Annons:
Etikett02-hund
Läst 10665 ggr
Salzino
1/30/11, 10:07 PM

Angående smitto risk av rått fläsk..

Tänkte fråga då en sa att salmonellan, hunden hade ett ph värde som tog död på den..

Tänkte då parasit risken i fläsk kött då? Är inte fläsk alls farligt för hunden och varför isåfall? Och om det är det, varför utsätta hunden för risken?

Tänkte bara undra varför man ger gris till hund isf :)

Tack på förhand!

Annons:
Bogart
1/30/11, 10:21 PM
#1

Kött som är sålt för humankonsumption innehåller inte några trikiner helt enkelt. Risken med att en hund ska få den parasiten av att äta sådant fläskkött är i princip lika med noll. Du utsätter bara din hund för risken att smittas av trikiner om du av någon konstig anledning skulle ge vildsvinskött som inte är testat.

Varför man ger fläskkött? Tja, det är ett bra och billigt rött kött. Har man inte bra källor till lite mer alternativa sorters kött så har man ofta inte så mycket att tillgå om man handlar i matbutik. Kyckling, nöt, fläsk och lamm är det vanligaste, och då kan både nöt och lamm vara för dyrt (speciellt lamm).

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
1/30/11, 10:40 PM
#2

Precis som bogart säger, fläskkött är billigt (superbilligt), rött kött och det finns alla möjliga delar att köpa. Tex hjärta, tunga, tassar, knorr, lever, broskben osvosv.

Ang trikiner. De senaste 10 åren har bara 2-3 fall noterats och man kan betrakta sjukdomen som utrotad hos tamsvin. Dock undersöks varje slaktat gris och häst.

Jag har också läst att två fall (av dessa över) smittades utomlands dessutom.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
1/30/11, 11:38 PM
#3

Tack så mycket :) Nu blev jag själv mycket tryggare och fick bekräftelse.

De på det andra forumet var lite emot att ge sådant kött =P

Skunken
1/30/11, 11:43 PM
#4

Vad bra :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Salzino
1/31/11, 12:37 AM
#5

Detta är ett citat nu..

"Jag skulle inte vilja ge rått kött av kyckling och gris pga risk för campylobacter främst, men även salmonella om importerat kött. (Campylobacter finns i var 5:e rå kyckling, även svensk) Annan smitta finns också, men är ovanligare. Pseudorabies kan finnas i imorterat griskött. Mrsa ökar i Sverige. Jag skulle heller inte ge tyskt kött av kyckling o gris, ej heller tillagat pga risk för dioxinet som nu finns i Tyskland.

Rått kött av nöt, vilt o lamm skulle jag ge. Tillagat kött av gris o kyckling också (ej tyskt)"

Vad är Campylabcter? Hur är det för en hund att få? Och vad är Pseudrabies?

Silvestris
1/31/11, 4:38 PM
#6

#5

Campylobacter är bakterier som kan orsaka diarré, främst hos människor men eventuellt även hos hundar och katter med nedsatt immunförsvar. Man har dock inte kunnat påvisa något samband mellan mag-/tarmproblem hos hund och katt och campylobacter. Mycket tyder på att campylobacter ingår i hundens och kattens naturliga tarmflora och att de är ofarliga så länge djuret är friskt (ett sjukt djur kan bli angripen av många mikoorganismer som ingår i dess naturliga mikroorganismuppsättning).

Pseudorabies heter egentligen Aujezskys sjukdom och är en virussjukdom som kan förekomma hos grisar (kan smitta till människor). Sverige är dock fritt från AD sedan 1996. Finns inte en chans att man åker på AD av svenskt fläsk.

Däremot håller jag med vem du nu citerat i att utländskt kött är ett problem ur multiresistensaspekten. Jag äter inte importerat kött själv och ger det inte heller till mina djur. I Sverige har vi ett relativt gott läge när det gäller multiresistenta bakterier men i många andra länder är läget katastrofalt. Tyskt och danskt kött är bannlyst här, man hittar danska grisar med över 10 olika stammar av multirestenta bakterier titt som sätt. Skiten ska hållas borta från vår tröskel så länge som möjligt.

Annons:
Skunken
1/31/11, 4:55 PM
#7

Här beskrivs två arter; campylobacter jejuni o C.coli.

Kan ej föröka sig vid 25 grader eller lägre så kyckling är det viktigt att hålla kyld om man vill minska bakteriepopultaionen. Då minskar man risk för smitta till sig själv iaf.

C. jejuni  o C. coli är VANLiGT förekommande hos husdjur utan att dessa visar ngr sjukdomssymtom (friska smittbärare).

Från djur kan de dock överföras till människor så som vanligt är det viktigt med hygien så att man själv minskar riskerna för att drabbas.

Symtom om man blivit infekterad kan vara diarré, kräkningar, illamående och huvudvärk.

Alltså för hundens skull behöver man inte oroa sig! En vanligt förekommande bakterie i djurs tarmar. Både vilda och tama.
Men som sagt VIKTIGT med god hygien!

Angående pseudorabies: 1996 blev sverige förklarat fritt från viruset. Man kan ju alltid köpa svensk svinkött som är väldigt billigt iaf. Då är ju risken tillochmed mindre att hunden drabbas av det än av trikiner ;) Grisar är det enda naturiga värddjuret och andra djurarter kan smittas men insjuknar då oftast kraftigt och det kan även leda till dö.
Det finns fler länder som är friförklöarade från viruset  men vet ej vilka.

MEn som sagt, genom att köpa svensk minimerar man ju riskerna till 0 (i stort sett) eftersom viruset inte existerar här.

Källor: Grundläggande mikrobiologi, smittskyddsinstitutet, sva.se

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Rose1
3/6/11, 9:29 AM
#8

"Jag skulle inte vilja ge rått kött av kyckling och gris pga risk för campylobacter främst, men även salmonella om importerat kött. (Campylobacter finns i var 5:e rå kyckling, även svensk) Annan smitta finns också, men är ovanligare. Pseudorabies kan finnas i imorterat griskött. Mrsa ökar i Sverige. Jag skulle heller inte ge tyskt kött av kyckling o gris, ej heller tillagat pga risk för dioxinet som nu finns i Tyskland.

Rått kött av nöt, vilt o lamm skulle jag ge. Tillagat kött av gris o kyckling också (ej tyskt)"

Angående detta citat, så ska man tänka på att personen är helt emot rå utfodring.
Samt är helt okunnig i hundars näringsbehov.

Hon skriver på många forum och vill låta väldigt insatt. Men alla hennes texter baserar sig på ett fåtal källor.
Främst Marie Sallanders (som ju också är emot rå utfodring).

Ang capolybakter och salmonella mm;
(Inlägget är en kopia från ett annat forum i samma fråga.)

"Nu har jag fått svar från Kronfågel. Jag blev uppringd av Kronfågels
informationschef och jag ska försöka återge vad hon sa till mig.
Salmonella: All kyckling kontrolleras och hon kunde garantera att
ingen smittad Svensk kyckling finns i butikerna.
Kycklingbesättningarna kontrolleras regelbundet av veterinär och
uppfödarna själva kontrollerar också kycklingen. Upptäcks smitta så
avlivas hela besättningen omedelbart.
Campylobacter: Smittar genom avföring. Finns inte en chans att det
skulle kunna smitta mun-till-mun. Sammanlagt 2500 personer
insjuknade förra året men detta beror på att brist i hanteringen. En
hund kan inte insjukna men ha bakterierna i sin avföring.
Vanconmycin-resistenta enterococcer: Detta blev hon väldigt förvånad över och skulle fråga Hammarlund själv varifrån hon fått uppgiften.
Vanconmycin används överhuvudtaget inte till kycklingar.
Måste dom behandlas med antibiotika används Bacitril och inga rester får sedan finnas i kycklingen när den slaktas.
Narcin: Är en beståndsdel i ett medel som används mot tarmparasiter.
Skrivs ut av veterinär och det är stora restriktioner för
användningen. Alla kycklingar kontrolleras och får inte ha rester av
några som helst främmande ämnen. Så Hammarlunds påstående att var fjärde kyckling i Sverige har rester av ämnet är rent nys."

/Rose

Skunken
3/6/11, 11:01 AM
#9

#8 Jättebra :D Hoppas hon som de som tror på detta nonsens läser inläggen här så de får lite ljus i frågan. ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bogart
3/6/11, 11:41 PM
#10

#8 Intressant, har själv sett många inlägg av den personen och har undrat hur mycket fakta det faktiskt ligger bakom hennes påståenden.

Är det någon som har koll på hur det är med psuedorabies?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Rose1
3/7/11, 9:20 AM
#11

Jag vet att det är det enda som ska kunna vara riktigt farligt för hund.
Men trots att jag jobbat med hundar i många år, så har jag aldrig hört talas om någon som drabbats.

Vore intressant om någon vet mer. Är också intresserad av detta.
Dock ger jag sällan gris, förutom puts från vår människomat och brosk från revbenen som ska grillas. Blir ganska sällan.

Silvestris
3/7/11, 9:52 AM
#12

#10

Pseudorabies är utrotat från svenska grisbestånd sedan lång tid tillbaka. Det ser likadant ut i många andra europeiska länder också, men det kan man ju ta reda på om det är så att man ger importerat fläskkött.

Men risken att få pseudorabies från svenskt fläsk är=0.

Rose1
3/7/11, 1:48 PM
#13

Kanske därför jag inte stött på någon som drabbats… Flört

Tack för infon. Har inte brytt mig om att kolla upp den saken själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: