Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1765 ggr
kalindas
5/18/13, 6:43 PM

Övergång...

Jag har en collie kille på 5 år som jag mer och mer har tänkt att låta gå över till BARF/färskfoder. För att smyga igång hans mage så ger jag nu Bravo, inte det bästa färskfodret men bättre än Magnussons som han fått innan.
Hans mage svarar sådär på fodret, han spyr inte. Men det är ganska löst bajs och betydligt mer av det än med Magnussons. Vilket man tycker borde vara tvärt om.
Men vi kämpar på med detta i några veckor till.

Har varit lite inne på att sedan gå över till vom och hundemat eller ev. Nordic spannmålsfria (som är lite billigare än v&h). 
Mest inne på Nordic då det ändå innehåller viss mängd kolhydrater.
Kommer inte att börja mer ren Barf då det i nuläget inte fungerar av personliga orsaker. Har inte möjligheten att planera hans måltider så bra ännu.

MEN jag vill gärna ha möjlighet att ge mer ben och köttben till honom. Problemet där är att han inte kan behålla benen utan spyr lätt upp det!

Vilka ben är "snällast" att ge honom, så magen vänjer sig? Ska jag köpa fläskben med mest brosk, kycklinghals eller kycklingvingar? Tips på bra "ben" att börja med.

Gärna tips överlag vad jag kan ge honom, som är enkelt och bra. Vill gärna komma från spannmålet i första hand.

/Elisa

Annons:
Fenix_Chicci
5/18/13, 10:22 PM
#1

Det är ju väldigt mycket spannmål i bravo så kan vara därför han bajsar så mycket. Men sen brukar det ta ett tag för magen att komma igång och ta upp all näring från fodret om hunden aldrig ätit rå mat tidigare. Kycklingvingar och lammrevben är väldigt mjuka och bra nybörjarben. Fläskben är lite mer svårsmält så det skulle jag vänta med. Men sen får man vara beredd på att det blir diarré för magen är inte van. Torrfoder och rå mat har väldigt olika smältningssätt. Mina hundar var jättedåliga i magarna när de började äta rått, nu är det inga som helst problem. 

Att han spyr upp det kan också vara att han äter för fort och inte tuggar benen ordentligt. 

Du kan ju också ge klass köttkross eller köttmix som bas och sen komplettera med ben och vitaminer. Egentligen behöver man ju inte ge vitamintillskott om man ger en varierad kost men om du skulle ge enbart detta så skulle jag nog ge vitaminer och laxolja till.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: