Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 10783 ggr
Zabbio
2010-07-13 02:07

Mala ben i köttkvarn

Är det verkligen bra? Själv har jag inte provat, men har läst beskrivningar som ''det blir som små knäckebrödsbitar''.. det låter inte så trevligt att svälja ner eller ha i tarmarna - benhårda knäckebrödsbitar?

När hunden/katten tuggar själv, blir det liknande bitar eller hur blir det egentligen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Silvestris
2010-07-13 11:50
#1

Det beror på vilken grovhet man kör på. Jag brukar köra ganska fint (maler dock väldigt sällan) och det blir inga knäckebrödsliknande bitar. Möjligen smulor.

Skillnaden mellan när en katt äter malda ben mot för hela är ju att de hela benen bäddas in i kött. Katten sväljer säkerligen större bitar än vad det blir i kvarnat kött, men benen omges av kött. När man maler ligger benbitarna fria i köttslams så man får inte rikigt samma "inbäddningseffekt".

frufilosofi
2013-07-17 12:09
#2

Kan någon rekommendera ett kvarn som maler ben?

[Bolten]
2013-07-17 19:55
#3

Jag vet inte hur bra det är och ge, men ser ingen poäng att mala det. Bättre att hunden får arbeta naturligt.

VildaVittra
2013-07-18 13:59
#4

#3 Om man har en glufsare som sväljer det helt eller om man har en finsmakare som enbart har sina tänder som dekoration.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2013-07-18 14:04
#5

Precis. En av våra hundar är väldigt kinkig med maten. Han kan tugga om han vill men han verkar ha lite psykologiska problem vid fodring. Kanske tidigare ägare fyat fel eller nåt, men är det lite jobbigt att äta så går han ifrån ganska snabbt eller vill ta med sig benet vilket inte är jätte trevligt när han sen släpper det  bakom soffan för att han fick någon ångest eller nåt.. :/ Han har blivit bättre under tiden vi haft honom, men det är enklast att ge malet + burkmat, det äter han iaf.

Naturligtvis är det en hund som har svårt att hålla vikten också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Silvestris
2013-07-18 16:52
#6

BOSCH 1501 fixar kycklingben och kalkonben men man får rensa ur kvarnhuset från skinn ibland. Kostar drygt en tusenlapp. Har köpt en lite kraftigare variant nu men kommer inte ihåg märket.

Annons:
liiillap
2013-07-18 18:53
#7

Men benet är väl till för att hålla tänderna rena och för att dom ska får tugga på något länge? 
Malet ben hjälper väl inte tänderna något ? 
Eller ? 

Och om man har en hund som har förmågan att glufsa i sig benet, så får man väl köpa ett så pass stort ben så att det inte går att svälja det, och sen ta bort det när det är svälj bart. Sen så borde väl hunden lära sig att tugga om man trappar ner sedan steg för steg ? 
Eller är jag helt fel ute nu ? :S

Silvestris
2013-07-18 19:57
#8

Benens huvudsakliga uppgift är att förse hunden/katten med kalcium. Stora ben kan vara bra för tänderna men kan inte djuret äta upp det får det inte i sig det kalcium som behövs.

liiillap
2013-07-18 20:25
#9

#8 Tack för svaret :)

sarajo
2014-06-18 14:12
#10

Lånar tråden lite - är det någon som har någon aning om vilka och vilken mängd av mineraler det finns i hönsskrov. Funderar på att mala detta istället för att köpa benmjöl. Och då jag inte är någon BARFare så räknar jag på foderstat istället. Har googlat runt utan att hitta någon info.

Silvestris
2014-06-18 19:42
#11

Det är svårt att veta exakt, men jag citerar mig själv från en tidigare tråd om vad som gäller generellt:

"Generellt om ben (som har en liknande sammansättning oavsett om det är däggdjur eller fågel) kan sägas att:

- 10-20% är vatten

- -60-70% av torrsubstansen är mineraler

- 30 % av torrsubstansen är organiska föreningar, främst kollagen

- Största delen av mineralandelen utgörs av föreningen Ca10(PO4)6(OH)2 och den totala Ca/P-kvoten i mineralandelen är 1,4-1,9:1.

- Ca 10% av mineralandelen utgörs av andra oorganiska ämnen (tex. magnesium).

- Detta ger, ungefär, att 10 g ben ger 8 g i torrsubstans av varav ca 4,8 g är mineraler. Av dessa 4,8 g är 4,3 g Ca10(PO4)6(OH)2. Medelvärdet på Ca/P-kvoten (baserat på siffrorna ovan) är 1,65:1. Det ger en kalciumhalt om ca 63% dvs. 2,7 g kalcium (och således 1,6 g fosfor) vilket ger 1,1 g kalcium du kan balansera mot fosforet i köttet. 10 g ben ger 1 g kalcium. Enkel tumregel.Skrattar

Enligt denna tabell innehåller en kycklingvinge ca 30% ben så ger man 100 g vinge/dag ger det 30 g ben=3 g kalcium att balansera mot köttet. 

1 g ben/kg kroppsvikt varje dag täcker hundens kalciumbehov. Finns ingen anledning att tro att det skulle vara särskilt annorlunda med katter."

sarajo
2014-06-19 22:04
#12

Du är bra på att räkna i alla fall! :) Imponerad. Tack.

Om jag fattar det rätt så innebär det blir 0,67 gram fosfor / 10gram  ben?

Så i min foderstat för en schäfer får jag det till att det behövs ca 50gram malet ben om dagen för att balansera kosten. Låter det rimligt?

Silvestris
2014-06-19 22:37
#13

#12

Det låter rimligt.

Annons:
sarajo
2014-06-19 23:39
#14

Tack för hjälpen

sarajo
2014-06-25 13:36
#15

Någon som vet vad för andra mineraler det finns i ben och hur mycket? Jag har läst mig till att det ska innehålla bl.a. zink och järn. Men hittar ingen stans om hur mycket det finns av dessa. Frågar kommer utav att jag försöker göra min egen hundmat och det rekommenderas minst 120mg zink per kg torrsubstans. Men jag lyckas inte komponera en matsedel med så mycket zink, och då kommer frågan om innehållet finns i ben.

Silvestris
2014-06-25 18:27
#16

#15

Ben innehåller väl kanske inte främst några större mängder zink eller järn. Blod är den bästa järnkällan och zink brukar finnas rikligt i rött kött. 100 g älgfärs tex. innehåller 6,87 mg vilket innebär att det i torrsubstans innehåller 6,87 mg/0,025 kg=275 mg zink per kilo.  Så du borde kunna få till det med rött kött.

Ben innehåller förutom kalcium och fosfor främst magnesium. Här kan du läsa näringsdeklaration till ett benmjöl, där får du någon slags uppfattning om övrigt innehåll i ben.

sarajo
2014-06-25 21:30
#17

Aha. Nu förstår jag att problemet i min foderstat var att den byggde på mycket kycklingkött. Det förklarar saken. Så ska den bygga på det får jag köpa till mineraler. Eller börja  jaga älg :)

Silvestris
2014-06-25 21:53
#18

#17

Standardt Blodmjöl+ är ett bra vitamin- och mineraltillskott. Du kan även kolla om det finns möjlighet att köpa Emmzo vilt. Det går att beställa och få levererat via posten men då måste man köpa minst 20 kg.

Upp till toppen
Annons: