Annons:
Etikett02-hund
Läst 7785 ggr
Liniloto
2013-01-08 10:44

Fett (hund)

Jag vill ge extra fett till mina hundar för mättnad och välmående. Vad använder ni för fettkällor? Jag ger mest kokosolja och smör. Vill dock helst inte ge mejeriprodukter (som smör). Köpte fläsksvål i jul, men grisfett känns inte jättenyttigt. Funderar på talgfett istället, finns det i charken? Hur är det med linfröolja till hundar? Vill helst ha mer omega 3 än 6, så andra vegetabiliska oljor går bort.

Annons:
Elcyion
2013-01-08 11:11
#1

Hur tänker du med att fett ska ge mer välmående? *förvirrad* Min spontana respons är du tänker för mycket människa och för lite hund Glad Naturella svålar är absolut inte fel att ge till hund. Samma sak med ister (rent grisfett).

Hundar har (jämfört med animaliska källor) väldigt låg förmåga att ta upp vegetabiliska källor. Vill du ge omega fettsyrorna är de bästa alternativen fet fisk eller lax-/fiskolja.

På fiskoljan jag har hemma är det 3% omega 6 och 39% omega 3.

Medarbetare på jack russel terrier

Liniloto
2013-01-08 12:25
#2

Tack för svar! :-)

Jag tänker att mättnad i sej ger välmående, men sen tänker jag även att fett är bra för hela kroppen - organ, leder, hud… Precis som för människa. Hur menar du att hunden skiljer sej från människa där? Vill hellre ge mer fett, än att öka på protein. Kolhydrater får de väldigt lite.

Tyvärr är min ena hund troligtvis fisk/sladjursallergiker, så fisk går bort. Olja ska visserligen vara fri från proteiner, men vågar inte riskera det. Annars vore ju det toppen!

Jag tänker att grisar får så mycket skit och att skit ofta lagras i kroppsfettet, därför vill jag inte ösa på med gris. Litegrann visst, men inte varje dag.

Någon som ger talgfett? Eller linfröolja?

Elcyion
2013-01-08 16:06
#3

Fiskolja ska vara proteinfri. Därför det går bra att ge till katt (som annars lätt blir allergiska mot fisk/skaldjur). Grisar är allätare. Grisar äter gärna kött om det finns. Även grisar som springer lite hur de vill utan staket.

Detta syntes väldigt tydligt med grisarna i Kosovo. Min pojkvän där som officer. Grisarna som tillhörde lokalbefolkningen sprang som de själva ville utan staket eller inhägnad. Runt campen sköt de ner alla kråkor/skator (pga risken för att sprida sjukdomar). Grisarna sprang in på campen och raidade den på skjutna kråkor/skator. Det var någon gris som fastnade i taggtråds"rullarna" i staketet för att den hade bestämt sig för att komma in till varje pris.

De kråkor som låg utanför staketet åts upp före de började böka i marken/äta växtlighet runt omkring.

Är du orolig för mediciner osv i griskött, köp kravmärkt. De får aldrig ge mediciner i förebyggande syfte.

Medarbetare på jack russel terrier

[Annamaja27]
2013-01-08 17:26
#4

Talg från gräsbetesdjur hade jag valt om jag ville ge animaliskt fett.

Var dock försiktig med att öka på fetthalten för mycket och för snabbt. Hundar är känsligare för mycket fett än vad vi är. Vissa hundar är dessutom extra känsliga.

Liniloto
2013-01-08 21:20
#5

#4 Hurdå känsligare? Menar du att de blir lösa i magen? Eller är de känsligare på ngt annat sätt?

[Annamaja27]
2013-01-08 21:34
#6

Jag tänkte i första hand på inflammation i bukspottkörteln (pankreatit).

Jag vet inte vad gränsen till "för mycket" fett ligger men det kanske någon annan vet.

Annons:
Liniloto
2013-01-09 10:04
#7

#6 Vad jag har förstått har en hund med inflammerad bukspottkörtel svårt att bryta ner fett. Fast är det verkligen så att en "fettrik" diet är orsaken till inflammerad bukspottkörtel? Själv har jag svårt att tro det, men kanske någon annan vet?

[Annamaja27]
2013-01-09 10:40
#8

Jag läste om ett försök där man testade ketogen diet på hundar som en eventuell behandling mot epilepsi (samma som för männsikor). den dieten innehåller MYCKET fett. I vilket fall som helst var man tvungen att avbryta försöket för att flera hundar fick pankreatit.

Det var väl egentligen det som var bakgrunden till att jag varnade för för mycket fett i dieten.

Så här står det i de här artikeln (en annan artikel - inte den om ketogen kost för hundar)

Associated factors:

Drugs

Although any drug can potentially

cause pancreatitis, the most common

associations involve:

• potassium bromide

• chemotherapy drugs,

especially L-asparaginase

• antibiotics, especially tetracycline

and sulfonamides

• organophosphates.

Diseases and medical conditions

A cause-and-effect relationship

has been found between pancreatitis

and the following:

• feline viral diseases (e.g.,

calicivirus infection),

toxoplasmosis, and a hepatic

fluke infection

• immune-mediated disorders

• hypercalcemia.

Other factors

Animals may also develop pancreatitis

from:

• high-fat and, possibly, lowprotein

diets

• a genetic predisposition

• surgical interference secondary

to hypovolemic, hypotensive,

or ischemic insults to the

pancreas

• trauma.

Liniloto
2013-01-09 14:49
#9

#8 Tack för infon! Tåls att titta närmare på. Hade gärna haft en referens till studien ifråga.

Tycker det låter märkligt att hundar skulle må dåligt av ketogen kost. Många BARF-hundar borde väl ligga i ketos?

[Annamaja27]
2013-01-09 16:54
#10

Ska skicka länken om jag stöter på den igen.

JAg tror inte att det är att ligga i ketos som är problemet (som ev m BARF) utan just den stora mängden fett som man testade i den speciella ketogena dieten mot epilepsi.

hemul
2015-09-03 21:40
#11

Gammal tråd, men nån som vet vad för fett de gav hundarna i det där försöket som #8 nämner? De har tagit bort PDFen som länken leder till, så kan inte kolla själv.

Min misstanke är att de precis som ofta är fallet vid försök med ketogena dieter på människor använde vegetabilisk olja med hög halt fleromättat. Vore kul att veta om det var så.

Katti
2015-09-17 08:09
#12

#3, INGEN i Sverige får ge medicin i förebyggande syfte!

Jag är övertygad om att fett inte är farligt för hundar, men samtidigt ska vi tänka på att hundens ursprungsföda (d v s vargens föda) är vilda djur som inte har något större fettöverskott. Min grundtanke i utfodringen är hela djur, så jag skulle hålla mig däromkring när det gäller fetthalt. Då jag ofta ger gris (kommersiell…) så får mina hundar nog mer än ursprunget. Det är inget som oroar mig det minsta!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: