Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1632 ggr
[NadjaIyona]1
2013-06-08, 23:05

Bakterier & Parasiter - orolig

Jag vill börja ge mina 2 kattungar mera naturlig föda, istället för vanligt spannmålsbaserat torrfoder. Men jag är orolig för bakterier och parasiter. Jag har börjat ge dem blandfärs som är stekt och okryddat men bara en av dem äter det.

Annons:
Mullemu
2013-06-09, 13:31

Katter är inte så känsliga för bakterier och parasiter (mask kan de få men detta är inget problem om man avmaskar vid behov).

Eftersom katter är skapta för att äta rå föda så är deras matsmältningssystem anpassat därefter. De har ett väldigt kort tarmsystem så de kräver mat med hög smältbarhet för att kunna tillgodogöra sig näringsämnena. Kött har hög smältbarhet och spannmål har lägre pga fiberstrukturen.

Om maten passerar snabbt genom systemet så hinnerbakterier  i princip aldrig få fäste. Vi människor har ett mycket längre tarmsystem och är därför känsligare.

[NadjaIyona]1
2013-06-09, 13:42

Är det stor risk att de får mask när de äter mat från en affär, det är väl ganska vanligt i naturen men maten man köper i affären borde väl ha mindre risk för mask och parasiter?

Mullemu
2013-06-09, 17:37

Nej, mat från affären innebär definitivt ingen stor risk.

Kaiia
2013-06-10, 00:53

Om man ändå är orolig kan man frysa maten. Då kommer alla eventuella bakterier dö. Sen är det bara att tina lite innan du ger ^^

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Nerdysiamese
2013-06-10, 01:58

#4 inte riktigt, bakterier överlever kyla ganska väl, dom frodas inte men dom dör inte heller, men dom är inget man brukar behöva oroa sig över om köttet är svenskt, där emot parasiter dör efter 3 dagar i frysen.

TS: Det mesta kött du köper i kyldisken är testade för att vara så hygiensika som möjligt, så jag brukar inte vara så petig med köttfärs och liknande, min mamma brukade inte ha några skrupler kring att äta lite rå köttfärs när hon behövde smaka av under matlagning och hon har inte dött än, och katters magar är betydligt mycket starkare än människomagar =p
däremot vilt är jag lite mer försiktig med och fryser i tre dagar för säkerhetens skull för att undvika parasiter.
var bara noga med att inte låta köttet ligga framme och god handhygien så borde det inte vara någon fara att ge allt rått.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Upp till toppen
Annons: