Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 3736 ggr
Aviendha
2009-10-06 16:47

[I] Oväntad framgång :)

Jag måste bara dela med mig lite av min glädje..

Jag har tidigare försökt få mina två illrar på kött men de svalt envetet trots alla kycklingvingar och olika röror de fick. Efter det så har jag alltid gett dem rått kött när jag själv lagar mat men den har bara fått ligga.

På slutet har andra illrar vart hos mig i omgångar och de har barfats och efter de sista åkte hade jag inte tid/glömde gå igenom alla gömmor de hade. Kommer hem och finner min äldsta gumma gnagandes på ett ben!

Ett kilo vingar köptes illa kvickt och klipptes upp. Igår var det ett dygn utan torrfoder och ja, Aviendha (äldre tösen) äter både skinn, kött och försöker gnaga ben! Skrattande Visst, hon har inte alls tekniken, men hon hämtade det nya benet omedelbart i morse. Jag hade nästan lyckotårarna i halsen när jag såg henne äta igår.

Phoenix vägrar dock envetet. Det är ju illern som iaf som valp fick blandfärs och senare fått lite av det titt som tätt, men jag har stödutfodrat honom i morse med torrfoder och kommer fortsätta med att köra kött i mixer och blanda med torrfoder och hoppas att han smakar.

Jag känner segervittring och jag är löjligt glad över detta! :)

Annons:
AnneN
2009-10-06 17:37
#1

Härligt, kul att få läsa om framgången Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
2009-10-06 17:58
#2

Ah, det är en sån fin känsla!! Minns när Elliott äntligen vågade ta det där läskiga i munnen. Jag njuter fortfarande varje gång han kommer och tigger och står och knaprar kycklingskrov så det skvätter… Åh det är fint. Han vågade förresten äta fläsk förra veckan! Det har han minsann vägrat tidigare. Duktig Tott!

Vi håller tummar och tassar för att Phoenix tar sitt förnuft till fånga och provsmakar.

Aviendha
2009-10-06 20:12
#3

:)

Även om jag bara får Avi att äta en kycklingvinge eller tre i veckan så är jag überlycklig med tanke på att jag gett upp helt. Drömmen vore ju att de skulle äta det helt, och dessutom inte hamstra något på illrars karaktäristiska sätt men det är väl att ta i ^^

HannaM
2009-10-06 20:56
#4

Fast här hamstras det inte så mycket.. eller jo men dom får inte mer mat än att dom måste äta upp allt för att bli mätta så det ligger bara några timmar=)

MaalinF
2009-10-07 00:19
#5

Hurra vad kul!


 

 

Aviendha
2009-10-07 01:10
#6

Wihiii!!!

Serverade lite lever och hjärta vilket de inte brydde sig i alls men tog och värmde upp en mus och höll i den. Skämtar inte när jag säger att jag höll på att förlora fingrarna! Avi bara smällde till, och känner man henne så är det helt makalöst!

Hon kutade runt med den och väste, och högg Phoenix när han kom nära (de har ALDRIG bråkat) och när han fick den och jag höll henne så stack han iväg med den och gnagde på den. Avi var skitsur och snodde tillbaka den sen. Måste upprepas mao!

Är man trasig om man går runt med ett småleende för att ens djur ätit kött? :P

Annons:
AnneN
2009-10-07 01:13
#7

#6 Kanske du skulle testa att värma annat kött, lever mm lite grann så kanske de tar det med?

Nej man är en fullt frisk djurägare som blir glad då man ser att ens djur är glada.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
2009-10-07 01:19
#8

#7 Det är en idé! :) Helt klart värt att testa.

AnneN
2009-10-07 01:46
#9

#8 Jag hade en majsorm som bara åt om födan var kroppstempererad (som om den var levande), var det för kallt så åt den inte. Okej ett helt annat djur men kan funka på andra ändå.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
2009-10-07 08:46
#10

#9 Jo, värmen kan göra sitt, det tror jag absolut. Detta är absolut inte första gången jag serverar mus. En gång tidigare värmde jag den ljummen med och då bar de runt den iaf, annars har de bara sniffat och gått därifrån. Men nu var det andra bullar :)

Aviendha
2009-10-10 00:07
#11

Kan numer glatt konstatera att trots att torrfodret finns så äter Aviendha inte av det, hon nosar på det och går och gnager på ett ben ;)

Även om jag aldrig får i phoenix mer än en enstaka mus så är detta en så stor lycka för min del!

Även om jag tänker ta en genväg med kommande att välja ett djur som är uppfött på barf eller iaf har serverats det tidigare ;)

Aviendha
2009-11-22 02:31
#12

Avi äter torrfoder igen, men hjärtan och ett och annat ben går ner. Möss skulle båda gå över eld och vatten för vid det här laget.

Igår natt hörde jag ett underligt och väldigt irriterande ljud. Försökte ignorera men det var omöjligt! Travar upp, trött och irriterad och sliter undan soffan för att mötas av en väldigt påkommen och förvirrad Phoenix som stod och tuggade på ett mycket välmarinerat kycklingben!

Blev så chockad att jag skuvade tillbaka soffan utan ett ord, gick till sängen och lade mig och stirrade i taket ett bra tag innan jag kopplade. Han åt kyckling! Frivilligt! Jag funderar på om han blivit lobotomerad i smyg, och isf gillar jag det! :)

JossanH
2009-11-23 01:14
#13

#12 Men varför funkar det alltid när kycklingbenen är gamla som gatan?? Pegasus är likadan. han gillar kyckling, men de ska va delade i små bitar utan ben annars vet han knappt hur han ska göra.. Däremot om det stått ett tag så kan det vara värt att tugga lite på..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Aviendha
2009-11-23 09:40
#14

#13 Jag vet inte, men det är ju riktigt vidrigt Skrikandes Brukar ju ta en sväng en eller två dagar efter att jag serverat ben för att ta undan resterna, men detta måste jag ha missat, räknar med att det var minst en vecka gammalt med. Äckelpotta till iller jag har.

Musiken
2009-11-27 20:07
#15

#14 Haha, Lotta var valdigt fortjust i kycklingvingar som borjat bli grona. Da var de som godast! Hon stuvade undan dem i sina sma halor dar ingen kunde komma at dem, och nar de borjat se cancerframkallande ut sa tog hon fram dem och mumsade glatt i sig dem Foten i munnen

Aviendha
2009-11-27 20:11
#16

#15 Haha, en riktig finsmakare ;)

Nu har de testat dagsgammal kyckling med, den bars iväg fort och jag har inte hittat den än, så det finns hopp ;)

Musiken
2009-11-27 20:25
#17

#16 Later fint det dar! Har du provat dagsgamla kycklingar med? Lars ar galen i dem, vet han om att jag plockat fram en sa later han mig inte ens tina den.

Aviendha
2009-11-27 21:37
#18

#17 Bara en gång, och den är ju som sagt försvunnen spårlöst så :P Måste se om jag kan få tag på ett gäng sådana tror jag.

Aviendha
2009-11-29 13:32
#19

Måste berätta om min stora uptäckt. Kollade tänderna på Phoenix igår och höll på att börja gråta av lycka. Han har haft rätt mycket tandsten, alldeles gröna gaddar som jag inte fått bukt med trots skrapning. Nu har han i princip ingen tandsten alls på kindtänderna, bara lite, lite på en lilltand.

Jag vet ju inte hur länge han har smygätit vingar, men han hade massor med tandsten i slutet av oktober iaf. En månad, och jag har inte ens vart säker på att han ätit, och nu är han i princip fri. Fantastiskt!!

JossanH
2009-11-29 22:09
#20

Grattis! vill med! Mina illrar tittar helt oförstående på mig när jag ger bitar med ben i. i bästa fall kan dom bita bort en bit kött från benet men då finns ju risken för att bli lite kladdig och det är något Skit är totalt livrädd för.
Alla bitar större än en munsbit betyder total nollställning i deras små huvuden och dom vågar knappt röra kycklingen. Snacka om att dom blev glada idag när jag bjöd på uppklippt kycklinglår filé :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Aviendha
2009-11-30 02:01
#21

#20 Haha, stackare! Hade de haft tumgrepp hade du fått ge dem silverbestick och servett som haklapp ;) För de har ju rätt, att kladda ner sig är ju hemskt! Eller ja, *host, harkel* de slet sönder en mus i förrgår, och Avi blev så till sig att hon kutade runt med blod över hela nosen och det vita runtom. Såg lagom mys ut. Tänk dig själv; manisk, liten, ettrig iller som spänner ögat i dig och är helt nerblodad runt hela munnen :P

JossanH
2009-11-30 12:31
#22

#21 haha, skulle knappast hända här :P Ger jag dom möss så gömmer dom bara mössen och skulle inte drömma om att ha sönder dom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Musiken
2009-11-30 14:06
#23

#21 Haha vilken trevlig syn! det ar da man ska ha illerradda vanner pa besok och bedyra att de ar helt harmlosa :P

Facklan
2012-06-07 18:11
#24

Så roligt att höra !!

Jag hade illrar för många år sen o det dom fick o gärna åt va "fin katt torrfoder ", gurka , o ett o annat stöldgods .(snodde alltid min kompis glutenfria bröd som hon hade i sin väska )

när dom va 5 år kom det illermat till djuraffärenrna o ingen av dom åt det … skulle gärna velat se dom gå lös på "riktig mat "

Super kul att höra dina framgångar !

HannaM
2012-06-07 18:34
#25

#24 Smarta illrar…. det är få för att inte säga enstaka djuraffärer som har ett illerfoder som ens är nära ok. Högkvalitets kattungefoder är nästan alltid bättre än skiten som säljs i djuraffärer.

Facklan
2012-06-07 18:42
#26

#25  dom va välmående tiken blev 11år o hanen 13 år

det va fet katt foder dom fick Glad

Upp till toppen
Annons: