Annons:
Etikett16-undersökningar
Läst 2516 ggr
[Murvel]
2013-05-20 09:52

Frågor om barf och kattmat i allmänhet

Jag ska skriva en text om kattmat och barf och behöver lite input. Vore tacksam om ni kunde svara på några frågor :)

  1. Varför, tror ni, betalar en del kattägare dyra pengar för ett foder som har ett relativt lågt köttinnehåll? (tänk: royal canin torrfoder)
  2. Vad skulle ni svara på argumentet "Men min katt har bra avföring, bra päls, och har varit kärnfrisk i tio år - då kan ju inte Friskies vara ett dåligt torrfoder!"
  3. Vad skulle ni svara på argumentet: "det finns inga vetenskapliga belägg på att spannmål/vegetabilier gör katter mer sjuka".
  4. Ni som barfar, vad utgår ni från när ni tänker på vad katter ska äta?  

Tack på förhand!

Annons:
[Nightcat]
2013-05-20 19:51
#1

1. Oh ja, typ alla veterinärfoder för katt, svindyra men om man kollar på innehållsförteckningen är det oftast mycket dyrare än liknande foder i en djurbutik och på tok för lite kött. 

2. Jävlar vad din katt har gener! Dock om vi tar 1000 rökare så finns det 1 jäkel som är helt problem fri medans de andra 999 är sjuka. Undantagen som bekräftar regler burkar man väl säga 😛

3. Tja, det finns väl gott om studier på sånt? Inte enormt stora medges men det finns.(Finns forskning på att kattens tarmar ej klarar av att ta upp för mtk spannmål eftersom den är för kort). Sen tycker jag väl att katten har ätit samma sak i några tusen år, ska vi bara skita i det? Studier som har gjorts på alla möjliga djur och människor visar att vi mår bäst av att äta det vi är till för.

4. Barfar ej :)

SE*Aquila Amicus
2013-05-21 11:47
#2

Så här tror jag:

1. Man vill känna sig på säkra sidan och slippa tänka så mycket och slippa ex. att mala kött. Torrfoder lätt att förvara, köpa och fodra med. Det värsta tycker jag är att det blir kladdigt på golvet.

2. Människor äter åxå mest skräp och ändå överlever vi.

3. De flesta foderstudierna har väll gjorts av fodertillverkare? På katt finns klent om studier öht. Prova barfa och se skillnaden på katten!

4. Naturlig föda helt enkelt. Fast mina katter får inte möss,  bara sånt jag köper på vanlig affär.

Suanho´s Aruba

Azoo Jamaican Me crazy

Vi har kattungar!

fridaas
2013-05-21 12:56
#3
  1. Varför, tror ni, betalar en del kattägare dyra pengar för ett foder som har ett relativt lågt köttinnehåll? (tänk: royal canin torrfoder)
    Svar: Mestadels pga okunnighet skulle jag kunna tänka mig, man tror på vad veterinärer och djurbutikspersonal säger, för de borde ju veta bäst egentligen, även om så inte är fallet oftast.

  2. Vad skulle ni svara på argumentet "Men min katt har bra avföring, bra päls, och har varit kärnfrisk i tio år - då kan ju inte Friskies vara ett dåligt torrfoder!"
    Svar: Finns folk som mår hur bra som helst på skräpmat också, men testa att barfa eller ge bättre mat och se att katten mår ännu bättre.

  3. Vad skulle ni svara på argumentet: "det finns inga vetenskapliga belägg på att spannmål/vegetabilier gör katter mer sjuka".
    Svar: Nej det är väl inte så konstigt när de som gör forskningen oftast jobbar på torrfoderbolagen och egentligen forskar hur mycket spannmål man kan proppa i ett foder utan att katten blir dödsjuk.

  4. Ni som barfar, vad utgår ni från när ni tänker på vad katter ska äta? 
    Svar: Min katt barfars inte för tillfället, utan lever på mjau mjukmat.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: