Annons:
Etikett16-undersökningar
Läst 3535 ggr
AnneN
9/15/09, 6:37 PM

Veckans fråga: Vad fick dig att välja att barfa?

Vad fick dig att välja barf till ditt/dina djur?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
9/15/09, 6:38 PM
#1

Jag barfar inte nu men jag vill lära mig så mycket som möjligt om barf och hundens näringslära för att kunna börja med barf senare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dorkiis
9/15/09, 7:22 PM
#2

barfar inte ännu, men vill snart börja med det eftersom jag tror att mina katters magar mår bättre av det =)

Silvestris
9/15/09, 7:22 PM
#3

Flera alternativ kombinerat. Dels ville jag veta vad mina katter åt. Sedan lyckades jag inte hitta foder som höll min knubbis vikt i schack och samtidigt fick den upp den magra katten i hull… och så  vill jag ge naturligare mat.

SaraC
9/15/09, 7:28 PM
#4

Jag barfar inte nu.

Ger färskfoder till hunden som även får en del barf som "godis", tugg och liknande. Men jag vill gärna kunna barfa både honom och katterna i framtiden, för att jag tycker det är det ultimata och för att jag vill ha full koll på vad de faktiskt får i sig. Först måste jag dock bli mer insatt och det hade jag tänkt bli med hjälp av den här sajten! Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Saga85
9/18/09, 1:36 AM
#5

Jag barfar inte nu. Dels är min iller inte säkert frälst på rått kött, men även pga jag inte vågar (hon är en hyffsat gammal samt sjuk iller och jag är alltför ny både på iller- och barffronten). Ett tredje skäl är att jag isf gärna skulle vilja ge hela djur (gnagare samt kyckling), men det vet jag att min mor inte skulle gå med på att förvara i kyl/frys Flört

I framtiden vill jag gärna barfa. Dels för att få en så naturlig kost som möjligt, men även mycket pga jag är veg och helst skulle vilja ha koll på vart köttet kommer ifrån (hur djuret behandlats under livstiden).

sarae
9/22/09, 12:14 PM
#6

# vet att lilla Maya åt kött som en toka i ett av sina (tyvärr många) tidigare hem :)

Annons:
Saga85
9/22/09, 2:55 PM
#7

#6 Nämen, sedär! Ännu mer anledning för mig att försöka truga på henne mer Glad Luskade ut att hon åt möss och kycklingar (dagsgamla), det får bli en tripp ner till någon affär snarast.

HannaM
9/22/09, 3:52 PM
#8

Av hälsoskäl.. illrar mår bättre utan kolhydrater och sånt skit som är i torrfoder. Sen känns det också naturligt att jag ska jobba för att komma så nära deras naturliga kost som möjligt. Tror hela djuret mår bättre av det, eller jag vet att dom gör det. Sett skillnaden på mina sen jag bytte kost och det är inte så illa.

sarae
9/22/09, 6:53 PM
#9

#7 hon åt även kyckling vingar och skrov vill jag minnas  :)

nintendo
9/24/09, 1:24 AM
#10

Min förra katt fick urinsten som 1-åring och fick äta specialfoder i alla år och det var så fruktansvärt tråkigt att inte kunna ge honom något roligare. Det känns mycket bättre att kunna variera maten och mina nuvarande katter äter det mesta.

Sugiyama
9/24/09, 5:09 PM
#11

Egentligen började jag ge rå föda som berikning. Min äldsta hund fick så extremt lite torrfoder och var aldrig mätt och nöjd. När hon fick ligga och gnaga i sig maten blev hon mycket nöjdare. Sedan följde bättre hälsa, blankare päls osv så jag kan aldrig tänka mig att ge torrfoder igen. Hund nr 2 ställde jag om några dagar efter vi fick hem honom.

Ruska
10/5/09, 12:46 PM
#12

Jag barfar inte, däremot råutfodrar jag mina hundar sen flera år tillbaka. Av bekvämlighetsskäl behöll jag dock torrfodret (vid hundvakteri etc). Först i somras jag la över dom på 100% rått. Det fungerar utmärkt och dom har aldrig mått bättre! T om min strävhårige har glänsande päls nu.

Jag gillar att utfodra hundarna naturligt. Det känns tryggt att veta vad dom får i sej. Det kan verka dyrt men jag slipper betala för onödiga ingredienser/tillsatser som t ex spannmål och konserveringsmedel.

(Barf= ofta malt eller mixat. Grönsaker, frukt och tillskott av olika slag ingår i kosten.

Råutfodring= helt kött med ben i möjligaste mån. Gärna hela bytesdjur. Inga grönsaker, ingen frukt och inga tillskott.)

Silvestris
10/5/09, 1:13 PM
#13

#12

Jag håller inte med dig i din definition av BARF kontra råutfordring. För mig är BARF=biologiskt anpassad rå föda. Hur folk sedan väljer att tillämpa det bryr jag mig inte om.

På kattsidan skulle jag säga, iaf internationellt, att råutfodring=raw feeding, är mer synonymt med att kvarna och tillsätta en massa tillskott.Flört

Annons:
HannaM
10/5/09, 4:02 PM
#14

Skulle inte definera barf som malt och med grönsakstillsatser.

Vattnadal
10/5/09, 5:59 PM
#15

Jag barfar egentligen inte just nu, förutom att Vidar får barf när vi är i luckor mellan torrfoder. Ska nu prova ny sort som beställts via nätet, och en vecka barfas han. Inte så seriöst dock, då det blir lite plock… Kycklingskrov, fisk, kött, skinka eller tom korv med lite frukt eller grönsaker som utfyllnad.

Ger annars barf som berikning bara.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Aviendha
10/6/09, 12:48 AM
#16

Svarade lite fel ser jag nu *suck*

Barfar inte i dagsläget men har en förhoppning om att få över mina på det, har testat förr men utan resultat men nu ser det ljusare ut! :)

Jag ser flera fördelar med det. Främst hälsomässiga sådana, sen även ur aktiveringssynpunkt. Att se illrar äta sitt kött och sen se de som äter sitt torrfoder så är det som att jämföra att sätta mig framför en grillbuffe jämfört med mjukt knäckebröd och vattnig grönsakssoppa :P

Ruska
10/6/09, 10:27 AM
#17

Kanske min definition av BARF hänger ihop med att jag främst hänger på amerikanska sidor? :-) Där gör dom en klar skillnad mellan BARF och raw feeding. Strunt samma, jag råutfodrar mina jyckar och dom stortrivs på kosten och DET är ju det viktiga i sammanhanget! ;-)

Bogart
10/6/09, 2:04 PM
#18

#17 Fast just uttrycket BARF är väl ganska ovanligt på amerikanska sidor? Raw feeding är helt klart det vanligaste uttrycket, och det innefattar ju all typ av råutfodring. Fast sedan så har de väl några uttryck som används om man vill vara lite mer specifik, som att utfodra med hela bytesdjur kallas ofta för "the prey model".

Fast det kan väl mycket väl vara så att BARF används mest för röror och dylikt, har själv knappt stött på uttrycket BARF på amerikanska sidor så jag har dålig koll. Dock brukar BARF innefatta all typ av råutfodring på svenska sidor, lite rörigt kanske om nu uttrycken används på olika sätt.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Ruska
10/6/09, 3:38 PM
#19

Här är några användbara länkar:

Rawfeeding Yahoo diskussionsgrupp, mkt bra

Raw learning Australiensisk hemsida m mkt info, dödande av myter etc. Gå vidare i länklistan, FAQ:en är suverän! Jag har emejlat Jane vid några tillfällen och hon är en underbar människa med djurens bästa för ögonen.

Raw meaty bones En hyllning till rå föda, avlivande av myter, fakta, intervjuer med veterinären Tom Lonsdale, presentation av hans böcker samt utdrag ur dom etc. Rekommenderas varmt!

Hmm, kanske skulle länkarna ligga på nåt särskilt ställe? Nån länksamling eller så? Ber om ursäkt isf! Kunde inte låta bli, använder mej ofta av dessa sidor och många många fler! :-) Vill dela med mej;-)

[Saiva]
10/6/09, 5:49 PM
#20

Jag gick över på barf när jag tog över familjens gamla katt och när jag köpte mina nya katter. Nörd som jag är så grävde jag ner mig totalt i all information jag kunde hitta om katter. Jag vill gärna vara påläst och vill kunna ge mina djur det bästa jag kan ge dem. Då hittade jag barf via nån engelsktalande sida och spann vidare på det. Nu har jag barfat dem i snart ett år och håller på att fasa över en ny liten kattunge på barf också. :o)

Annons:
JossanH
10/8/09, 4:31 PM
#21

BArfar inte nu men ger lite rått kött då och då. Ska börja truga på dom mer och få över dom mer o mer på barf. Detta gäller alltså mina illrar, och det är av hälsoskäl! Jag blir lite äcklad av torrfodret nu när man har satt sig in lite bättre i vad det egentligen är.
Katten ger jag också lite rått till emellanåt, och där ska jag lära mig mer, hitta bra inköpsställen och börja barfa mer, mer mer! Också för kattens hälsas skull.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Gemm]
2/25/11, 12:30 AM
#22

För att optimera förutsättningarna till en fullgod hälsa, förebygga sjukdomar och kunna välja vilt och ekologiskt.

Katti
2/25/11, 1:05 PM
#23

#12, jag ger mina hundar rått kött, ben och organ av så många olika sorter jag kan komma över. Inget annat (bara ägg som inte faller i bytesdjurs-kategorin). Och det kallar jag BARF, d v s Biologiskt Anpassad Rå Föda Skrattande.

Tack för länkarna i #19. Det finns en länksamling, men det hiundrar ju inte att man postar länkar i inlägg!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vattnadal
2/25/11, 2:26 PM
#24

#23 Nej, ägg är inte bytedsjur, men mums för hundar. Är alldeles övertygad om att vilda hundar gärna plundrar fågelbon. Om de sen hittar ägg där kycklingarna kommit en bit på väg, är det bytesdjur, som man inte behöver jaga.Flört

Vi ger hela råa ägg då och då, och när hönsen ruvat ägg som inte kläcks (kycklingarna i dem kommer inte ut eller har dött av annana nledning) har vi gett dem till hundarna oxå. Väldigt populärt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skunken
2/25/11, 2:28 PM
#25

Min hund kräktes och fick diarré hela tiden innan jag börja, hon fick massa tandsten också fast hon var liten. Hon hatade också torrfodret och åt precis så mkt hon behövde för att inte tyna bort! Jag började fundera på vad torrfodret igentligen innehåll och hur det påverkade henne, för det verkade ju som om det påverkade henne negativt.

Började läsa på omm torrfoder och bytte massa gånger till ngt jag tänkte skulle vara bättre men det hjälpte inte.
Jag började läsa om hemlagad mat och jag gick över till det, hon blev faktiskt bättre ;) Medans jag läste om hemlagad mat snubbla jag över BARF och efter det har jag varit fast och nöjd.

Inga problem med kräkningar och diarrér längre, Hon älskar maten och får inte massa tandsten.

Jag vet också vad jag stoppar i min hund! Inga konstigheter, inga konserveringsmedel.
Nu kan jag inte förstå att jag kunde ge min förra endast torrisar, han hade med problem med magen. Men visste inte ens om att BARf fanns och att det är så lätt att ge egen mat! Synd man blir så förblindad av alla torrfoder!! JAG VAR HJÄRNTVÄTTAD!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Katti
2/25/11, 2:40 PM
#26

Inget att skämmas över Skunken! Vi har nog alla varit där Oskyldig. Men så bra att vi har kommit på andra tankar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
2/25/11, 7:49 PM
#27

Det finns i princip bara en sak barfare brukar ångra, och det är att man inte började tidigare! Så du är verkligen inte ensam Skunken. Skrattande

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lillulla
4/7/11, 10:15 PM
#29

#25 Hej Skunken!

Nej du är inte ensam! PRECIS så som du beskriver, har vi också haft det i evigheter! Hunden blev sjuk hela tiden, ett tag trodde jag inte att hon skulle klara sig! Nu sätter jag allt mitt hopp till detta med rå mat, och min gamla hund får hänga på. Jag tror på detta, och lilla hundens mage har varit alldeles tyst och lugn i snart en vecka, och det har inte hänt på ett halvår! Riktigt lugn blir jag inte  förrän både jag och den gamla hunden slutar rycka till så fort lilla hunden reser på sig…Ska hon spy nu? tänker vi varenda gång. Han går och gömmer sig, och jag iakttar den lilla stackarn så att hon blir nervös. Om det här funkar ska jag köpa blommor till veterinären som sa åt mig att slänga magsårsmedicinen och torrfodret, och låta hunden äta som det rovdjur hon är!

Anterrabae
4/7/11, 10:35 PM
#30

Barfar katterna för deras hälsas skull, den ena katten är allergisk mot kolhydrater, Får blodiga tarmar av alla sorter, och den andra blir tjock.

Sen vill jag veta vad de äter, och för att de ska få leva så naturligt det går!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Katti
4/8/11, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#29 Ja, den veterinären ska verkligen ha blommor!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: