Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1386 ggr
Banankaka320
6/8/13, 10:27 AM

Barfa min kisse!

Jag har blivit med katt första gången i mitt vuxna liv och är inne i kattmatsdjungeln! Jag vill gärna ge de bästa och enklast, mina hundar får ex färskfoder och barf (råa ben etc). Till kissen vill jag ge ett bra torrfoder utan spannmål och något barf, men kan jag ge ex ett bra spannmålsfritt torrfoder + färskfoder för hund? Vilket torrfoder är bäst? Och funkar de att ge ex VOM lax etc? Eller finns de färdigt färskfoder för katter? Det är en hittills okastrerad brud på ett år, 50% perser 50% bonne!:)


Annons:
KitoBonito
6/8/13, 2:26 PM
#1

Min katt äter samma slags färskfoder och barf som man ger till hundar. Det handlar bara om att hitta det som katten tycker om. :) Och att variera, precis som till hund.

SE*BeautifulStars
6/8/13, 7:09 PM
#2

#1 Nja en katt har ett helt annat behov än en hund när det gäller BARF då en katt behöver hjärta (en katt kan inte tillverka sitt eget taurin), mer lever (högt a-vitamin behov) samt ben och muskelkött.

Man brukar säga att kosten till en katt ska bestå utav:

minst 17 % hjärta (man kan inte överdosera hjärta)

max 8-10 % lever (max 5 % vid lammlever!)

ca 10 % ben (som katten äter upp, annars benmjöl)

resten muskelkött + ev. äggula (ej äggvita)

Dessa procentsatser behöver inte utfodras varje dag, utan det räcker att katten får i sig dessa procentsatser när du slår ut maten katten fått under en 7-10 dagars period. Ex. lever och muskelkött en dag, hjärta och muskelkött + ben en dag o.s.v.

En fullvuxen normalviktig katt behöver ca 2-3 % av sin kroppsvikt per dag i utfodringsmängd, men kan variera från katt till katt beroende på aktivitet och ålder m.m.

Variera gärna köttslagen som du ger till katten, ex. ko, gris, lamm, kyckling, kanin, vilt m.m. så undviker du foderallergier.

Fisk bör du inte ge då det innehåller ett ämne som bryter ner kattens b-vitamin och katten får därför brist! Fisk kan också lätt ge allergier, så undvik att ge katten fisk.

Det finns en lätt excel-kalkyl under rubriken Recept & matscheman till vänster som du kan använda. Då blir det enkelt att räkna ut hur mycket katten ska ha per dag.

En katt bör inte heller ha en fastedag då en katt kan drabbas av fettlever om den inte äter inom 48 timmar!

Om man del-BARFar en katt så bör man inte ge mer än 30 % BARF per dag, då det annars lätt blir fel i näringen katten bör få i sig.

Lycka Till!! 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Banankaka320
6/8/13, 7:40 PM
#3

Vilket torrfoder är bäst då utan spannmål? Gärna lätt tillgängligt också, typ Ica eller vanliga djuraffärer!:)


SE*BeautifulStars
6/8/13, 10:00 PM
#4

Jag skulle kört på blötfoder om jag inte skulle BARFat vilket då Mjau är bra som finns på ICA, även ICA Basic kattfoder som finns i variant kyckling och kalkon är spannmålsfritt (övriga ICA Basic innehåller spannmål) annars finns Bozitas på djuraffärer som då är spannmålsfritt i vissa varianter. 

Annars om du vill ha torrfoder ska ju Appalaws, Orijen, Taste of the Wild vara bra (finns säkert fler sorter), djuraffärerna brukar ha något märke av dessa. Frågar du personalen i djuraffären så brukar dem vara hjälpsamma om man frågar efter spannmålsfritt foder (dåligt annars om dem inte vet vilka foder som är spannmålsfria) 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Upp till toppen
Annons: