Annons:
Etikett03-katt
Läst 3541 ggr
buzkiz
2013-05-24 22:56

BARF vid ev.allergi

Hejsan! 

Det här blir ett lååångt inlägg. Jag tänker att ju mer bakgrundsinformation jag kan ge desto bättre råd hoppas jag på att kunna få. För er som kanske inte orkar läsa allt så är min fråga: Måste man hålla sig till bara en proteinsort när man ska försöka utreda om en katten har foderallergi?"

Jag har nyligen fått ta över min systers katt som precis fyllt sex år.. Hon flyttade hit för drygt månad sedan. Hon verkade lite skärrad över flytten och för att hon skulle känna sig hemma så fick hon lite av sin favoritmat, tonfisk på burk. Inga jättemängder, bara en tesked ett par gånger om dagen. Ett par dagar senare upptäckte jag att hon hade ett pyttelitet sår framför ett av öronen. Tänkte att hon kanske hade klantat sig när hon kliade eller något sånt och bestämde mig för att avvakta för att se vart det tog vägen. 

Eftersom jag inte har kattvana sedan tidigare började jag snabbt läsa på för att lära mig mer. Förut har hon bara fått Perfect Fit In-home. Jag insåg snabbt att torrfoder egentligen inte är någon höjdare för katter så jag bestämde mig för att försöka få över henne på blötmat och sedan BARF. Så jag började ge mjau kött paralellt med torrfodret och hon åt det med god aptit. Jag lärde mig också att tonfisk inte alls är bra kattmat och slutade ge henne det.

Ett litet tag efter att hon flyttat hem till oss så skulle vi resa iväg några dagar och eftersom  hon är en väldigt aktiv katt som behöver mycket stimulering bestämde vi att hon skulle få följa med. Det kändes som det minst onda alternativet, jämfört med att lämna henne ensam hemma med någon som bara kom och tittade till henne då och då.

Kissen tycker inte om och åka bil. Dessutom blev det ju ytterligare ett miljöombyte på kort tid. Medan vi var borta dök det upp ytterligare några sår runt hennes öron. 

När vi kom hem igen började jag sakta med säkert fasa ut torrfodret. Senaste veckan har jag också introducerat lite rått kött. Vissa sorter har hon väldigt mycket om. Andra sorter har krävt lite övertalning, i form av Lidl's kattgodis utblandat med köttet. För några dagar sedan tyckte jag att hon åt så pass bra att jag kunde ta bort torrfodret helt. Så nu äter hon bara Mjau blötmat med lite kött till.

Kliande har sakta minskat och nu har hon inte några sår alls. Dock så har hon fortfarande tunn päls på vissa ställen och man märker att hon fortfarande har klåda runt öronen.

Idag var vi hos veterinären, dels för vaccination och dels för att kolla upp klådan. Hon undersökte katten noga och konstaterade att hon inte har vare sig öronskabb eller öroninflammation. Hon noterade också att kisse har en fläck nere mot magen där pälsen är kortare, antagligen för att det har kliat och hon har putsat sig extra mycket där. Hon sa att det antagligen rörde sig om någon foderallergi/överkänslighet.

Jag fick ett mycket gott intryck av den här veterinären. Man har ju hört "skräckhistorier" om veterinärer som talar om att man MÅSTE köpa just det här svindyra torrfodret. Istället talade hon om vilka alternativ det finns. Då nämnde hon såklart allergifoder. Men även möjligheten att göra en biopsi och/eller ge katten kortison. Man kunde även avvakta och se vart det tar vägen. 

Det kan ju kanske vara så att hon under en tid sakta har utvecklat en allergi mot något i torrfodret och att stressen i samband med flytten och resan gjorde att klådan helt plötsligt blossade upp. Och det kanske inte ens är ett specifikt proteinslag hon har regerat på, det kanske kan vara majsen eller riset som finns i torrfodret. Eller så kanske det kan vara tonfisken hon reagerade på. Idag när vi skulle till veterinären var katten inte så samarbetsvillig när hon skulle in i transportburen. Så jag "syndade" och lockade henne med tonfisk. Och det verkar nästan som om hon kliar sig mer ikväll, så det kanske talar för fiskallergi. 

Det lutar åt att jag vill försöka mig på ett foderbyte, till något mer allergivänligt. Och även om speciellt allergi-torrfoder mycket väl kan tänkas fungera bra mot just allergin så har jag ju flera andra aspekter att ta hänsyn till. Sammantaget så tror jag fullt och fast att det i längden är bättre för kattens hälsa att undvika torrfoder. Så nu har jag en hel del funderingar kring hur det fungerar med BARF och allergi.

Man brukar ju säga att man ska sätta katten på en proteinsort den inte ätit tidigare (t.ex lamm). Skulle det fungera att låta henne äta flera proteinsorter hon inte ätit tidigare? Att förutom lamm ge diverse vilt. Vid allergi så är det ju just det specifika allergenet man ska undvika. Så om jag utesluter allt som finns i hennes nuvarande foder och ger henne sånt som jag vet att hon inte ätit tidigare, vore det okej? Jag tänker att ensidig kost bör undvikas om det går. Eller finns det någon fördel med att bara ge en sorts kött?

Tanken är att jag först ska försöka mig på en hemmagjord "BARF-eliminationsdiet" med antingen ett eller flera sorters protein. Om klådan inte blir bättre efter några månader med det så går jag såklart vidare med biopsi eller liknande. Om den däremot försvinner så kan jag ju försiktigt försöka introducera andra proteinkällor. Tänker jag rätt här?

Annons:
Sarah-S
2013-05-25 08:54
#1

Nu orkade jag faktiskt inte läsa hela ditt inlägg, men tror jag fångade de viktigaste bitarna

I en eliminationsdiet så gäller EN proteinkälla. Man ger denna under 8-10 v och tanken är då att symptomen ska försvinna.
Därefter provocerar man med det som katten ätit tidigare, allt huller om buller. Får man då en reaktion  kan man slå fast att den lider av foderallergi

Då sätter man tillbaka katten på den proteinkälla man använde som eliminationsdiet tills den är symptomfri igen.
Det är då man kan börja introducera en proteinkälla i taget för att se vad den tål och inte tål. 

Om du ger fler proteinkällor i en eliminationsdiet och katten inte blir symptomfri kan man inte veta vad den ev skulle ha reagerat mot

Lycka till.
Allergier är påfrestande för både katt och ägare men hittar man lösning så är det väl värt mödan

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
2013-05-25 08:59
#2

Man kan också "fuska" genom att skita i provokationsdelen.
Om/när katten är symptomfri kan man direkt gå vidare med att testa olika proteinkällor, en i taget, och komplettera kosten med det som inte ger någon reaktion.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

buzkiz
2013-05-25 09:55
#3

Tack för svar! Som du förklarar det förstår jag varför man inte ska blanda olika proteinkällor.

Så då kanske jag testar med lamm, eftersom det är enklast att få tag på. Som bas kan jag då ha emmzo lammkött i korv. Och sedan lägga till delar för att det ska bli komplett. Det står att lammköttskorven innehåller "puts från lamm, mellangärde, hjärta, lever, lunga med strupe". Jag skulle vilja veta hur mycket den innehåller av de olika delarna. Framförallt  av levern som inte får överdoseras, så jag vet om jag behöver tillsätta mer lever eller tvärt om tillsätta rent lamm för att få ner andelen lever. Vet någon hur mycket lever korven innehåller? Eller var jag kan få reda på det? Jag har letat efter kontaktinformation till Emmzo men inte hittat någon.

wesdi
2013-05-28 08:44
#4

Fast det finns lite olika sorters eliminationsdieter.

De som görs med torrfoder, där enbart det torrfodret (innehållsförteckning på dessa ska man inte prata om…) x veckor och sedan pang på med vad som helst.  Reagerar djuret ja då har den någon slags *allergi*. Mot vad vet man ju inte eftersom man inte gjort en mer riktigt eliminationsdiet… dvs testat och uteslutit.

Eliminationsdiet med råfodring brukar göras lite annorlunda.
Det här är av mig en grov förkortning av hur en kan gå till. Hur mer exakt man gör får ni läsa er till på annat håll ;)
Nu handlar tråden dessutom om katt och jag vet för lite om katt för att våga vara tvärsäker på att det fungerar på katt (tänker bl.a.  på taurinbehovet, men det torde väl kunna lösas med att ge lite hjärta som muskelkött av det djurslag man då väljer???)

Man börjar med ett köttslag djuret sällan eller aldrig tidigare ätit.
Inget annat än det köttet, inget godis, inga tuggisar eller liknande. Ger man en massa annat under den här tiden så vet man ju inte riktigt resultatet.

Efter någon vecka, eller när man ser att djuret inte reagear negativt, kan man prova lägga till ett nytt köttslag. Fungerar det, ja då tål djuret de två köttslagen. Så provar man ett nytt köttslag… så  här kan man prova sig fram med olika köttslag, grönsaker (beroende på djur och vad man vill ge).

Har man en misstanke om allergi mot ett visst köttslag, kan man efter en tid prova ge det köttslaget. Reagerar djuret så är det antagligen allergisk mot det livsmedlet.
Ibland kan två olika livsmedel ihop ge reaktion, men ges det var för sig så kan djuret tåla dem.

Under den här tiden bör man föra en matdagbok där man noterar exakt vad djuret fått vid varje måltid, ev. reaktioner mm.

I mina öron låter denna metod vettig… man provar metodiskt fram vad hund/katt tå/inte tål.

Jag har läst historior om *allergiska* torrfoderhundar som vid övergång till råfodring blivit av med sin *allergi*… troligen är det många gånger alla tillsatser, kolhydrater, spannmål mm som sätter igång någon slags reaktion hos vissa hundar.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Sarah-S
2013-05-28 10:12
#5

#4 Syftet med att ge en eliminationsdiet under 8-10v INNAN man provar något alls, om det så är provokation eller enstaka proteinkällor, är för att immunförsvarsreaktion ska hinna lägga sig. En allergisk reaktion sitter i ca 6-8v och man kan under den tiden få reaktioner som inte är "äkta allergi", sk korsreaktioner eller överkänslighetsreaktioner.

Så först eliminationsdiet under 8-10v. Sen kan man prova att introducera nya proteinkällor eller provocera

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: