Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 6098 ggr
Alex
3/25/10, 3:00 PM

Matscheman - katt

Jag har funderingar på att börja BARFa min katt, men då jag inte har någon köttkvarn känns det ju smidigare för min del att ge "olika mat olika dagar" om man säger så.

Så jag skulle vilja ha lite hjälp från er som gör på det sättet, med ett "matschema" över en vecka eller så, hur man bör dela upp det på bästa sätt. Glad

Om ni så bara kunde bidra med hur ni lägger upp det själva vore jag jättetacksam.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Elcyion
3/25/10, 3:48 PM
#1

Det viktigaste att tänka på, är att katten ska få i sig alla ingredienser i rätt mängd över 7-10 dagar. Alltså behöver du (tex) inte ge lever varje dag, men du måste ge lever som täcker perioden. Om katten tex ska ha 100g lever på en vecka (det här är bara en siffra hämtad ur tomma luften!) kan du antingen ge 100g/7 dagar= ca. 14-15g/dag eller så kan du ge 100g/2 dagar=50.

Detsamma gäller för alla ingredienserna. Räkna ut en röra, se hur mycket av varje ingrediens som han behöver ha, och gör sedan ett veckoschema (tex):

Måndag: kött
Tisdag: hjärta + ben
Onsdag leverl + kött
torsdag: ben + kött
Fredag: hjärta

osv… Har inte räknat på hur mycket varje ingrediens behöver vara. Det här är bara ett exempel.

Medarbetare på jack russel terrier

emimollie
4/10/10, 8:57 PM
#2

¨Jag är inne på samma som alex. Men vore bra om någon kunde ge ungefära mått på hur mycket en medelstor katt behöver av varje över en veckoperiod.

Finns det någon bra sida man kan läsa om vad just katter behöver och i vilken mängd för att få i sig tillräckligt?

Zabbio
4/10/10, 10:42 PM
#3

Få se om jag minns rätt nu..

Lever 5-10%

Hjärta 20% (?)

Ben: 10-15% (?)

Muskelkött typ..resten.

Har själv precis börjat och är lite förvirrad just nu så jag kan ha tagit fel på siffrorna..

Har fått lära mig att kycklingvinggar kan räknas som 50% ben, 50% kött, om de äter benen.  :)

Och så skulle de ha ca 2-3% av sin kroppsvikt per dag..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
4/12/10, 12:30 AM
#4

Stämmer bra det. Ger du lever varje dag: 5-7% 1-2 gånger/vecka: 10%. Hjärta kan du inte överdosera, men minimumgräns är 10%. Men tänk då på att gris innehåller mest taurin, och kyckling minst (kyckling är iaf en av de som ligger i andra änden av skalan). Ger jag kycklinghjärtan en längre tid, brukar jag höja upp till 15-17%. Bara för att vara på säkra sidan. Sen kan jag över nojjig där också ;)

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
4/12/10, 12:35 AM
#5

Min hankatt äter 100g/dag. Det är 700g/vecka.

700 - 7% = 49g lever/vecka
700 - 20% = 140g hjärta/vecka (ligger högt på mitt hjärta eftersom det ofta ligger i frysen en längre tid)
700 - 10% = 70g morötter/vecka (för att han inte ska bli vrålhungrig när jag precis har bytt från burkmat. Annars får han bara äggulor eller inget alls).
700 - 63% = 441g muskelkött/vecka

Anledningen till den höga kötthalten är att jag använt benmjöl i den röran.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
4/12/10, 12:39 AM
#6

AAFCO Där har du minimum på alla viktiga ämnen, och maximum på de som går att överdosera.

Följer du sedan de rekommendationer som finns, kan du sedan kontrollräkna det med hjälpa av siffror som livsmedelsverket anger på sin hemsida. De har slv.se och sedan klickar du dig vidare där. Då kan du göra massor med provrecept (på papper) och då ser du att det verkligen stämmer.

Tänk på att inte ta bort tex skinnet från kycklinge och sådant, då där ligger en hel del fettlösliga vitaminer :)

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Alex
4/12/10, 1:50 PM
#7

Tack så mycket! Kan man ge ex. enbart kyckling som muskelkött och ben? Dvs kanske till och med bara kycklingvingar, eller blir det för lite muskelkött och för mycket ben då? Om nu katten äter allt ben…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elcyion
4/12/10, 2:54 PM
#8

Det blir alldeles för mycket ben, och du riskerar att katten får järnbrist. För att undvika det sista, är det viktigt att inte bara ge vitt kött.

Kycklingvingar innehåller ca. 50% ben (och resten kött). På helt skrov + andra delar räknar du på ca. 30% ben.

En katt ska ha 10-15% ben. Så du måste tillsätta mer kött.

Medarbetare på jack russel terrier

Alex
4/12/10, 3:04 PM
#9

#8 Okej tack. Vilket kött är det bästa för att de ska få i sig tillräckligt med järn?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elcyion
4/12/10, 3:21 PM
#10

Jag skulle använda som riktivärde att ge iaf hälften rött kött/vecka (som genomsnitt). Sen kvittar det vilket rött kött du ger.

Medarbetare på jack russel terrier

Alex
4/12/10, 3:28 PM
#11

#10 Och om man inte har den blekaste aning om vad rött kött är…? Skäms

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elcyion
4/12/10, 5:08 PM
#12

Kött som är rött i färgen :) Gris, nöt, lamm… I stort sett är det fågel som är vitt, och resten är rött.

Medarbetare på jack russel terrier

Alex
4/12/10, 9:08 PM
#13

#12 Ah okej, tack. Anade nästan att det var så, men sånt som har med mat att göra är inte min starka sida. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
[Gemm]
4/14/10, 8:16 PM
#14

Ett veckoexempel till (morgon - kväll) som jag använder mig av just nu:

Lammkross - hals

Hjärta - mage

Kycklingkross - hals

Lever - lammkross

Hare - hals

Hjärta - oxkross

Kycklingvinge

Krossen innehåller ben samt "hare" och "kycklingvinge" är med ben, de olika krossarna kan man flexa lite med då jag varierar mycket för att det ska serveras många olika smaker. Har en kinkig kille som gärna etsar sig på en specifik smak men nu äter han både lamm och oxe utan att rynka på nosen. Hare totalvägrade han först men nu är det allas tokfavorit och jag blir nästan nermejad när den serveras.

Elcyion
4/14/10, 10:23 PM
#15

Vad är det för lammkross du kör? *nyfiken* Skulle gärna servera lamm, men får inte tag på det till vettigt pris :(

Medarbetare på jack russel terrier

[Gemm]
4/14/10, 10:31 PM
#16

Det är zooprodukters kross, benprocenten ligger på 20-25 % och just jag köper min från värmdö zoo här ute där jag bor, väldigt prisvänligt.

Allt kött från zooprodukter är svenskt och veterinärbesiktigast enligt jordbruksverkets regler enligt han själv som driver det.

Om du vill veta vart produkterna mer finns har jag hans telefonnummer.

Vargkvinnan
12/8/10, 1:49 PM
#17

#5 Ska katter ha grönsaker? Läste någonstanns att dom bara ska ha kött? Bra för mig att veta eftersom jag precis börjat barfa mina katter så dom inte får brist på något :)

Heffipeffi
12/8/10, 3:53 PM
#18

Det finns olika åsikter om det. De som ger grönsaker menar att det motsvarar det som bytesdjuren har i sin magsäck, Det är endast en liten mngd man ger. Själv har jag barfat katterna i 5 år och de får endast kött, hjärta, lever, vom och ben. Dvs inga grönsaker, och de mår utmärkt.

Sploutt
1/23/14, 1:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tänkte väcka liv i en gammal tråd genom att skriva hur mitt matschema till katterna ser ut just nu. Denna batchen har jag börjat köra på nu och det funkar väldigt bra! Jag gör 2kg åt gången och fryser in i bullformar.

1kg pommys kanin

500g emmzo lamm

340g oxhjärta (17%)

160g kycklinglever (8%. Använder jag lamm kör jag på 5% dvs 120g)

Omväxling kött: Kalkon, viltkött, kyckling, gris, oxkött, häst, blandfärs, nötfärs, lamm, kanin

Omväxling hjärta: Gris, lamm, kyckling, kalkon, nöt

Omväxling lever: Lamm, ungnöt, kalv (om det inte är samma sak som ungnöt dvs), gris, kyckling

Ben: Kaninskrov, kycklingvingar, lammrevben 

Har inte själv provat alla mixar, då mina är lite kräsna och kinkiga med maten. Jag försöker främst se till att dom får tillräckligt med rött kött. 🙂Och ger man inte ben måste man se till att ge tex benmjöl, om det inte finns tillräckligt i köttkrosset.

Upp till toppen
Annons: