Annons:
Etikett16-undersökningar
Läst 4237 ggr
BARFmycat
6/6/10, 5:58 PM

Vilket foder skulle du ge...?

…Om du inte kunde ge BARF?

Färskfoder och kött räknas som BARF

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
6/6/10, 5:58 PM
#1

Jag skulle ge Bozitas blötfoder om jag inte fick välja BARFGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
6/6/10, 6:04 PM
#2

Färskfoder, helst Vom og Hundemat. Ger det just nu och lite annat rått, men kommer förmodligen gå över helt till BARF så småningom.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elcyion
6/6/10, 6:11 PM
#3

Det är svårt att välja, eftersom jag kan svara för både hund och katt. Skulle inte ge en hund mjau, och inte en katt Standardt ;) Men jag svarade Standardt för hundens del.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
6/6/10, 6:45 PM
#4

#2

Fast det där var ju fusk, färskfoder är ju oftast lika bra som BARF. Jag menade om man inte kunde ge kött, vad skulle man ge då?Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
6/6/10, 7:06 PM
#5

Jag ger min tik Orijen för hon är spannmålsallergiker och det var det bästa alternativet till foder som finns att få tag i där jag bor. Hade gärna gett Vom og Hundemat, men finns ingen återförsäljare av det här och jag har ingen möjlighet att Barfa då jag har för liten frys.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
6/6/10, 11:11 PM
#6

Jag har ju torrfoder framme eftersom de två äldre illrarna inte äter annat än möss i köttväg och det är Vitalin (illerfoder).

Av det som finns med på listan så skulle jag välja carnias kattfoder, det verkar inte alltför pjåkigt om man jämför med mycket annat som finns på marknaden.

Annons:
Bogart
6/6/10, 11:16 PM
#7

#4 Bah, petitesser! Färskfoder är ett färdigt foder! :P

Fast okej, skulle jag behöva välja något annat så skulle det nog bli Orijen eller Standardt. Burkmat är ju tyvärr löjligt dyrt att utfodra hundar med, men hade inte pris varit några bekymmer så hade det nog blivit Bozitas blötmat.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
6/7/10, 12:15 AM
#8

#7

Ja, men det är ju nästan ingen skillnad på det och BARF..Tungan ute

Doggy är väl inte dyrt?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
6/7/10, 12:26 AM
#9

#8 har du då räknat på hur mycket det kostar att ge/dag? Små förpackningar som köps styckevis, blir ofta ganska mycket dyrare än de 16kg färskfoder du köper.

Kollade på Doggy´s hemsida, och där stod det inte hur mycket som var rekommenderad dagsgiva. Med andra ord tror jag att det skulle kosta ganska mycket/dag att fodra med doggy, med tanke på att en hund på 25kg behöver ca. 500-700g färskfoder (kollade på nordic)/dag. En tetra innehåller bara 480g.

Medarbetare på jack russel terrier

AnneN
6/7/10, 12:45 AM
#10

#9 Jag har gett Velvet av doggys små tetror (370g) (de är spannmålsfria) och då måste hon äta minst 4 st/dag, det är en normalaktiv tik på ca 20kg.

1 sådan tetra kostar ca 11kr där jag handlar, vilket innebär att kostnaderna för att utfodra henne med det skulle bli ca 44 kr/dag, och 1320kr på 30 dagar.

Orijen köper jag 13,5 kg för 735kr och det räcker lite mer än 1 månad till samma hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elcyion
6/7/10, 1:00 AM
#11

#10 Bara att jämför med tex Nordic bas som kostar ca. 22:-/kg där hon borde ha ca. 500g/dag. Det blir en dagskostnad på ca. 11:-/dag och 330:-/månad.

Medarbetare på jack russel terrier

Bogart
6/7/10, 1:06 AM
#12

#8 Jag har inte räknat på vad Doggy/Vov och dylikt skulle kosta per dag, men jag vill minnas att även Bozitas billigare foder i burk skulle gå på ganska mycket. Tror min lilla hund på 9-10 kg behövde en hel burk (635 g) om dagen enligt angivelserna. Jag tror att burkarna kostar runt 10 kr. Dessutom finns inte burkarna att beställa på foderbilen, och jag kan bara köpa dem på Granngården, och där är jag aldrig… :/

Så tja, om jag inte tar de sämre fodren med spannmål och annat onödigt så blir det både krångligt och dyrt, så då ger jag nog hellre ett bra torrfoder. Jag häller alltid vatten på torrfodret innan jag serverar så att hunden får i sig vätska.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
6/7/10, 1:11 AM
#13

#9

Nej jag vet inte vad det kostar, när jag skrev "Doggy är väl inte så dyrt?" var det en fråga, inte ett ifrågasättande.Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Elcyion
6/7/10, 1:22 AM
#14

#13 Jag bara listade lite resonemang :)

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
6/7/10, 2:27 AM
#15

Eftersom man bara kunde kryssa i ett alternativ, blev det Olivers till hundarna. Jag ger Olivers om de av ngn anledning inte får barf, t ex på resor.

Katterna får Mjau burkmat, om jag har kattvakt till dem.

Silvestris
6/7/10, 11:58 AM
#16

Jag skulle antagligen ge både MJAU och Bozita våtfoder. Röstade MJAU eftersom jag gissningsvis huvudsakligen skulle ge det eftersom det är lättillgängligt.

Musiken
6/7/10, 1:02 PM
#17

Jag ger Vitalin (illerfoder) till mina illrar nar de inte far kott.

BARFmycat
6/7/10, 1:15 PM
#18

Oj jag hade ingen aning om att blötfoder för hundar var så j*kla dyrt!Obestämd

Då förstår jag varför nästan ingen ger sina hundar blötfoder, det går väl an då om man har en liten hund men stor hund, då blir det inte billigt..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
6/7/10, 3:07 PM
#19

Euroshopper (som väl inte har spannmål?) eller Mjau.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Neko]
6/7/10, 5:02 PM
#20

Afghanen barfar jag samt ger lite nordic special +, podencon får hälften orijen och hälften nordic special+, och katterna får orijen. Jag valde standardt därför att det är det jag skulle ge om jag inte fick gratis mat ifrån jobbet. Standardt har tyvärr inte några personalsäckar :/ Så länge jag jobbar där så får han äta orijen som är gratis, men annars är jag helt såld på standardt :)

Annons:
[Gemm]
6/8/10, 1:43 AM
#21

bozita blötmat

HannaM
6/8/10, 1:49 AM
Punkten
6/29/10, 11:03 PM
#23

När vi körde på halvBARF hade vi Totally Ferret, så kryssade inte i någon i listan. BARFade även katterna vi hade förut, den ena katten var ofta vädigt dålig i magen, så hon brukade få Pro Plan som hade ett foder som passade henne utmärkt när hon hade problem.

Den uppfattning jag har gällande färskfoder och BARF är att man kan köpa BARF väldigt billigt om man hittar rätt leverantörer medans färskfoder kostar betydligt mer för samma mängd.

JossanH
7/2/10, 10:19 PM
#24

Jag går mot illertrenden och säger Mjau blötfoder som jag ger till mina illrar förutom kött :)
Visst blir det lite torrfoder mellan varven för han som vägrar blötmat men 2 av illrarna äter kött och mjau och på min äldsta iller märkte jag stor skillnad i muskelmassa när jag gick från torrfoder till blötmat :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogart
7/2/10, 10:37 PM
#25

#24 Kul att se någon som ger sina illrar burkmat. Har ingen iller själv, men har alltid undrat varför många illerägare är väldigt anti-burkmat… :/

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

JossanH
7/2/10, 10:58 PM
#26

#25 Efter att ha diskuterat med en kompis som är väldigt kattintresserad (och har haft iller i många år) så kom vi fram till att burkmat borde vara det bästa för illrarna också om det gäller färdigt foder.
Det stora problemet tror jag är att illrar älskar att hamstra mat och jag plockar ju betydligt heller upp undangömt torrfoder än undangömt blötfoder :S
Sen tror jag fortfarande att många är rädda för att ge blötmat då det har ett dåligt rykte när det kommer till tanhälsan. Själv ger jag ju även mycket kött så blötmaten ger mig bara en försäkring att de får i sig vad de behöver under dagarna utan att kräva så mycket av mig, bra tandhälsa vill man ju uppnå på samma sätt med torrfoder- genom att komplettera med kycklingvingar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
7/2/10, 11:05 PM
#27

#26

Ja det verkar vara ett riktigt problem det där med att de hamstrar!Obestämd

Ja hur är det med tandhälsan på blötfoder, någon som har koll på det? Jag menar de får ju faktiskt ingen stimulans av att äta blötfoder. Torrfoder är väl lite stimulans ändå? Om man kan ge ben eller tuggsaker som kompliment till blötfodret så vore ju det det bästa, om man inte ger BARF. Mina katter tycker tex om grisöron, gristryne, grisknorr osv i torkad form, det håller dem sysselsatta i veckor!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
JossanH
7/2/10, 11:16 PM
#28

#27 Det jag läst är att så länge man ger kött och ben 2 eller fler ggr i veckan så ska tandhälsan hållas i god kondition. Efter att ha sett torrfodertänder så är jag mer en skeptisk till tandhälsan hos torrfoder djur så jag gör inte en så stor grej av det för i vilket fall bör man ge tandmotion som motsvarar det deras tänder och käkar är byggda för att tugga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
7/3/10, 1:35 AM
#29

#28

Så torrfodertänder ser sämre ut än blötfodertänder?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JossanH
7/3/10, 1:38 AM
#30

#29 Nej, det vet jag inte. Troligen inte, men vet inte om jag sett något djur som enbart g¨tt på det ena eller det andra, och jag har def inte sett någon iller som enbart går på torrfoder som inte måste få skrapade tänder med jämna mellanrum pga all tandsten. Har väl haft mina egna illrar som bra exempel på det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
7/3/10, 2:57 AM
#31

#29 Av det jag läst, några vetenskapliga artiklar i ämnet på hund och katt (vilket borde kunna överföras på iller), så är blötfoder sämre för tänderna än torrfoder. Nu är det ju inte så att torrfoder är bra för gaddarna, bara att det inte är fullt lika dåligt som blötfoder.

Men om man kompletterar med ex kycklingvingar med jämna mellanrum så förebygger man ju den biten som sagt. Jag har inte sett det själv, men hört att de i norge ger mycket mjukmat och att de även har en hel del problem med tänderna på sina illrar. Inte helt ovanligt att de drar tänder där, vilket jag ändå inte tycker verkar vara vanligt i sverige som mestadels ger torrfoder. Kanske stämmer det, kanske inte. Vill inte testa att enbart ge det ena eller det andra för att ta reda på heller :P

Silvestris
7/3/10, 3:23 AM
#32

#27

Det finns en del torrfoder med klinisk effekt mot tandsten. De torrfodren är märkta med VOHCs stämpel. Torrfoder generellt dock har ingen bättre effekt på tandhälsan än våtfoder.

Jag diskuterade detta för ett tag sedan och en veterinär delgav sin erfarenhet och den löd ungefär som att blötmat ger beläggningar i större omfattning men den beläggning som bildas är mjuk och kan lätt gnuggas bort av  matte/husse. Torrfoder ger hårdare beläggning som inte kan tas bort av husse/matte.

Tasspuls
7/14/10, 1:15 AM
#33

Jag ger BARF+färskfoder+lite torrfoder dagligen, alltså inte 100% BARF. Torrfodret jag ger är Proformance som är spannmålsfritt.

Heffipeffi
7/14/10, 1:20 AM
#34

Jag kan inte uttala mig om i fall Proformance är ett bra foder eller inte, men jag kan inte hitta ngt av deras foder som är spannmåsfritt.

Annons:
AnneN
7/14/10, 1:22 AM
#35

#33 Vilket Proformance foder har du som inte innehåller några spannmål?*nyfiken*

Har kikat på både hund och kattfodren jag hittat i det märket och alla dem innehåller spannmål av något slag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tasspuls
7/14/10, 1:31 AM
#36

#34 och #35 Oj, jag skrev fel. Det är inte fritt från spannmål, MEN det innehåller iaf "bara" ris som spannmål. Jag har läst att ris ändå ska vara det minst dåliga spannmålet. Det är väl bara Orijen som är helt spannmålsfritt…men då tycker jag att det innehåller så himla mycket örter och annat som jag inte förstår nyttan med. Så därför har jag satsat på ett foder som iaf inte innehåller vete eller majs (och något till som jag glömt) då jag läst att dessa ska vara sämsta spannmålen för katter och då blev det Proformance.

AnneN
7/14/10, 1:34 AM
#37

#36 aha då hänger jag med, orijen är inte det enda spannmåls fria fodret, james wellbeloved har också ett spannmålsfritt + att det börjar sakterligen dyka upp fler spannmålsfria foder på marknaden.

Carnia har både hund och kattfoder som är spannmålsfritt och inte innehåller en massa örter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Heffipeffi
7/14/10, 1:43 AM
#38

Det finns fler foder som inte innehåller spannmål. Olivers selected fish är spannmålsfritt om nu inte ärtor räknas till spannmål. Nutram har också spannmålsfria foder.

Tasspuls
7/14/10, 1:44 AM
#39

#37 Ja, Carnia verkar ju helt klart bra. Kanske provar det någon gång i framtiden. Men av James Wellbeloveds produkter hittar jag inget spannmålsfritt. Kan du guida mig? :)

AnneN
7/14/10, 2:11 AM
#40

#38 Olivers selected fish innehåller riskli så har man hund som är allergisk mot ris så ska man vara försiktig med det (min tik är allergisk mot alla spannmål och tål inte det fodret).

Nutram verkar torrfodren innehålla spannmål, men inte blötmaten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
7/14/10, 2:12 AM
#41

#39 James wellbeloved Lamm & grönsaker är spannmålsfritt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Tasspuls
7/14/10, 2:16 AM
#42

#38 Nutram har väl en hel del spannmål i fodren vad jag kan se?

Tasspuls
7/14/10, 2:20 AM
#43

#41 Okej, ni pratar hundfoder och jag kattfoder, inte undra på att det blir missförstånd :P

AnneN
7/14/10, 11:50 AM
#44

#43 Nej jag har kollat på både hund och kattfodren, men var osäker på vilket ni andra skrev om, men james wellbeloved har inte något spannmålsfritt kattfoder, det har du rätt i.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tasspuls
7/14/10, 12:04 PM
#45

#40 Olivers har inte heller något spannmålsfritt för katter tyvärr, de innehåller havre. Så det är bara Carnia och Orijen OCH Acana hittade jag nu som är helt spannmålsfria. Men Acana och Orijen innehåller en massa bär och örter och konstigheter istället :/

Heffipeffi
7/14/10, 12:34 PM
#46

#43 Ja, det stämmer. Jag pratar hundfoder…

Vattnadal
7/14/10, 6:18 PM
#47

Fast hundar äter bär och örter, och frukt med, i naturen. Kanske inte jättestora mängder, men när det finns äter de till det tar slut (eller till matte som håller i kopplet och tröttnat på blåbärstuggandet går vidare) Katter vet jag inte hur mycket örter de kan tugga i sig…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bogart
7/14/10, 7:38 PM
#48

Ett annat spannmålsfritt foder som är ganska nytt på den svenska marknaden är Taste of the Wild.

http://www.tasteofthewildpetfood.com/

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Tasspuls
7/14/10, 8:01 PM
#49

#48 Synd bara att kattfodret innehåller potatisprotein och rökt lax. Varför detta? Alltid måste det vara något fel på alla torrfoder :/

AnneN
7/14/10, 8:22 PM
#50

#48 Vart i sverige kan man köpa det? i deras lista över återförsäljare så hittar jag inget utanför USA

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
7/15/10, 12:05 AM
#51

#49 Ja det är tråkigt med kattfodret faktiskt, tycker att det är skumt att hundfodret är mycket bättre. Själv så har jag dock kattfodret hemma, men köpte det för att det var ett bra erbjudande, och skulle egentligen bara ha det som godis till hunden. Katterna får dock lite ibland.

#50 Jag har köpt det på Huveröds, men har nyligen sett kattfodret på Djurmagazinet i min stad. Om Djurmagazinet finns nära dig så kan du ju kolla med dem, har dock inte sett hundfodret där, fast de borde ju kunna ta hem det också.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Gemm]
7/15/10, 1:38 PM
#52

För er som skriver om spannmålsfri hundmat, är det ingen som skulle välja Bozitas blötmat för hund? Det har hög protein- och fetthalt samt noll spannmål.

Bogart
7/15/10, 1:48 PM
#53

#52 Bozita är ett bra foder helt klart, men så förbannat dyrt! Min hund på 10 kg ska ha en burk, och en burk tror jag kostar runt en tia. För min hund skulle det väl fungera, men tänk vad mycket dyrare det skulle bli om man har en större hund.

Just nu ger jag ett ganska dyrt färskfoder, Vom og Hundemat, och det kommer inte ens upp i Bozitas priser. Kostar mig runt 5 kr om dagen för min hund, och då köper jag ändå de dyraste små förpackningarna.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Gemm]
7/15/10, 2:01 PM
#54

Tetran kostade 12-13 kronor tror jag, så dyrt, ja. Men det är ju ändå ett alternativ för den som inte har ekonomiska hinder. 

Klart bättre med vom og hundemat! Men reagerade bara på att alla efterlyste spannmålsfri hundmat och ingen nämnde Bozita. Upptäckte själv alldeles nyss att det var spannmålsfritt.

Bogart
7/15/10, 2:19 PM
#55

Tetran blir ännu dyrare, för min hund så skulle det blir två tetror om dagen. Då är ju konserverna något mer hållbart att utfodra med. Om jag någon gång kommer behöva något alternativ till färsk mat så kommer det nog bli Bozitas konserver.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
AnneN
7/16/10, 12:55 AM
#56

#52 Nix, skulle bli allt för dyrt + att jag inte tycker blötfodren verkar speciellt bra i jämförelse med det torrfoder jag ger mina hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Gemm]
7/18/10, 11:28 PM
#57

#56 Vilket torrfoder får dina hundar?

AnneN
7/18/10, 11:30 PM
#58

#57 de får Orijen adult

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Gemm]
7/18/10, 11:41 PM
#59

#58 Vad tycker du är bättre med orijen, jämfört med bozita blötmat?

AnneN
7/18/10, 11:49 PM
#60

#59 Just Bozita har jag inte provat till någon hund, men har testat flera andra blötfoder och alla hundar jag gett det har för det första behövt äta enorma mängder för att inte magra av + att de blivit dåliga i magen då de behöver äta så mycket av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Namiko
7/19/10, 1:21 PM
#61

Hade pengar inte varit ett problem så hade ena hunden fått äta Orijen, den andra vet jag inte då jag fortfarande inte hittat något torrfoder han funkar riktigt bra på, Orijen var ett som inte fungerade alls på honom iaf. Tänker man pengamässigt så hade jag fortsatt med Halla foder till båda (har precis gått över till BARF) då det funkar bättre än standart på den äldre hunden.

Till katterna hade jag också valt Orijen om jag hade haft råd även om dom själva föredrar RC och mjau blötfoder, nu kommer jag faktiskt inte ens ihåg vilket torrfoder dom äter. Men det gör inget för när säcken är slut så blir det BARF till dom med.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sandra-W
7/29/10, 3:17 PM
#62

Jag tyckte att "taste of the wild" verkade som ganska vettigt foder.

Fast jag skulle ha väldigt svårt att gå över till torrfoder över huvud taget..

Annons:
Catnap
8/3/10, 5:08 PM
#63

Magnusson meat and biscuit, för det är vad jag ger nu. Provade flera olika men min äldsta hund är kräsen och är för mager och kan inte bygga muskler på andra foder eftersom han helt enkelt äter just det han behöver för att överleva och inte mera. Dessutom har han varit dålig i magen på alla foder utom Royal sensible och Magnusson M&B. Välde då M&B för attd et är 100% svenska kött.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Upp till toppen
Annons: