Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 6233 ggr
Lusthan
2011-01-09 23:54

Hur får jag katterna att äta?

Jag har funderat fram och tillbaka på det här med BARF och har nu bestämt mig för att börja prova lite. Dels behöver mina katter gå upp och ner i vikt beroende på vilken det är och sedan vill jag att katterna ska äta lite mer anpassad föda för de istället för knepigt torrfoder bland annat.

Innan har jag slängt till de lite kött och sånt emellanåt och det har försvunnit så jag tänkte att det inte borde inte vara så himla svårt egentligen men det har visat sig att en av katterna äter men inte de andra tre. Eller jo de äter men inte så gärna.

Jag hade tänkt göra en mjuk övergång till BARF genom att låta de äta blötmat samtidigt och ibland slänger jag dit lite torrfoder också som de förvisso inte äter. Är det vettigt att helt sluta med blötmaten och gå över till BARF eller ska jag vara försiktig? Anledningen till att jag är försiktig nu är för att jag inte har allt de behöver hemma än och för att jag inte vill att det ska bli en chock för katterna att göra ett matbyte.

Vad bör man börja med för att de ska få smak på maten? Finns det något som är lite mer poppis än något annat?

Det de fått hittills är fläskfilé, fläskkotlett, köttfärs, lammbitar, lövbit vid något tillfälle, kyckling och nu ligger det räkor framme. Fläskköttet går hem men resten är de lite skeptiska mot märker jag.

Jag vet att fisk, skaldjur och nöt kan vara allergiframkallande, har inte märkt något innan men kommer eventuellt vara försiktig med det i framtiden. Just nu vill jag bara få de att prova något överhuvudtaget. Vilket verkar vara lättare sagt än gjort…

Hur länge kan maten stå framme på dagen innnan man måste plocka undan den och prova senare på kvällen igen? Har en hane som ibland kissar på mig i sängen för att han vill ha mat eller vad det nu är han protesterar emot så jag vill gärna att han har tillgång till mat på natten så jag slipper tvätta sängkläder varje natt.

Vad har ni för råd att ge mig? Hur gör jag det här enklast?

Annons:
ewaran
2011-01-10 21:38
#1

Samma problem här. Tre kissar äter med god aptit, två luktar misstänksamt på kött, lever, hjärtan, kycklingvingar, eller vad jag än serverar och går sen därifrån.

Vad göra? Köra hela klabbet i köttkvarnen och sen blanda med lite mjau blötmat (som dom älskar) eller finns det andra vägar att gå.

Tacksam för svar.

Mvh Ewa

Lusthan
2011-01-10 23:09
#2

Jag har provat att gömma räkor i blötmaten och jag tror faktiskt att någon satte i sig det nu men jag misstänker att det är matvraket så det räknas ju inte…

Känns ju väldigt trist i och med att jag gärna skulle vilja prova att köra på på riktigt så att säga. Det vågar jag ju inte om de vägrar att äta…

Så du har testat lever och hjärta och sånt utan att det gått med de två som inte vill ha… Jag har funderat på att köpa lever och hjärta när jag får pengar för att testa men jag vill ju inte köpa för mycket ifall ingen äter. Jag lär ju inte äta upp det själv… Känns onödigt att kasta om det är stora mängder.

Har någon något bra tips så kom gärna med det för jag är taggad att köra igång. Har läst en himla massa och tror nog att jag ska kunna klara av att göra det här om jag bara får mina att äta som folk…

Skunken
2011-01-10 23:24
#3

När min hund inte vill testa ngt nytt klipper jag det i små små mummsbitar och torkar av lite om det är kladdigt, tex lever.

Men det är ju en hund :S

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Lusthan
2011-01-10 23:37
#4

Det är dock ett tips… Jag ska testa det. Misstänker att jag har provat lite för stora bitar. Vet ju att vanligt kött går ner och det brukar ju vara fett och slask som jag har slängt ner när jag har rensat kött innan jag ska steka själv. Kanske går det bättre om man gör så.

ewaran
2011-01-11 18:09
#5

Jag ger också i bitar och det kan vara problemet för de två. Iblan tar de en bit fläskkött om den är liten, däremot vill de varken ha hjärta, mage eller lever.

Jag köper färsk kyckling-hjärta, -mage och -lever. Kostar ca 20 kr per förpackning och finns oftast bland färsk kyckling och file i butikshyllan.

Ska nog i alla fall prova att köra det genom köttkvarnen och se om de kräsna äter det då. ;)

Skunken
2011-01-11 18:23
#6

Hört att en del tillagar maten, och sedan tillagar den mindre och mindre för varje gång som djuret äter….

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Lusthan
2011-01-11 19:07
#7

Det skulle man kanske kunna göra med vissa saker som jag vet att de äter tillagat.

Jag vill ju verkligen börja men jag blir så osäker när de inte äter.

Hur måste övergången vara till den här typen av mat? Ska man vara försiktig eller kan man kasta blötmaten åt skogen och köra ren BARF utan att magen reagerar?

Skunken
2011-01-11 19:16
#8

Det beror på vem du frågar, en del håller på snabbt byte men själv gick jag över lite försiktigare.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Lusthan
2011-01-11 19:56
#9

Jag lutar åt att vara lite försiktig eftersom jag vet att jag har katter som dels har lite svårt att komma igång att äta men också som lätt blir knepig i magen av viss sorts mat.

Då kör jag nog försiktigt och försöker blanda i maten i blötmaten och hoppas att det hjälper.

Idag provade jag att ge lite krabba ifrån en pizza jag åt och det togs tacksamt emot. Kanske ska jag försöka att introducera maten väldigt långsamt och hoppas på det bästa. Kanske kan jag få alla katterna att äta på det sättet? Just nu går det ju inte så bra med alla kissarna…

Lusthan
2011-01-17 20:58
#10

Jag har nu ett par dagar kört med det torrfoder vi har här hemma som kissarna inte är så förtjusta i för att nu börja prova lite igen men blanda det med blötmat. Jag hittade leverfärs i frysdisken som jag har tinat upp och gett lite blandat med blötmat, ett ägg med skal och köttfärs. Det gick i utan problem. Tänker att jag blandar maten jag ger ett tag tillsammans med blötmaten så de vänjer sig sakta. Sen vet jag att de inte ska äta för mycket lever.

Just nu testar jag mest för att få in lite olika typer av mat så att jag kan övergå till BARF helt, jag vill övergå till BARF helt och tror att våra katter skulle må bra utav det.

Vilka butiker brukar ni köpa mat till kissarna i. Jag var på Coop Forum i Örebro (bor i Örebro) och hittade inget utöver det vanliga. Skulle vara levern på korv då men annars hittade jag verkligen inget förutom vanligt kött och kyckling.

Katti
2011-01-17 23:19
#11

Coop har flera här rekommenderat, men Coop i Linköping har verkligen inget utöver bassortimentet i det här segmentet. De som har mest tycker jag är Citygross. Grissvansat t ex borde ju funka även till katterna! När jag handlade där i veckan hade de kapat svansarna så att det var små smala bitar av den yttersta svansen för sig. Tänkte inte ens på att ge dem till kissarna Skäms. Nåväl, det är inte för sent, för de ligger i frysen nu!

Ska ta mig själv i kragen och blanda mjukmat och ägg till kissarna imorgon. Även om vi inte ska helbarfa förrän jag har flyttat så kan jag ju ge dem bättre mat än torrfoder i alla fall en gång om dagen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lusthan
2011-01-17 23:33
#12

:)

Jag ska iväg imorgon och leta lite på Willys och Ica Maxi för att se om de har något som jag kan ge katterna. Det svåraste just nu tycker jag är att få de att prova något överhuvudtaget. Imorgon hade jag tänkt "marinera" kyckling i lite leverfärs och ägg. Vet att de inte ska äta för mycket lever men eftersom att de faktiskt äter det så tänkte jag att om jag gnuggar in det i kycklingen så kanske de börjar tugga på kycklingen för en gångs skull… Inte helt enkelt det här faktiskt har jag upptäckt.

Tror inte att vi har Citygross här i så fall så har jag missat det… Får kolla på de ställena vi har som jag vet om.

Bogart
2011-01-18 00:49
#13

Willys och Ica Maxi är där som jag brukar handla. Här finns tyvärr ingen City Gross heller, tror den närmsta ligger ungefär en timme härifrån. Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Katti
2011-01-18 01:33
#14

Vi har också långt till Citygross. Så det blir att storhandla när man kommer dit. Man får lite undrande blickar när man har hela vagnen full med lever, grisfötter och knorrar! Har funderat på att ringa innan jag kommer nästa gång och be dem stoppa svansar och tassar i påsar istället. Det blir så tröstlöst många plasttråg som ska diskas och insamlas… Det känns onödigt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Issm
2011-01-18 10:06
#15

#13 OT. Det ryktas att när Ikea öppnar så öppnar även ett citygross där…. Glad

Lusthan
2011-01-18 14:28
#16

Jag hittade idag grisöron och grisknorrar som man brukar ge till hundar. Vet inte om det är sånt man kan ge. Det är torkat i alla fall. Stenhårt. De slickade och hade sig en himla massa. Hoppas att de kan få i sig det sen när de tröttnat på den "marinerade" kycklingen. Eller ja, till att börja med så måste de börja att tugga på kycklingen, nu slickar de bara av det som är på…

Sarah-S
2011-01-19 13:12
#17

Torkade grisöron och grisknorrar till hundgodis brukar även vara rökta, det är så att säga ingen rå naturlig mat

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Katti
2011-01-19 14:00
#18

Fast jag har sett flera sorter där det står att de bara är torkade. Finns bl a på ÖoB.

De har även trynen som är små och bra. De skulle nog passa till katter också. Ska se om mina vill ha!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lusthan
2011-01-19 14:06
#19

Nej jag tänkte det också. Det ska alltså gå att få tag i grisknorrar som inte är torkade?

Nu verkar mina kissar ha lite svårt för tuggandet. De äter upp lamm med ben och allt men inget annat. Den ena provade att tugga på en kycklinghals innan som också är torkad men som jag köpt för att jag vet att de gillade att tugga på den en annan gång när jag hade det hemma för en bekant kom hit med en hund rätt ofta då.

Det går väl förövrigt framåt med maten. De äter mest på kvällen och natten här hemma. Dagarna är de rätt nöjda så jag finner ingen mening i att slänga fram en massa mat nu. Har lite i kylskåpet som jag ska ställa fram senare.

Min Bruce som klagat mycket innan på vad som ges (mm jo han klagar, högljutt) har inte sagt mycket och stått vid brickan och slickat och tuggat och haft sig så jag antar att det äts med belåtenhet för tillfället. Nu ska jag bara försöka hitta så mycket som möjligt som jag kan ge de. Det var svårare än jag trodde.

Upp till toppen
Annons: