Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 5706 ggr
Sweelin
9/3/13, 6:29 PM

Min katt vägrar att äta

Hej!

Vi har ju barfat våra katter nu ett tag och jag börjar bli bekymrad över min glupske och matglada maine coon som vägrar att äta!

Våran huskatt har inga problem med köttet (som dom får ungefär 2 dagar i veckan än så länge) och äter glatt medan min andra lille bebis vägrar att äta!

Han äter allt annars och älskar att sno saker från oss och är alltid hungrig, men riktigt kött i skålen vägrar han att äta även om han hungrar väldigt mycket under tiden! 

* Vi har provat olika kötter
* Mixa ihop det till kattmatkonsistent
*Ge små bitar
* Mixat ihop med ägg
* Blandat med deras kattmat
* Mixat och strött på hans favorittorrfoder
* Han har fått "sno" maten 
* Olika sorter åt gången både mixat och inte.

Men NIX han vägrar! Han svälter hellre tills han får sin vanliga mjukmat Vilar huvudet i handen

Vad ska vi göra? Vi började att ge dem barf i juli.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
[linn8]
9/3/13, 6:30 PM
#1

Han kanske har ont i munnen?

VildaVittra
9/3/13, 6:33 PM
#2

Jag hade en katt som vägrade att äta något annat än torrfoder och mittenbiten av pizzan. Ibland får man helt enkelt ge efter för kissens smakpreferenser. Hon överlevde ju på den kosten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sweelin
9/3/13, 6:33 PM
#3

#1 Vi var hos veterinären i juni och dom kollade även tänderna utan att hitta något fel. Han äter både torrfoder samt mjukmat utan problem och han vill ju inte äta det mixade köttet som är i samma konsistens som mjukmaten.

Han är 1,5 år.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
9/3/13, 6:34 PM
#4

#2 Han äter verkligen allt och snodde igår en färdiggjord kycklingklubba från oss som vi hade på spisen. Men färska kycklingklubbor i skålen vägrar han äta.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

VildaVittra
9/3/13, 6:38 PM
#5

#4 Så då gillar han alltså tillagad mat. Varför helt enkelt inte bara ge honom det? Och satsa på taurinrika livsmedel, så att så mycket som möjligt är kvar efter en snabb tillredning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sweelin
9/3/13, 6:43 PM
#6

#5 Hmm ja det kan ju vara en början i alla fall så får vi se vad han tycker om det :) Ska läsa på lite om det, Något jag bör tänka på? och är det typ hjärta som innehåller mycket taurin?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
VildaVittra
9/3/13, 6:45 PM
#7

#6 Ja, hjärta är taurinrikt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sweelin
9/3/13, 6:46 PM
#8

#7 Ska jag steka det i så fall utan någon till?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

VildaVittra
9/3/13, 6:50 PM
#9

#8 Du får ju kombinera det precis som du gör med barf med inälvor och så, bara att du byter ut en del av köttdelen mot hjärta. Får han sedan lite torrfoder osv till det så lär han få det han behöver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Praefatio
9/3/13, 7:50 PM
#10

Prova att koka oerhört snabbt, bara någon minut, så att ytan på maten blir tillagad. Det är så jag får min hund att lära sig äta det mesta, har fungerat på allt från rå fisk till lever. Om han inte har ätit det rått på en gång så har jag kokat det jättesnabbt, serverat det rått i mitten och sedan kunnat servera det helt rått bara ett par smakningar senare!

Sweelin
9/3/13, 8:29 PM
#11

Så ska jag koka istället för att steka?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Praefatio
9/3/13, 8:38 PM
#12

Ja, stekt mat är inget vidare till djur, kokt mat är betydligt snällare mot magen. Men som sagt, koka inte helt (benen måste ju vara råa) utan bara någon minut så att en yttersta ytan blir tillagad.

Sweelin
9/3/13, 9:01 PM
#13

#12 Japp men då provar jag imorgon med det så får vi se om han äter :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Praefatio
9/3/13, 9:22 PM
#14

Ja, gör det! Glöm inte att berätta hur det gick! :)

Sweelin
9/4/13, 1:14 PM
#15

Nu har jag kokt deras dagliga portion men han vägrar ändå äta… Han luktade lite på det och gick sedan iväg och när jag tog fram en bit åt honom så luktade han och det såg nästan ut som han tyckte det luktade äckligt 🤔 Och då var det både hjärta, lever och lite gris.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[kattberget]
10/3/13, 2:44 PM
#16

#2 Hmmm äter katten genomkokta kycklingklubbor? Jag trodde katter kunde skadas allvarligt i tarmarna av tillagade ben.Är helt ny på detta så blir bara nyfiken om jag fattat den saken fel?

VildaVittra
10/3/13, 3:15 PM
#17

#16 Ehh, va? Var har jag skrivit det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[kattberget]
10/3/13, 3:35 PM
#18

#17 Förlåt!! Det skulle vara till #4 inte till nr 2. Såg fel för att nr 4 hade taggat nr 2. Sorry verkligen. Frågan är alltså till #4!

CelsiusT
10/3/13, 5:08 PM
#19

#16 Ja det kan dom skadas av. Katten i fråga hade ju snott kycklingklubban enligt vad som framgick av texten. Så jag tolkar det som att TS inte fodrar sin katt med tillagade kycklingklubbor ;P Och även om dom kan skadas, så innebär det inte att katter/hundar tar skada varje gång dom råkar få i sig en kycklingklubba. Det verkar ju som om TS katt klarade det trots allt bra den här gången, eftersom det efterfrågas tips och råd och inte är en hiskelig veterinärberättelse. 

TS: Min hund gillade inte kyckling i början, verkade som att han tyckte det var slemmigt. Fläsk gick bättre men var inte särskilt gott det heller i början. Lätt yta. Jag hade provat att snabbt steka, eller köra i micron på högsta effekt några sekunder. Så gjorde jag och nu äter han självmant ett helt kycklinglår när det erbjuds, enbart tinat och inte värmt alls.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah-S
10/3/13, 5:35 PM
#20

En sak som mina katter nästan alltid går att luras med är smör, flytande Milda eller smält smör.
Och creme fraiche

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
[kattberget]
10/3/13, 8:44 PM
#21

#19 Tack för svar! Bra att veta. Det var verkligen inte meningen att pika TS utan jag undrade helt enkelt utan baktankar ifall just kyckling gick att tillaga före servering till katt. Ber om ursäkt ifall min fråga lät näbbig, ser att den kanske kan verka det men det var inte min avsikt.

Sweelin
10/4/13, 10:02 PM
#22

Nej jag skulle aldrig ge det till mina katter [kattberget] :) Han snodde från plåten som stod på spisen.

I alla fall så har jag givit upp för stunden och dom fodras "vanligt" för tillfället så att säga. 

Jag ska snart prova att ge dem små bitar lite då och då för att se om intresset ökar på nått underligt vis 🤔

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Gibzon
10/8/13, 12:01 AM
#23

Du får nog välja om du vill ge barf eller "kattmat" .

Låter nämligen som att din katt klart och tydligt lärt sig att om jag inte äter det här "konstiga" så kommer ändå blötmaten/torrfodret fram så småningom! :)

Sweelin
10/8/13, 1:15 AM
#24

#23 Jag provade att inte ge honom något alls förutom kött i ungefär två dagar och gav sedan upp då jag inte vill att han skall hungra och må dåligt :(

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Gibzon
10/8/13, 1:47 AM
#25

#24 då har du iallafall försökt de med! Provat hjärtan ? Ratar han de ? Du känner ju din katt bäst, mina går de att "svälta" efter ett halvt dygn äter det de som serveras.

Sweelin
10/8/13, 9:52 PM
#26

#25 Lever, hjärtan av olika djur, fläskkött, oxe, kyckling osv. you name it ;)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

VildaVittra
10/8/13, 10:02 PM
#27

#26 Har du provat med hela möss?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sweelin
10/8/13, 10:13 PM
#28

#27 Har inte varit ute på jakt ännu så tyvärr inte 😉Har läst om det också men vet inte riktigt vart jag ska få det ifrån

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

VildaVittra
10/8/13, 10:17 PM
#29

#28 Djuraffärer säljer ormmat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sweelin
10/8/13, 10:20 PM
#30

#29 Så djurkompaniet har frysta möss?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

VildaVittra
10/8/13, 10:24 PM
#31

Mycket möjligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sweelin
10/8/13, 10:56 PM
#32

#31 Tack för tipset! :) Ska åka in och höra med dem

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Minrex
10/11/13, 9:28 AM
#33

När du blandat med den mat han gillar sr du då testat st bara lägga i pyttelite av det han inte gillar o liksom gömt det under den mat han äter? Så gick jag göra med mina i början. De åt bara torrfoder och vägrade ngt annat. Men jag började med mindre än en tesked med mjau o klickade i botten på skålen sedan torrfoder på det. Och då jag började portionera så var det lätt att få de att börja äta. Sedan ökade jag mer och mer. Bär jag sedan skulle börja med barf så gjorde jag likadant med den blandningen. Pyttepytte lite i botten o sedan bara mjau. Då lurade jag i de. Jg blandar f med mjau men nu är det väldigt lite de får. Och köttet är i större bitar. Nu kämpar jag med benen ist :) lycka till

Minrex
10/11/13, 9:29 AM
#34

Ursäkta felen i texten. Skriver från mobilen :/

Annons:
Sweelin
10/11/13, 7:33 PM
#35

#33 Tack för tipset ! :) Jag vill verkligen att de ska äta kött. Men vi får ta det ännu saktare helt enkelt 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Minrex
10/12/13, 9:53 AM
#36

Ja gör det :) jag lyckades som sagt få mina två "superkräsna" honor till att äta mjau och nu även kött. Det roliga är att det är de två som tagit till sig det här med barf bäst. De två är de som nu sitter o tuggar i sig vingar med ben t.o.m. Medans honan som brukar äta allt ff är tveksam till ben :)

sparrowcrazy
10/12/13, 11:20 AM
#37

Min gillade inte heller rått kött i början och tvärvägrade mer än en bit då och då, men vi började blanda det med pyttelite mjukfoder bara så smaken och lukten kom med och då var det inga problem.=) Efter ett tag kan man ju pröva att minska eller ta bort det helt och se om han fortsätter att ända ändå.

Sweelin
12/10/13, 6:11 PM
#38

Jag provade igår att köpa en mus, small fullvuxen på Djurkompaniet. Idag så fick dem den… Luktade lite, men NOPE. Dom vägrar att äta den 😭 Den har legat framme nu ett tag och jag har fösökt att få dem att leka lite med den i alla fall, men inte så intresserade. 

Mitt nästa försök kommer nog att bli att jag gör en puré av kött och blandar med laktosfri grädde och laktosfri mjölk. Min kött-kräsna katt är väldigt galen i det. Om han äter, så kan man i så fall minska mjölken och grädden och öka bitarnas storlek allt eftersom och på så sätt få honom att sakta men säkert kunna äta kött 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sploutt
12/16/13, 8:07 PM
#39

Om du får tag på typ pommys kaninkött så kan du prova att köpa en sån påse. Kan ju inte lova något, men min ena ganska så kräsna katt ääälskar kanin, och har gjort ända från början!

Sweelin
12/16/13, 8:35 PM
#40

#39 Dom har fått torkat hundgodis innan och det äter dom faktiskt lite… Kan ju vara något 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sploutt
12/16/13, 8:38 PM
#41

Detta är inte torkat, det är rått :) Men det kanske du visste!

Annons:
Sweelin
12/16/13, 8:40 PM
#42

#41 Ingen aning :/ Letade efter pommys och hittade deras sida där som verkade ha mest godis :) Men hittade inget om kanin

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
12/16/13, 8:41 PM
#43

Jo nu hittade jag det 😃 ska absolut testa!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

schaara
12/22/13, 3:09 PM
#44

Katter kan vara svårare att barfa då de inte är så förtjusta i förändringar.
Jag gjorde såhär(kan bli långt), när jag gick från torrfoder till blöt och nu har börjat småbarfa:

Torrfodret framme(dagsransonen), men de fick även en bit blötmat vid sidan av. Minskade mängden torrfoder tills påsen tog slut.
Fortsatt med endast blötmat ett par månader, och härom veckorna har de även fått smaka hundens färskfoder lite då och då. Bara för att vänja sig.

Ena katten är kräääsen deluxe, medan den andra äter allt. Putsade bort älgkött från hundens revben härom veckan. Den icke-kräsna snodde nästan putset, medan den andra rynkade på nosen och såg ut som om jag förolämpat honom.

Det kommer gå bra så småningom, man får liksom fasa in det nya mer eller mindre långsamt :)

Upp till toppen
Annons: