Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 16944 ggr
FBGKimpan
9/28/13, 10:11 AM

Snälla hjälp! - Hur mycket ska vår valp äta!? AKUT

Hejsan!

Det känns som vi gör otroligt fel när det gäller vår mat.

Vi har en schäfer valp som är 12 veckor och väger omkring 9-10kg (Tik).

När vi hämtade valpen så sade uppfödaren 350gram ggr 2 om dagen (Vi har då gett valpen 350gram mat 2 gånger om dagen DVS totalt: 700-750gram om dagen).

Men nu när vi har börjat räkna lite på kostnaden, läst runt lite så känns det OTROLIGT mycket(Blir nästan 1500-1700kr i månaden på bara mat ifall hon ska ha så mycket) och vi börjar tro att hon menade 350gram under hela dagen.

1500kr i månaden på bara mat är allt för mycket och då tvingas vi byta till torrfoder :(

Så vi söker råd; Hur räknar man ut hur mycket vår valp ska äta om dagen?

Det är akut för vi ska snart åka och köpa ny mat och måste veta. Får inte tag i något vet. eller uppfödaren.

Annons:
aleexx
9/28/13, 11:12 AM
#1

Oj det känns som en väldigt hög kostnad för mängden mat. Jag ger min kille 1,2 kg mat (barf) per dag och mina kostnader för detta i månaden ligger på omkring 400-600 kr.

Ger ni färskmat som VoH eller ger ni barf? Generellt sett ska valpar som barfas ha 10% av kroppsvikten, vilket i ert fall motsvarar runt 900 gram om dagen.

Eftersom era kostnader är så extremt höga måste jag fråga var ni köper maten?

[annajohannas]
9/28/13, 3:46 PM
#2

Ts jag har förtillfället pedigrepal till min valp (stövare), och hon skall ha 8 dl om dagen, dvs 440 g. Men sedan beror det ju på vilket torrfoder, för tillverkarna kan ha olika mått på sin mat.

CelsiusT
9/28/13, 6:22 PM
#3

Vilket foder ger ni?

Över 70:-/kg? Är det färdig BARF ni ger?

700gram färskfoder låter ganska normalt till en schäfer. Det är mat till en hund som i vuxen ålder beräknas väga omkring 35kg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/28/13, 6:28 PM
#4

Men färskfoder brukar ligga på omkring 15-40:-/kg (om jag minns rätt? Bravo vet jag iaf ligger på ca 25:-/kg och VoH på ca 35:-/kg och Fodax på ca 17.-/kg utan mängdrabatt)

Däremot, om ni kör BARF och köper allt i mataffären utan att leta bra priser osv, ja då är det ju inte så konstigt om kostnaden blir hög. Kött kostar nog i snitt 70:-/kg. Men BARFar man så gäller det att lite mer veta vad man ska leta efter, och sedan fråga i butiken om dom kan ta hem sånt som det är förmånliga priser på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

FBGKimpan
9/28/13, 7:47 PM
#5

Hej alla!

Har hållt på med valpen hela dagen så inte haft tid att svara.

Vi köper Sund Hundmat.

Oxbladning kostar 25kr för 500gram och Lamm kostar 39kr för 500gram.

Ska hon då ha 370g * 2 = 740gram om dagen.

740*30 = 22,200gram i månaden.

Låt oss säga att vi bara köper Oxe.

22,200 / 500 = 44,4

Dvs. Vi måste köpa 45st i månaden.

45*25kr = 1125kr.

Men Sundhund rekomenderar att man ger lamm minst 2 dagar i veckan.

Dvs kostnaden blir högre. 

Ifall det nu stämmer att vi ska ge henne 750gram om dagen så måste vi hitta nytt foder.. för denna kostnaden funkar inte i längden :/

CelsiusT
9/28/13, 8:29 PM
#6

Japp, det stämmer så som du räknat. Men det står på deras hemsida att oxblandningen är ett helfoder. Alltså behöver ni inte ge lamm om ni inte vill.

Men det är bra med variation, men det måste ju inte vara att ni väljer lamm. Ni kan ju ge tex några BARF-måltider för att lyckas få in lite variation. Men dom klarar sig även på samma om det är så. Min hund har tidigare gått på Bravo Plus med vom. Det är bara nötkött i den, och det har fungerat fint. Nu i det sista så har vi börjat variera hans mat lite genom att ge BARF-måltider ibland (alltså att vissa måltider ges kycklingklubba med lite lever, råa köttben från gris med lite hjärta och lever osv). Eller så varierar ni bara genom att ge kött från annat djur ibland (alltså inte en "BARF-måltid" korrekt ihopsatt) för ger ni större delen av tiden ett helfoder så gör det inte så mycket om man då och då ersätter ett mål som inte är helt korrekt sammansatt.

Men det finns ju andra färskfoder man kan ge, som är billigare, om ni inte vill fortsätta med just sund hundmat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
aleexx
9/28/13, 8:55 PM
#7

Om det är så pass dyrt skulle jag nog rekommendera att ni byter foder, antingen till ett annat färskfoder eller till att barfa. Precis som CelsiusT skriver så finns det flera andra färskfoder som är betydligt billigare, utan att vara sämre i kvalitet som exempelvis VoH och Emzo. Vet att Emzo har ett helfoder på lamm som kostar 40 kr/kg (hos Bromma zoo, Stockholm).

Kan ge som tips att det finns mycket billigt på City Gross som man kan ge till hundarna, framför allt av gris (tunga, hjärta, fötter, knorr…).

vallhund
9/28/13, 9:23 PM
#8

#7 Musch skriver många om, verkar helt OK, typ helbarfkorvar.

Willys o PrisXtra brukar ha bra priser på intressanta animalier, speciellt i områden med mycket nysvenskar, samma med små affärer ägda av dem, de styckar oftast själva.

Bönder, jägare o lokala slakterier kan vara en guldgruva o använder man grönt/frukt/rotfrukter så köper man säsongsvis, fryst i storförpackning kan oxå vara billigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

FBGKimpan
9/28/13, 9:56 PM
#9

Fodax då?

Fodax verkar vara riktigt billigt ifall man köper mycket åt gången.

aleexx
9/28/13, 10:04 PM
#10

#8 Glömde helt bort Musch! Har flera bekanta som utfodrar med det och de tycker det är ett jättebra foder. Jag fördrar dock "vanlig" barf men det är väl för att jag kommer undan billigare 😃

#9 Jag har hört att Fodax mest är för starkt arbetande hundar då det är extremt energirikt. Men jag har ingen personlig erfarenhet av just Fodax så jag vet inte om det stämmer.

FBGKimpan
9/28/13, 10:13 PM
#11

Sjukt svårt detta.. men måste byta bort ifrån Sund.

Problemet är att jag har ingen bil och bor i Falkenberg. Inte så otroligt många återförsäljare (mesta är privata och bor en bit ifrån mig) Svårt utan bil och ha hund asså >.<

Jag vet att Zoo butiken jag handlar Sund ifrån har Nordic också, som också ska vara lite billigare. Så kanske bör satsa på det.

Heffipeffi
9/29/13, 1:30 PM
#12

Någonstans i bakhuvudet ringer en varningsklocka ang Fodax till valpar. Tror det var ngt med Ca-halten. Är inte säker, men kolla upp, i fall ni besämmer er för Fodax, att det är lämpligt till valpar eller om ni behöver ge ngt tillskott.

CelsiusT
9/29/13, 8:40 PM
#13

Nordic är bra, kör du på det. Ganska mycket billigare än det du ger nu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
wesdi
9/30/13, 8:41 AM
#14

Du kan även beställa hem via nätet från vissa återförsäljare. Få det hemleverat.

En som säljer över hela landet är Zoo.se. Dock är kravet minst 20 kg.
De har flera olika sorters färskfoder och BARF-korvar.

Det kanske finns någon närmare dina hemtrakter som kör hem/levererar med post?

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: