osv som annars skulle kasseras. Nej 

_För jag har ingen aning om vad jag håller på med. nej
_
Jag vill undvika långa transporter. definitivt nej, får åka längre och kämpa mer för att få tag på barf.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: