Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 12434 ggr
BARFmycat
2/24/10, 6:44 PM

[K] BARF-tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa lite bilder på hur mina ena katt Ernst ser ut i munnen. Han har ätit BARF i 2 år och jag har inte använt en tandskrapa på honom sen jag började. Han är lite gul högst upp kring tandbasen men det är fullkomligt normalt och är inte samma sak som tandsten. Om ni haft möjlighet att se hur ett lejons tänder ser ut tex så är de lite gulaktiga och så blir tänderna med tiden, det går att skrapa bort men är inte nödvändigt.De slipas hela tiden varje gång han äter ben och hålls på så sätt ständigt i trim.

Jag känner att jag har inget mer att säga om hans tänder, de är i utmärkt skick, tandköttet är rosa och friskt och i god kondition. det sitter åt fint runt tänderna och är inte irriterat någonstans.

Jag är väldigt stolt över mina katters tandhälsa och det är ett riktigt bra bevis på hur bra BARF är för ens katt. Bye bye tandsten!

Jag svär på mina katters liv att jag inte har redigerat bilderna någonting!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
2/24/10, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ännu en bild..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2/24/10, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och den sistaSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2/24/10, 8:47 PM
#3

Mailade Torbjörn Lundström (som är Sveriges i särklass bästa veterinär på tänder Djur tandvårds kliniken), och frågade honom lite ang. FORL (då min hittekatt har det).

Så här skrev han i sitt mail:

Det vi däremot vet är att man i vissa fall kan fördröja progression och tom i vissa fall helt få bukt med FORL genom att noggrannt anpassa utfodring(så likt rovdjursmat som möjligt) och ofta i kombination med riktad antibiotika behandling.

(Vill poängtera att det här en en KORT del av ett helt mail. Jag har kopierat det han skrev rakt av, och hoppas att det är ok? Annars får ni gärna säga till.)

Jag har mailat honom ang. den BARF jag ger idag, och väntar på svar. Tyvärr verkar han ha ganska mycket att göra, men hans "rykte" säger att han försöker svara på alla mail han får.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
2/25/10, 7:43 PM
#4

Varken jag eller mina veterinärer har något att anmärka på mina katter heller. Min äldsta hona här hemma är BARFad sedan hon kom till mig som kattunge. Hon är 7 år och ja har aldrig behövt ta tandsten på henne.

Omplacerade en hona på 8 år för ett par år sedan och även hennes tänder var ua. Jag bad veterinären ta eventuell tandsten på henne när ett diafragmabråck syddes ihop men det fanns inget att ta. Denna katt var jag tvungen att borsta tänderna på när hon gick på torrfoder.

Aviendha
2/25/10, 8:23 PM
#5

Visst är det härligt? Skrattande

Jag hade en illerherre med en hel del tandsten för sin ålder. Han går inte på barf, men ibland kan han tugga någon kycklingvinge. Bara det lilla har rensat bort i princip all tandsten på honom! På andra illrar som är äldre och ätit barf ett tag har jag sett samma sak, ursnygga gaddar! En av många fördelar :)

[Gemm]
5/4/11, 4:44 PM
#6

Elcyion! Jag är så himla intresserad av detta mailsvar. Skulle du kunna tänka dig att delge hela frågeställning med svar här eller till min mail?

Annons:
Skunken
5/4/11, 5:47 PM
#7

jättefina tänder, du ska verkligen vara stolt!:P

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Anterrabae
5/6/11, 1:08 PM
#8

Upplever samma här, katternas tänder är jättefina, de luktar inte illa i munnen alls och tandköttet är jättefint!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: