Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 11295 ggr
Cazzos
2/24/11, 1:12 AM

Godis

Är det ok att ge sin hund tuggben och hundgodis även vid BARF?


Annons:
Katti
2/24/11, 1:49 AM
#1

Tuggben har mina, men de har inget behov av dem längre, så de ligger bara här. De är ju gjorda av hud, så det är BARF. Sen hör man ju skräckhistorier om vad hudarna kommer ifrån och hanteringen…

Godis finns det av olika slag kan man lugnt säga. Man kan ju ge torkad lever eller något annat torkat om det inte är direkt träningsgodis. Ska man träna, kanske med klicker, ska ju godiset helst vara mjukt. Då funkar pannkakor, korv eller bitar av (tillagad) kyckling utmärkt. Vill man inte ge vanliga pannkakor så finns det LCHF-varianter med mycket lite kolhydrater! Korv ska maninte heller ge för mycket då den brukar innehålla en hel del salt.

Annars beror det väl lite på hur mycket man ger. Tränar man aktivt kan ju halva dagsransonen med mat bli i form av godis och då skulle jag vara försiktig med kolhydraterna. Blir det en bit någon gång ibland kan det väl få slinka med inte lika bra grejer oxkså kanske Flört.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Tranqullity]
2/24/11, 10:02 AM
#2

Jag brukade förut torka lever i ugn som godis. Nu har jag istället börjat torka kycklinghjärta som träningsgodis. Det är lite smidigare, går snabbare än lever och luktar inte lika äckligt när det är i ugnen. Klipper bara upp dem i lagom storlek och torkar ca 50min på ca 150grader. Enkelt och väldigt populärt=)

Sugiyama
2/24/11, 11:38 AM
#3

Jag ska på kurs i helgen och ska göra godis. Jag tänkte mixa ungnötelever och ägg men skulle vilja ha något som gör godiset mindre omelettlikt. Kan man ha i fiberhusk eller är det inte bra för hunden?

Visst kan man ge köpegodis och tuggben men för min del händer det ytterst sällan. Man vet inget om innehållet. Helst ger jag grisöron. En butik på nätet som också brukar stå på hundutställningar heter "hundtugget". Dom har torkat kött, lever, vom mm helt utan tillsatser. Jag brukar passa på att köpa på mig när jag stöter på dom.

[Tranqullity]
2/24/11, 3:45 PM
#4

Varför tillsätter du ägg om du(som jag förstår) vill ha det mindre kletigt? Jag skulle torkat ren lever som den är och kört den så länge i ugnen att den blir såpass torr att du kan ha den i fickan. Den är ju ändå mjuk på insidan så hunden kan ju ändå svälja den snabbt. Funkar som träningsgodis för oss=)

chapp
2/24/11, 5:47 PM
#5

Bra tips om kycklinghjärtan. Annars brukar jag ge torksd lever eller torkad blodpudding, det blir ju lite enahanda.

Min hund älskar tuggben när jag håller i andra ändan av  tuggbenet så hon får lite motstånd, det blir mer som en lek då.

Bogart
2/25/11, 4:50 AM
#6

Hundgodis är jag inte så kräsen med alltid, här blir det en hel del torrfoder för kattungar, och även en del Ziwi Peak (fodret för hundar). Annars så tar jag vad som helst, om det inte är så stora mängder så gör det inte så mycket om det är "dåligt". Att torka eget godis brukar vara populärt, och jag tycker också att hjärta är perfekt för det.

Jag har dock nästan helt slutat ge tuggben av råhud, eftersom jag har hört så mycket dåligt om det. Ibland kan det bli någon malen sådan, men de malda är inte lika farliga. De som inte är malda blir väldigt blöta och slibbiga och kan fasta lite här och var. Bara att googla lite på rawhide och liknande så hittar man massa länkar om hur farliga dem är.

Det finns dessutom riktigt bra alternativ, så som tjurmuskel. Det är en storfavorit här! På zooplus.com finns många naturliga alternativ. Finns från massa olika djur dessutom, min hund älskar kaninöronen!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Katti
2/25/11, 12:51 PM
#7

Kattungemat använder jag också. Det innehåller så mycket fett och protein torrfoder kan innehålla (44/22 i det jag har) och är i små bra bitar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lusthan
2/25/11, 1:04 PM
#8

Jag har funderat över att ge lever som godis till katterna. Ska dessutom försöka klickerträna de. Behöver träna inkallning på de nu när de kan gå ute på gården och då vill jag gärna att de kommer när jag ropar. Att använda hjärta som godis var ju också en variant. Ska jag tänka på nu när jag är ute och handlar.

Hur mycket är vettigt att göra?

Cazzos
2/26/11, 9:28 PM
#9

Så man kan torka eget kött utan några tillsatser (salt dvs)? Det låter ju jättebra, har inte tänkt på det förut Flört

Jag är ju så himla inne i att skaffa hund när jag flyttar hemifrån. Vill att den ska må så bra som möjligt och jag har bestämt mig för att BARF:a min hund/katt (vill ha katt också haha).

Man kan väl torka vilket kött som helst? Lever etc.


[Gemm]
2/26/11, 11:41 PM
#10

Yäh för hemmatorkat!

1. Fördela köttet du vill torka på bakplåtspapper på ett ugnsgaller.
2. Sätt ugnen på lägsta gradantal möjligast, högst 50.
3. Skjut in gallret i mitten av ugnen.
4. Sätt en träslev eller annat värmetåligt köksredskap i lucköppningen så att fukten kommer ut.
5. Låt torka i 12-24 h beroende på ugn, vilket kött du torkar och vilken konsistens du vill ha.

Riktigt poppis blir det också!

[Tranqullity]
2/27/11, 12:10 PM
#11

Jag torkar lever på 125-150grader i ett par timmar.Vänder på dem då och då. Hjärtan klipper jag upp råa i lämplig storlek och torkar på ca 150grader i ca 45-50 minuter.Kanon tycker både hundoch katter=)

[Gemm]
2/27/11, 7:33 PM
#12

Att torka köttet under högst 50 grader gör man för att bevara så mycket näring som möjligt, om man inte tycker det är viktigt kan man såklart höja temperaturen.

[Tranqullity]
2/28/11, 9:33 AM
#13

Med godis är jag inte så noga med att bevara näring. Jag har alltid gjort eget godis till våran hund och prio ett är att det ska vara så gott och åtråvärt som möjligt. Funkar jättebra för oss att köra "latmanna-varianten" men det är ju olika för alla=)

Annons:
Sugiyama
2/28/11, 11:57 AM
#14

Jag har gjort med ägg förut så det inte blir så mycket lever. Nu gjorde jag inget levergodis alls utan köpte leverpastej och salladskyckling. Inte det nyttigaste kanske men tiden räckte inte till. Jag vill helst inte använda torkat godis för min hund sätter så lätt det i halsen. Med ägg i blir det mjukt och lättuggat.

HannaM
2/28/11, 1:51 PM
#15

http://www.hungryferrets.se/

Finns flera sorter under godis som bara är kött. Jag använder det för klickreträning av iller.

Cazzos
3/1/11, 11:33 AM
#16

#12 Om man BARF:ar så får hunden/katten näring redan från den övriga maten, va? Glad

Skulle nog vilja torka köttet så att det är lite mjukare på insidan Skrattande


Katti
3/1/11, 2:05 PM
#17

Fast det beror ju på hur mycket godis man ger. Om man t ex klickertränar aktivt så blir det mycklet godis på en dag. Då ersätter ju det en del av fodergivan och måste så klart innehålla näring också. Och inte innehålla skit! Men ger man några bitar om dagen spelar det ju inte så stor roll.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Cazzos
3/2/11, 12:54 PM
#18

#17 Jag ska köpa kycklingfilé idag och torka det köttet och ge till min katt som godis.

Eller, vilket kött är "bäst" att torka? Kycklingfilé eller lever? Vad använder ni och vad tycker ni är bäst?


BARFmycat
3/8/11, 3:14 PM
#19

Jag tycker att det viktiga i när man torkar eget kött är att det inte blir tillagat. Det blir det inte om man håller sig runt 50 grader. Främsta anledningen till det är för att tillagning ändrar molekylstrukturen i köttet så att molekylerna drar sig samman. Det är samma procedur som gör att tillagade ben blir sprödaoch flisar sig. Det som händer när djuren äter tillagat kött är att kroppen inte känner igen maten och angriper den med sitt immunförsvar. Djur som äter tillagad mat har alltid ett mer nedsatt immunförsvar jämfört med djur som äter rå mat.

Det kanske känns obetydligt om man bara ger som godis, men jag tycker personligen att vetskapen gör det obehagligt att ge tillagad mat.

Vill man göra det enkelt för sig så kan man ju ge "bättre" torrfoder för katter som Orijen, Acana eller Oliver´s. Eftersom dom bitarna är så små så går det ju inte åt så mycket heller, hunden struntar ju trots allt i hur mycket belöning de får åt gången, så länge det bara är någonting.Tungan ute

Jag tycker att korvar, pastejer och liknande är olämpligt att ge eftersom det ofta innehåller lökpulver.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
3/12/11, 3:19 AM
#20

Men… nu är ju inte godiset sega nappar och skumbananer som i sig bara är skit och fortfarande är skit oavsett om du tillagar det eller inte. Godiset vi pratar om här är ju från början fin, värdefull föda fullproppad med bra grejer som djuret mår bra av. Varför i hela friden ska man förstöra det fina genom att tillaga det, även om det "bara" är godis? Jag hajar inte poängen med det.

Annons:
Cazzos
3/15/11, 7:05 PM
#21

Gemm, du skrev "torka i 12-24 h beroende på ugn, vilket kött du torkar och vilken konsistens du vill ha". Ska man låta köttet vara i ugnen på 50 grader i ett helt dygn eller vad menade du med 12-24 h?


Bogart
3/15/11, 11:51 PM
#22

#21 Eftersom det tar väldigt lång tid att torka det mesta sorters kött i 50 grader så menade hon nog ett halvt till ett helt dygn, ja. Glad

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Tranqullity]
3/16/11, 5:55 PM
#23

#20…Jag har tyvärr inte den möjligheten att hålla på att torka godis i 12-24h. Visst är det ju alltid det ultimata att behålla så mycket av "allt bra" som det är i tex lever, hjärta eller lammkött. Men för mej känns det bra även fast att mycket av det bra i godiset försvinner då jag som sagt inte kan stå ett dygn med godis åt gången. Hellre ge hemmatorkat lammkött som blivit "för tillagat" än Frolic eller leversnittar typ=)

BARFmycat
3/18/11, 9:33 AM
#24

Jag brukar torka kött i ugnen över natten, det har alla tid med. Sätter på ugnen när man går och lägger sig och stänger av den när man kliver upp. Sen kan man ta hand om det som man torkat när man kommer hem på kvällenGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tranqullity]
3/18/11, 9:47 AM
#25

#24

Klart att jag har tid på natten. Men skulle aldrig gå och lägga mej(och kunna sova) med ugnen på. Jag är lite nojjig med sånt då jag tänker att det kan börja brinna på nåt sätt. Alla är vi olika=)

Katti
3/19/11, 1:22 AM
#26

Hur skulle det kunna börja brinna med ugnen på på 50 grader?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Namiko
3/19/11, 7:31 AM
#27

Sist jag gjorde godis så blev det nötlever och grishjärta, tror att jag kommer hålla mig ifrån levern i framtiden då hela lägenheten luktar lever ganska länge efter godiset är klart och jag ger så stora mängder godis just nu (köpte 1 kg för att torka och det räckte bara en vecka) så lever känns inte som det bästa valet. Har torkat nötbog tidigare som blev riktigt bra så jag kommer nog hålla mig till muskelkött och hjärta i framtiden om jag inte hittar något annat lämpligt billigt att testa på.

Har funderat mycket på olika belöningar och mjukost/leverpastej på tub hade varit praktiskt, men innehåller alldeles för mycket skit för att jag ska vilja ge det till hunden och torrfoder till katter innehåller antingen spannmål eller så måste man köpa så stora mängder på en gång (orijen) så jag får snällt stå och skära upp kött och torka själv, men hunden älskar det så det är det värt :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
BARFmycat
3/19/11, 1:23 PM
#28

Jag har för mig att om man har tecknat en hemförsäkring så är man skyldig att ha brandvarnare i köket. Om inte så är de ändå väldigt billiga och något som bör finnas i varje kök. Jag ser inte heller vad som skulle kunna börja brinna på 50 grader, jag har torkat över natten hur många gånger som helst och det fungerar kanon.

Har man en brandvarnare så har man ju en "vakt" ifall det skulle hända något, så man kan känna sig trygg.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tranqullity]
3/19/11, 2:48 PM
#29

Nu är jag av den uppfattningen och jag skulle som sagt inte kunna sova med ugnen på ens 50 grader. Jag är sån. Inte så mycket att säga om det.

Bogart
3/19/11, 9:36 PM
#30

#27 Visst stinker lever väldigt mycket när man torkar det! Därför undviker jag gärna det också. Dessutom avskyr jag lukten av blodpudding, så det brukar det inte heller bli. Torkar jag så blir det hjärta eller annat muskelkött.

Ett tips angående kattorrfoder är att kika på vad det är för erbjudanden i lokala butiker. Jag har köpt Eukanuba Kitten och Hill's Kitten (den med kyckling är faktiskt inte så dålig! Förvånad) och det betalade jag inte mycket för. Tror att det var två små påsar Eukanuba för 25 kr, och en liten påse med Hill's kostade 19 kr, och då fick jag även en påse blötmat.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Cazzos
3/20/11, 2:13 PM
#31

Jag skulle inte heller våga sova med ugnen på 50 grader, inte ens mindre än så.

Gemm du skrev ett jättebra "recept" men själva ugns-grejen, finns det nåt annat sätt? Alltså finns det en annan grad som man kan använda sig av istället för att ha 50 grader under natten.

Fast iofs så kan man gå upp klockan 6 och sen ha ugnen på 50 grader tills klockan 6 senare samma dag på kvällen eftersom att du sa 12-24 h Flört


[Gemm]
3/25/11, 4:16 PM
#32

#21 och #31 (same!)
Jag menar att man kan torka köttet så att det torkas men fortfarande är lite segt, då med kortare hållbarhet. Man kan även torka väldigt länge och få väldigt torra och spröda bitar som håller sig längre. Beroende på ugn kan du ställa in på 47 grader kanske o då kan det ta längre tid, medan min ugn tyvärr inte går så lågt utan lägsta är 50 och då går det aningens fortare. Man får anpassa torktiden efter lite omständigheter liksom. Men det brukar ta mellan 12 och 24 timmar för alla, stora marginaler jag vet, oftast ligger det runt 18 h.

Du kan torka på högre gradantal och då tar det kortare tid men då förstörs mer näring, bakterier och enzymer.

BARFmycat
3/25/11, 4:21 PM
#33

Men har man ugnen på 50 grader och har ugnsluckan på glänt brukar temperaturen bli under 50, tro jag uppmätt 46 eller något sånt med stekmätare nån gång.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[TrollKvinnan_66]
10/25/12, 3:41 PM
#34

Hejsan, ny här…och funderar mycket kring BARF…har en liten, liten valp och han äter just nu det torrfoder han kom med och blötfoder!

Sen så har jag börjat indroducerat lite BARF aktig föda lite smått =)

Det jag nu undrar kring är just torkat, då han gillar sitt torrfoder, att knapra på så jag mixade ihop rens efter kyckling och lax - rullade ut små bollar på bakplåtspapper och torkade i några timmar på 50-100 grader - dessa gillar han!

Kan man göra eget torrfoder tex. genom att mala olika kött och lax (för omega3) och ge dagligen?

Är det näringsmässigt rätt och får han då i sig nog med näring?

Kan man torka tex. benmärg?

Om man ger helt rått, hur är det då med parasiter och samonella osv.?

Får hunden i sig allt den behöver, hur får man en balans?

Skall man nyttja både kött och grönsaker?

Finns det någon här som kanske bor i Västerbotten som BARF:ar som kan hjälpa eller som säljer färdiga portioner, rent av?

Annons:
thewes
11/4/12, 4:52 PM
#35

Man kan också använda en "örttork". På dom flesta modeller kan man ställa in gradantalet, och man kan då ställa in 50 grader. Jättesmidig apparat som jag använder till att torka massor med saker.

Till exempel den http://www.hus-modern.se/elektrisk-tork-evermat--svensktillverkad-p-825-c-214.aspx

[TrollKvinnan_66]
11/5/12, 6:39 AM
#36

#35 Tackar för svar…funderar även på detta med råa ben, vill ej ge det och fick tips om benmjöl från Standardht men undrar nu om man kan mala/krossa ben och få det så smått så det blir som mjöligt och ha i maten? Finns det hushållsmaskiner för sånt tex.

Köttkvarn går ju ej att nyttja så och matberedaren tror jag inte klarar det heller…?

Jag vill ej ge råa ben, då han är så glups och enormt liten så inte ett vasst ben (benbit) skadar honom inombords, vilket jag vet har hänt andra hundar…Men ben i sig är ju nyttigt kalk som han behöver och alternativet blir ju just benmjöl tänkte bara mest om man kunde göra eget på nått sätt…

Vad använder ni för maskiner?

Hur ofta lagarna ni?

Gör ni stor sats och fryser in?

Hur mycket ger ni/dag - hur många mål?

Jag har nu blandat kyckling och älgfärs och gjort en korv av det som ligger i frysen som jag skall "såga" sönder till lagoma bitar men han äter ju med torrfodret 3-4 gånger/dag. Han är 14 veckor och jag tänkte försöka gå över till 3 gånger/dag nu i veckan: frukost, lunch och middag - lämna torrfoder framme på kvällen ifall han vill ha lite att knapra på =) (ta bort det då jag går i säng)

Men hur stora portioner jag skall ge i tex. dl mått vet jag ej…han väger kring 1,5 kg - hur räknar jag då ut detta? Vet man räknar nått med vikten och 2% men sen då?

[Forest]
7/7/14, 9:26 PM
#37

gammal tråd men har just nu kött på tork för bli godis. Jag har en fråga hur är det med varmluftsugn? Ska luckan vara öppen även om fläkten är på eller kan den vara stängd? har på 50 g och tänkt låta det torka under natten. 

Jag har två plåtar inne en med nöt och en med fläsk hitta kött i frysen som jag inte helt våga göra mat av till oss, märkte inget fel på det o det lukta normalt. Blodigt och rött så helt normalt men ville inte bara kasta det när man har två hundar och en katt som är glad i gott med :)

Twat
7/7/14, 10:06 PM
#38

Ni som torkar i ugn med luckan på glänt, behöver ni oroa er för att djuren ska lockas att bryta sig in och bränna sig? Jag drar mig för att torka kött av den anledningen, jag har väldigt matglada katter som jag inte vill stänga från köket så länge då de  färdas därigenom för att gå på lådan och gå ut på balkongen…

[Forest]
7/7/14, 10:37 PM
#39

38 har torkat lever och hjärta inte vart orolig att dom kan öppna luckan eftersom den väger ganska mycket. Saga katten här hemma är verkligen nyfiken men tror även dom känner att det är varmt. Nu är inte 50 grader så fasligt varmt så tror inte att dom skulle bli kolbit av djuret om den skulle lyckas få upp luckan ;)

[Forest]
7/8/14, 10:53 AM
#40

39 missa säga att det är så varmt att jag plockar ut plåtarna utan grytvante 😎 

Mitt godis är klart och både oxe och fläsk vart bra fläsket var den undre plåten och den fick vara på 2 h extra. Katterna gillar godiset med 😃

Upp till toppen
Annons: