Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 3261 ggr
Mangoblomma
2013-10-21 20:34

Kristaller i urin & barf?

Hej!

Jag funderar på att övergå till barf-kost till mina katter, men jag har ett par frågor som jag skulle vilja bena ut först.

Min ena katt har nyligen haft problem med kristaller i urinen och jag har efter extremt mycket om och men fått henne att börja äta specialfodret (c/d) istället för hennes älskade torrfoder. Hennes specialmat är ju till för att förhindra uppkomsten av kristaller och jag undrar om det behövs någon form av rå specialmat om/när jag går över till barf? Hon får i sig bra med vätska som det är nu men undrar om det anses vara bra eller dåligt att ge en katt som lätt får kristaller barf? Vad behöver jag tänka på?

Annons:
Silvestris
2013-10-21 21:09
#1

BARF brukar funka bra till katter med urinvägsproblem, men det är viktigt att hålla koll på urin-pH när du lägger om kosten. Urin-pH ska ligga på 6.2-6.5 och man kan kontrollera det antingen mha pH-stickor, lackmuspapper eller specialströ till lådan som visar på urin-pH via färgindikator.

Mangoblomma
2013-10-21 21:45
#2

Ok, tack! 
Går det att köpa de stickorna på apoteket?
Det är ingenting jag bör undvika eller ha mer av för att förebygga kristallbildning?

Silvestris
2013-10-21 21:55
#3

Googla på pH-stickor så hittar du flera webshoppar som säljer olika varianter.

Sådär initialt behöver man inte göra BARFen annorlunda på något sätt utan det handlar om att ha koll på urin-pH. Sedan är det alltid bra att späda ut med mer vatten eftersom ordentlig ruljans i urinvägarna sköljer ur kristaller och förebygger problem.

Du kan köpa hem Uro-pet innan du börjar foderbytet. Det är ett kosttillskott som sänker urin-pH. Kan vara bra att ha om du ser att urin-pH börjar stiga.

Mangoblomma
2013-10-24 12:04
#4

#3 Ok tack! :)

Upp till toppen
Annons: