Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 3082 ggr
FruSilver
10/15/12, 7:04 AM

Hund som behöver gå upp i vikt

Jag har en Bichon Havanais på 1 år som behöver gå upp i vikt. Han får vom og hundemat nu och får redan mer än han "ska" ha. Han har väldigt känslig mage men jag vet att färs går bra, så jag funderar på om han skulle lägga på sig bra om jag blandar fläskfärs i fodret?

Annons:
SuperLimm
10/15/12, 1:11 PM
#1

Varför inte ge mer foder? Öka bara lite och vänta någon månad och se om han lägger på sig eller inte. Öka inte för mycket för snabbt.

Mvh Linn

Elcyion
10/15/12, 9:30 PM
#2

Ett annat sätt är att blanda i mer animaliskt fett. Tex ister. Men fett kan göra dem lösa i magen, så börja med väldigt lite. Kanske 2-3 krm/dag för att sedan öka på.

Medarbetare på jack russel terrier

Vattnadal
10/17/12, 8:38 AM
#3

Vilken V&H äter han då?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

FruSilver
10/21/12, 5:11 PM
#4

Han äter helfodret med lax. Hur mycket kan man ge en liten bichon om dagen utan att det blir FÖR mycket? Han är väldigt glupsk så äta tills han blir mätt tror jag inte skulle funka, eller är det en vanesak?

Vattnadal
10/22/12, 11:21 AM
#5

Utgå från att Man kan ge 2-4% av hundens vikt dagligen, eller mindre om den är tjcok, eller mer om den är tunn. En normal (dvs motioneras normalt, har bra hull) hund på 10 kg kan äta 100 gram morgon och kväll, eller det dubbla om den är tunn. Går den inte upp i vikt kan man ge mer ändå. Håll bara koll på ryggrad och revben, de ska kännas lagom mycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

FruSilver
10/22/12, 1:03 PM
#6

Okej då har bättre koll. Är relativt ny med färskfoder osv men min äldre hund håller perfekt hull på 2% av sin vikt men lillkillen har jag inte fått upp i önskat hull. Det är revbenen och ryggen jag går på och dom känns för mycket på honom.

Tack för info!

Annons:
Upp till toppen
Annons: